Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a anunțat că a obligat Vodafone să înceteze, începând cu 2 mai, „practicile comerciale incorecte față de consumatori, constatate în urma controlului, realizate în scopul majorării costurilor abonamentelor”.
Decizia ANPC se referă la mesajele pe care Vodafone le-a trimis clienților proprii prin care îi informează că va majora abonamentele, din cauza taxelor suplimentare pe care va trebui să le plătească. Clienții erau informați, în același timp, că pot solicita întreruperea contractelor dacă nu sunt de acord cu majorarea. „În contextul creşterii majorităţii costurilor legate de operaţiunile pentru furnizarea serviciilor de comunicaţii, începând cu 6 mai 2019 preţul pachetului de servicii aferent acestui număr creşte cu 0,92 eur TVA inclus” era mesajul pe care l-au primit clienții Vodafone.
Anterior, ANPC a aplicat pentru aceeași faptă o amendă de 70.000 de lei operatorului de telefonie Vodafone. „Măsura, prevăzută la art. 13 alin. 1) lit. a) din Legea nr. 363/2007, este una complementară la amenda de 70.000 de lei dispusă după control, conform art. 17, alin. 1 litera c) din legea 363/2007 modificată.”
Cei de la ANPC susțin că „operatorul economic respectiv utilizează o practică comercială incorectă, contrară diligenței profesionale, deoarece a ales să transfere anumite costuri – apărute ca urmare a unor modificări legislative -, în sarcina consumatorilor, folosind o poziție de forță dominantă și psihologică.”
ANPC a confirmat și numărul de abonați Vodafone care au primit mesajul și cărora ar trebui să li se majoreze abonamentul, respectiv 2.338.617 .
„ANPC a considerat necesară dispunerea încetării practicii comerciale incorecte, chiar dacă aceasta nu a fost încă utilizată, însă acest lucru este iminent, ca măsură adițională amenzii aplicate.” se mai arată în anunțul Autorității, care mai spune că decizia este executorie, chiar dacă Vodafone poate contesta în instanță măsura.
Ramintim că alți trei operatori de telefonie sau de internet au decis să majoreze tarifele pentru abonații săi, Telekom, RCS&RDS și UPC România, fără a motiva în vreun fel decizia de OUG 114, care a introdus taxe suploimentare acestor companii.