Angajații care au beneficiat de șomaj tehnic în contextul pandemiei de coronavirus și cărora le sunt menținute raporturile de muncă ulterior reluării activității de către angajatori, beneficiază, pentru o perioadă de trei luni, prin intermediul angajatorului, de plata a 41,5% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 41,5% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020.
Pentru a beneficia de această măsură, angajatorii au obligația de a menţine raporturile de muncă ale salariaților până la 31 decembrie 2020, cu excepția lucrătorilor sezonieri și a situației în care încetarea contractului individual de muncă intervine din motive neimputabile angajatorului. Măsura se aplică numai în cazul persoanelor care au avut o durată a suspendării a contractului individual de muncă de minimum 15 zile în perioada stării de urgență sau de alertă.
În vederea decontării sumelor, angajatorii suportă integral contravaloarea salariilor angajaţilor şi ulterior, începând cu data de întâi până la data de 25 a lunii următoare perioadei de raportare căreia îi sunt aferente veniturile, depun, prin mijloace electronice, cererea, declaraţia şi lista persoanelor pentru care beneficiază de această sumă, asumate de reprezentantul legal al angajatorului, conform formularelor prevăzute în Ordinul nr. 457/2020 actualizat şi dovada plăţii contribuţiilor.
Decontarea acestor sume se efectuează în termen de cel mult 10 zile de la data îndeplinirii de către angajatori, potrivit legii, a obligaţiilor declarative şi de plată aferente veniturilor din salarii şi asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea. Cererile și documentele doveditoare se vor completa, scana și înregistra exclusiv pe platforma aici.gov.ro, de unde se va acorda un număr de înregistrare. Solicitările transmise prin mail sau pe alte canale de comunicare, vor fi returnate, pentru evitarea dublei înregistrări.
Reprezentanții Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Sibiu le solicită angajatorilor atenție la corectitudinea Codului Unic de Înregistare și a contului bancar declarate în cerere, precum și la respectarea modelelor tipizate de documente stabilite prin legislație, similitudinea sumei solicitate prin cerere cu cea din listă sau corectitudinea calculului din listă, respectiv 41,5% din cuantum salar de bază brut corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 2253 de lei.
De asemenea, o atenție mărită trebuie și la îndeplinirea obligaţiilor declarative şi de plată aferente veniturilor din salarii şi asimilate salariilor din perioada de raportare pentru care se face solicitarea, semnarea documentelor de către administrator/reprezentant legal prin semnătura electronică, corespondența elementelor din listă cu cele din Revisal (perioada suspendării, respectarea perioadei de minimum 15 zile de suspendare.