1.3 C
Sibiu
vineri, februarie 21, 2025

Marii jucători de pe piața comerțului cu amănuntul. Supermarket-urile și comportamentul clientului român. Evoluție și perspective

Cele mai citite

Articol de Mircea Bunaciu

Analiza comerțului cu amănuntul prin prisma comercianților prezintă o situație total diferită față de percepția individuală a populației consumatoare și demonstrează încă odată faptul că deciziile antreprenoriale sunt fundamentate atent pe studii complexe ale comportamentului consumatorului și prea puțin pe mesajele politice sau pe originea furnizorilor.  

România, între țările care au înregistrat cele mai mari creșteri în ceea ce privește volumul vânzărilor

Astfel, volumul comerțului cu amănuntul în anul 2024 a crescut cu 2,1% în Uniunea Europeană și cu 1,9% în zona euro, în octombrie, comparativ cu perioada similară din 2023, iar Luxemburg și România au avut cel mai semnificativ avans, conform datelor publicate de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat), citate de Agerpres.

În rândul statelor membre ale UE pentru care sunt disponibile datele, cele mai mari creșteri ale volumului comerțului cu amănuntul în octombrie, comparativ cu perioada similară din 2023, s-au înregistrat în Luxemburg (15,4%), România (10,2%) și Croația (6,7%), iar cele mai semnificative scăderi au fost în Finlanda (-2,9%), Belgia (-2,5%) și Estonia (-1,6%).

În retailul românesc putem vorbi despre patru super-puteri multinaționale (hipermarket): Lidl, Kaufland, Ahold şi Carrefour. De asemenea, avem două entităţi multi-format – Carrefour şi Auchan – şi doi jucători în creştere – Froo şi Metro / LaDoiPaşi.

Lidl a anunțat, într-un comunicat, că a deschis trei noi magazine, în Sibiu, Suceava și Bascov, în data de 30 ianuarie. Sunt primele inaugurări ale retailerului pe anul 2025, după ce numai în luna decembrie 2024, acesta a deschis trei unități – la Râmnicu Vâlcea, în comuna Vladimirescu (județul Arad) și la Brașov.

Noul magazin Lidl din Sibiu, situat pe Calea Șurii Mari, Nr. 39 D, în incinta centrului comercial Prima Shopping Center, are o suprafață de vânzare de peste 1.400 m² și dispune de 103 locuri de parcare.

Carrefour anunță începând cu 2025 că nu mai comercializează ouă provenite de la găini crescute în baterii (cuşti) îmbunătățite (marcajul 3). Astfel, cumpărătorii vor găsi la raft numai ouă din celelalte trei categorii, superioare calitativ, cu marcajele: 0, de la găini crescute în sistem ecologic; 1, de la găini crescute în aer liber; și 2, găini crescute la sol”.

Ca ofertă Carrefour România a lansat pe 7 februarie o serie de reduceri între 5% și 25% pentru 1.500 de produse.

Acest prim val de reduceri din 2025 face parte dintr-un program amplu de reduceri pe termen lung introdus încă din 2024, o soluție strategică prin care li se oferă românilor în mod constant prețuri reduse la produsele preferate, ajutându-i astfel să economisească.

Aceste inițiative au un impact real și răspund contextului economic în care ne aflăm,  indiferent că vorbim de produse alimentare, de îngrijirea casei sau cosmetice.

Printre categoriile-cheie se numără produsele congelate, articolele de băcănie (mic dejun, patiserie, conserve, petfood, ingrediente, snacking sărat și dulce), lactatele, brânzeturile, cosmeticele, produsele pentru întreținerea casei și băuturile.

Odată cu achiziția operațiunilor Romania Hypermarche SA, Carrefour ajunge la peste 450 de magazine, în 113 orașe din țară și se situează în top trei jucători de pe piața de retail din România, fiind un angajator de top certificat (2023, 2024) pentru peste 17.000 de angajați.

News.ro

6.866 de magazine, în 1260 de localități

În ansamblu, în rețelele comerciale cu amănuntul, la 30 noiembrie 2024, în România erau operaționale 6.866 de magazine, aparţinând de 135 de reţele comerciale mari care operează în 1.260 de localităţi. Aceste cifre arată un spor de numai 216 magazine în cele 11 luni trecute din anul 2024, o creştere mult mai mică decât în anii trecuţi. Asta, pentru că parte din rețeaua Profi urmează a fi preluată de către olandezii de la Ahold. Reţelele Profi, Mega Image şi Shop & Go depăşesc 2.600 de magazine, chiar şi după îndepărtarea celor 87 incluse în angajamentele asumate de Ahold (35 dintre aceste magazine care urmează a fi cesionate se află în localităţi foarte mari: Bucureşti, Timişoara, Cluj, Constanţa etc.).

Penny în acest an a anunțat aproape 20 de deschideri într-o lună, și a depăşit astfel la începutul lunii decembrie pragul de 400 de magazine. Lidl a fost ceva mai puţin activ, dar a trecut de 360 de magazine în întreaga ţară, iar Auchan a continuat dezvoltarea reţelei, care a ajuns la şapte magazine de format mare, provenite din foste hipermarketuri. Auchan, prin lanţul de magazine din benzinării MyAuchan, a rămas stabil, la nivelul de la finalul anului trecut, cu aproape 300 de magazine.

Kaufland continuă să se extindă şi se apropie de 200 de magazine în România, după ce a deschis 12 hipermarketuri în 11 luni din 2024, tot atâtea magazine cât a deschis şi Express, formatul mic al grupului Carrefour.

Celălalt mare operator pe segmentul de hipermarket, Carrefour, a integrat cele 11 magazine Cora preluate în urmă cu mai mult de un an. Reorganizarea grupului Carrefour (Carrefour, Market şi Express) într-o singură entitate juridică, îi conferă o imagine mai bună şi o putere de negociere mai mare.

Reţeaua Froo, de origine poloneză a ajuns la aproape 50 de magazine după primele şase luni de prezenţă în România în anul 2024. Grupul Metro și-a extins reţeaua magazinelor LaDoiPaşi Extra, și continuă să atragă magazine independente (de cartier) în regim de franciză. În total, LaDoiPaşi includea peste 2.513 magazine la 30 noiembrie 2024 și este în creștere.

37562805 – cart buyer in supermarket close-up

1.6 milioane de comenzi livrate în 2024

Bringo, primul serviciu de livrare rapidă a cumpărăturilor online, analizează principalele tendințe care au definit obiceiurile de consum în 2024, pe cele peste 1.6 milioane de comenzi livrate în cele peste 35 orașe în care serviciul este activ.

Se relevă faptul că românii sunt tot mai atenți atât la preț, cât și la alegerile lor alimentare.  4 din 5 comenzi plasate pe Bringo includ produse la reducere, în timp ce 2 coșuri din 5 conțin produse bio.

În 2024, optimizarea bugetului a devenit o prioritate, iar digitalizarea cumpărăturilor le oferă clienților un acces mai rapid și mai eficient la promoții. Datele arată că 80% dintre coșurile de cumpături conțin cel puțin un produs la reducere. Totodată, interesul pentru un stil de viață sănătos și echilibrat este în creștere, 40% dintre comenzi incluzând produse bio, consumatorii manifestă o atenție sporită, o creștere de 20% a produselor fără zahăr, comparativ cu 2023 și de 10% la produse fără gluten.

Reducerile și transparența prețurilor influențează alegerile consumatorilor, aceștia alegând mai des produse aflate la reducere și planificând cumpărăturile astfel încât să beneficieze de cele mai bune prețuri.

Care au fost cele mai comandate produse în 2024

În 2024 cele mai comandate produse sunt apa plată, pâinea, bananele, ouăle, laptele, roșiile și castraveții, urmate de băuturi carbogazoase și citrice. La nivel de categorii, cele mai populare rămân alimentele proaspete, produsele de uz casnic și farmaceutice.

Dacă în magazinele fizice tentațiile pot duce la achiziții impulsive, în mediul online, coșurile de cumpărături reflectă în mare parte strictul necesar, alegeri bine gândite și planificate.

Valoarea medie a coșului este de 300 lei, iar sâmbăta este ziua cu cele mai multe comenzi, sugerând un comportament de shopping recurent și organizat, cu accent pe planificarea săptămânală. În medie, fiecare comandă conține 19 produse, un indicator al alegerilor inteligente și eficiente, la fel ca în 2023.

De asemenea, ponderea ridicată a produselor aflate la reducere sau cu promoție, 4 din 5 coșuri, arată o preocupare crescută pentru optimizarea bugetului. În același timp, se observă o creștere a categoriilor percepute ca fiind mai sănătoase, cum ar fi produsele bio, fără zahăr sau fără gluten, ceea ce confirmă un interes din ce în ce mai mare al consumatorilor pentru alegeri echilibrate și responsabile.

Luni, cea mai slabă zi pentru cumpărături

La nivel național, București, Iași și Cluj conduc topul orașelor cu cele mai multe comenzi. Zilnic, Bringo livrează în medie 4500 de comenzi online în peste 35 de orașe din toată țara.

Pe partea de sustenabilitate, București, Iași și Brașov s-au remarcat ca fiind orașele cu cele mai multe ambalaje colectate prin sistemul de garanție-returnare (SGR) lansat de Bringo în vara 2024 în premieră pe piața din România.

Ziua de 23 decembrie 2024 a fost cea mai aglomerată zi de cumpărături a anului, pe fondul pregătirilor intense pentru sărbători, cu un vârf de aproape 8500 comenzi livrate, față de 4500 comenzi, media zilnică. În ceea ce privește obiceiurile săptămânale, la nivel de an, sâmbăta rămâne cea mai aglomerată zi pentru livrări. La polul opus se situează zilele de luni și marți.

Urmărește Sibiu 100% în Google News 

Publicitate
Ultimele știri

Weekend cu temperaturi de minus 18 grade în țară

Vremea va fi deosebit de rece în acest weekend, perioadă în care vom avea nopţi şi dimineţi cu temperaturi...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect