6.3 C
Sibiu
luni, noiembrie 10, 2025

Transportatorii cer depolitizarea finanțării pentru construcția de autostrăzi în România

Cele mai citite

Asociația Română pentru Transporturi Rutiere consideră că singurele soluții pentru construcția mai multor kilometri de autostradă în România sunt descentralizarea infrastructurii naționale și depolitizarea finanțării. Declarațiile au fost făcute în cadrul conferinței „Starea de fapt și soluții posibile”  desfășurată la Sibiu în 24 septembrie. 

 

Publicitate

Transportatorii sunt nemulțumiți din cauza drumurilor precare și a taxelor impuse de stat. Potrivit ARTRI, România are cea mai mică viteză medie de traversare din Europa, situată la aproximativ 30-40 km/oră. În plus, șoferii se confruntă cu o serie de probleme, precum indicatoare lipsă, locuri puține de parcare, abuzuri sau șosele cu gropi. 

La această situație s-a ajuns și din cauză că în ultimii 20 de ani numărul autoturismelor care circulă pe șoselele României s-a triplat. Astfel, dacă în anul 1989 parcul auto era de 2,2 milioane de autovehicule, în 2013 s-a ajuns la aproape 6 milioane. 

„Din 2007, când înregistram deja 4,5 milioane de autovehicule, şi când circulaţia spre alte ţări occidentale nu a mai fost condiţionată de vize, nemulţumirea generată de starea infrastructurii naţionale a crescut brusc. Prin comparaţie, transportatorii români au resimţit tot mai acut nevoia modernizării drumurilor şi presiunile sindicale au generat un răspuns prompt din partea statului: în loc de drumuri şi autostrăzi au apărut noi taxe de drum şi firme de construcţie care au încasat sume uriaşe pe lucrări precare. Responsabilitatea pentru situaţia generală a infrastructurii naţionale a fost pasată de la Ministerul Transporturilor spre regii şi de acolo mai departe, spre prefecturi şi primării. De acolo, anul acesta s-a întors la centru, la Departamentul pentru Investiţii şi Infrastructură.”, a declarat Florinel Andrei, secretar general ARTRI. 

Prin urmare, ARTRI susține că pentru intervalul 2014-2020 singurele soluții viabile pentru dezvoltarea infrastructurii naționale sunt descentralizarea viziunii și depolitizarea finanțării. 

„E vremea să recunoaştem că politizarea instituţiilor şi inconsistenţa managerială au provocat mari pagube în transporturi. De ce ne-au luat-o bulgarii înainte la infrastructură? De ce am rămas atât de mult în urma polonezilor? Din două motive esențiale: am gândit conectarea la rețeaua europeană din aval către amonte, de la Constanța la Arad, iar finanțarea europeană am politizat-o, pompând miliarde de euro de la București spre graniță şi nu invers.”, spune Florinel Andrei.  

Specialiştii din transporturi au abordat în cadrul conferinței cele mai importante aspecte legate de planificarea, finanțarea, construcția, utilizarea şi mentenanța infrastructurii naţionale. Întrunirea  de la Sibiu face parte din seria dezbaterilor esențiale organizate pe parcursul anului 2013 de ARTRI și Revista Mișcarea. 

La eveniment au participat oficiali ai Ministerului Transporturilor, ai Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale, ai autorităților locale din județul Sibiu, ai Autorității Rutiere Române, Poliției Române, precum și cadre didactice universitare, manageri ai companiilor de transport și reprezentanți ai societății civile.

Publicitate
spot_img
Cick
Ultimele știri

FOTO: Nebunie pe Municipal. FC Hermannstadt revine de la 0-1, a condus, dar a fost egalată în prelungiri

FC Hermannstadt a făcut un bun, duminică seara, cu FCSB, reușind să revină de la 0-1, dar în final...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect