Prima seară a ediţiei cu numărul VII a Festivalului Jazz&More a adus joi, pe scena Teatrului Gong, muzică electroacustică, muzică de cameră improvizată, noise music, free jazz şi, în general, muzică fără bariere. Duo-ul Irinel Anghel (voce) şi Sorin Romanescu (chitară, live electronics) au fost primii care şi-au prezentat programul intitulat „Guitar hands on a singing body” (n. red., Mâini de chitară, pe un corp care cântă). O combinaţie mai rar văzută între chitară acustică şi voce cu procesare electronică live. Un „show” cântat cu luminile stinse, sunete suprarealiste, senzaţia că te afli în cameră obscură a propriului subconştient. „Este concert, este performance şi este amândouă. Este de fapt un concept pe care l-am iniţiat în această vară, când am început să înregistrăm în studio piese pentru un CD produs de Niklas Records din Polonia. ªi am înregistrat pe întuneric. Fiind muzică improvizată, piesele nu se păstrează, dar rămâne starea, atitudinea şi o parte din idei. Dar, odată cu fiecare prezentare, lucrurile se reinventează sau se descoperă. În întuneric, imaginaţia fiecăruia îşi crează propriul spectacol”, declară compozitoarea de muzică contemporană, Irinel Anghel. Al doilea duo al serii – pianista de muzică clasică Laura Konjetzky şi percuţionistul din zona jazz-ul experimental Lucas Niggli – au creat combinaţii absolut improvizate. „Noi avem atât de multe lucruri în «bagajele» noastre de cunoştinţe, iar când mergem pe scenă încercăm să creăm muzică care îţi dă impresia că a fost compusă anterior. Dar nimic nu a fost repetat sau discutat înainte. Este într-adevăr muzică compusă pe loc”, a declarat Lucas Niggli. Cei doi au cântat trei piese mari, prima a ţinut aproximativ 25 de minute, plină de sunete mici şi plină de energie. Au cântat de la fortissimo la pianissimo şi, uneori, doar cu aerul din jurul lor. O călătorie foarte dinamică, cu multă energie. Al treilea act al serii a fost concertul chitaristei din San Fransico, Ava Mendez. Cu un stil care vibrează între melodicitate, atonalitate şi abstracţie sonică, chitara domnişoarei Mendez îţi crea impresia că sunetele intră în coliziune, iar timpul merge în sens invers. „Au fost aproximativ nouă piese. Unele le-am compus eu, iar altele erau cover-uri după piese mai vechi de jazz, country sau blues. Multe dintre ele erau improvizate, dar de obicei cânt linia melodică”, a declarata chitarista. Ultimii, dar nu cei din urmă, au fost cei din grupul Side A, adică Ken Vandermark la clarinet şi saxofon, Håvard Wiik la pian şi Chad Taylor la percuţie. Sunt unii dintre cei mai inventivi compozitori şi improvizatori la această oră, iar materialele lor conţin o puternică sensibilitate ritmică. „Trebuie să fii absolut concentrat când eşti pe scenă. Iar cel mai bine este să nu îţi fie frică. Frica nu este o energie bună. Trebuie să fii aventuros, curios, deschis la minte, flexibil, alert. ªi apoi, este foarte plăcut să intri în starea când simţi că realmente cânţi pentru public”, mărturiseşte Lucas Niggli. Festivalul are loc până în data de 16 octombrie, la Teatrul Gong, iar programul poate fi văzut pe www.jazzandmore.ro. Ioana Mălău; Foto credit: Tudor Evi
Cele mai citite
Cick
Ultimele știri
ULTIMA ORĂ/FOTO: Alertă în Sibiu. Mihaela Gabriela a plecat de acasă și nu s-a mai întors
Poliţiştii sibieni caută o minoră în vârstă de 17 ani, care a plecat de acasă, din municipiul Sibiu, și...
Articolul precedent




