Articol de Cosmin Pal
Aproximativ 10% din firmele prezente în sistemul FGO au emis e-Factura. Din totalul de e-Facturi, doar 25% au fost emise aparent corect (cu codurile NC sau CPV mapate în vederea raportării).
Cele mai multe companii care au facturat în platformă e-Factura sunt din Bucureşti, Constanţa, Cluj, Prahova, Bihor şi Sibiu, într-un top al primelor 6 care totalizează aproape 50% din e-Facturile emise în FGO. Procentul estimat nu va depăşi 35% până la final de an, potrivit platformei dedicate digitalizării afacerilor mici şi mijlocii. „În ultimele 4 luni de la introducerea obligatorie a eFactura, peste 50% dintre autorităţile din România (adică peste 7.000 de entităţi fiscale) au primit o astfel de factură emisă prin FGO, platformă ce cuprinde module dedicate pentru a susţine digitalizarea afacerilor mici şi mijlocii, dar şi diverse automatizări şi integrări cu serviciile bancare pentru facilitarea comunicării cu contabilitatea externalizată. Însă doar puţin peste 10% din totalul firmelor înregistrate în FGO au emis şi o e-Factura”, potrivit
unui comunicat al FGO.
Obligatorie și nu prea
În luna iulie, prima când e-Factura a devenit obligatorie pentru toate companiile care au relaţii cu entităţi de stat, respectiv toate cele care comercializează unul dintre cele 900 de produse cu risc fiscal ridicat, 5% dintre firmele prezente în FGO au facturat astfel, procent abia dublat până în prezent, la puţin peste 10%. „Deşi au generat aproape jumătate din efortul de asistenţă la utilizare, în luna iulie, prima de e-Factura, mai puţin de 5% din companiile înregistrate până în prezent în FGO şi-au conectat contul la SPV-ANAF, doar 6% au facturat autorităţi şi mai puţin de 4% din totalul facturilor din FGO au fost de acest tip. Efortul a fost mare la început, companiile şi-au dat interesul şi practic doar cei care s-au conformat iniţial au continuat să factureze astfel.
Explicaţia gradului mic de conformare poate fi şi pentru că nu există repercursiuni, penalizări în cazul în care aceste firme nu facturează prin e-Factura”, spune Valeriu Filip, co-fondator FGO.
Pachetul pentru emiterea rapidă de facturi şi înregistrarea automată în contabilitate este oferit gratuit
Platforma FGO a fost lansată de i-Tom Solutions la 1 ianuarie 2017, fiind dezvoltată în parteneriat cu SAGA Software, cel mai utilizat program de contabilitate din România, cu scopul eficientizării şi automatizării comunicării între antreprenor şi contabil. În prezent, peste 83.000 de companii mici şi mijlocii folosesc FGO pentru diverse domenii de activitate, platforma punând accent pe integrări cu serviciile bancare, contabilitate, platforme de comerţ electronic, tratând inclusiv aspecte de interpretare financiară a datelor afacerii din balanţe sau asigurând accesul firmelor la servicii de factoring şi scontare prin furnizori acreditaţi. Pachetul FGO pentru emiterea rapidă de facturi şi înregistrarea automată în contabilitate este oferit gratuit fără limită de utilizare în timp sau număr de facturi, iar abonamentele plătite care includ accesul la SPV şi alte soluţii de gestionare a afacerii pornesc de la 100 lei/an.