Despre răsturnarea ierarhiei valorilor omenirea vorbește de la Adam și Eva. Ei au fost primii care L-au pus pe Dumnezeu pe locul doi. Primul loc și l-au rezervat lor, crezând astfel că vor fi stăpânitorii acestei lumi. De atunci ierarhia valorilor s-a tot turnat și răsturnat, în funcție de gândirea limitată a omului.
Punctul culminant al răsturnării ierarhiei valorilor din lumea acesta l-a atins Iuda. Sărutarea, actul cel mai tandru de apropiere dintre două persoane, încărcat cu iubire și dăruire, a ajuns să fie transformat într-un act dezgustător, într-un act al trădării și corupției totale. Din vârful ierarhiei apropierii dintre oameni, sărutarea a fost coborâtă la nivelul cel mai josnic. Și Iuda nu vindea pe oricine, ci chiar pe Fiul lui Dumnezeu.
Venirea lui Iisus Hristos în lume a însemnat și restaurarea ierarhiei compromise a valorilor. Dar restaurarea acesta s-a făcut numai prin jertfa Crucii. Iar efectul imediat a fost acela că tocmai Crucea, din instrument de tortură, de rușine și de ocară a fost așezată la locul cel mai înalt, de cinste, de prețuire și de sfințire, ca semn al jertfei lui Hristos.
Iuda strivește și înjosește sărutul, ca să câștige el. Hristos înalță și sfințește Crucea, ca să câștige întreaga lume. Unul cade, Altul ridică, unul dărâmă, Altul zidește. În felul acesta Crucea aduce bucurie la toată lumea.
Crucea este semn al biruinței, este semn al izbăvirii întregii omeniri prin Hristos. Acesta este semnul Fiului Omului care se va arăta pe cer, la cea de-a doua venire (Matei 24, 30). De aceea Crucea nu se mai poate confunda cu tortura, așa cum nici sărutul nu se mai poate confunda cu trădarea. Restaurarea omului prin Hristos, începe cu restaurarea sărutului lui Iuda.
Ne îndreptăm spre Sfintele Paști. Tot mai multe trădări vin să ne sărute. Dar cel care ia asupra lui Crucea, se salvează îmbrățișându-se cu Hristos, ca în Poarta Sărutului lui Brâncuși.
Pr.Conf. Irimie Marga