Consiliul Județean Sibiu a adoptat, în ultima ședință, cu unanimitate de voturi, un proiect de hotărâre care prevede „însușirea propunerii de concesiune a unei părți din imobilul teren și construcții aparținând domeniului public al Județului Sibiu”, aflat pe Șoseaua Alba Iulia. În fapt, este vorba despre un teren de 27.000 de metri pătrați și un hangar de aproape 3.000 de metri pătrați, care aparțin Aeroportului Sibiu. Demersul a fost pornit la solicitarea Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură (CCIA) Sibiu care precizează că intenționează să realizeze un „centru integrat de afaceri și evenimente”. Hotărârea consilierilor județeni este aspru criticată de președintele INFOBiz, Ciprian Faraon, care vorbește despre stoparea dezvoltării aeroportului, dar și de către sindicaliștii din Aeroportul Sibiu care cer oprirea tuturor procedurilor.
În raportul de specialitate care însoțește proiectul de hotărâre, specialiștii Consiliului Județean fac referire la Strategia Județeană de Dezvoltare a județului care are printre proiectele prioritate „facilitarea dezvoltării unui centru expozițional, lângă Aeroportul Sibiu, pentru intensificarea schimburilor economice, dezvoltarea mediului de afaceri”.
În propunerea pentru inițierea concesiunii, directorul CCIA, Eugen Iordănescu, vorbește despre faptul că se dorește realizarea unui „centru integrat de afaceri și evenimente care va avea în componență suprafețe de expoziții și târguri, sală sau săli de evenimente publice și private, birouri petru CCIA și terți, spații comerciale de proximitate și spații de servicii, incubator de afaceri centrat pe IT și economie, industrii, creative”.
Este vizată „clădirea fostului atelier de reparat elicoptere care nu a mai fost folosită în ultimii 10 ani, fiind în acest moment în stare de conservare”.
„Terenul este înierbat natural, neîntreținut și nu are folosință aeronautică sau de altă natură. Clădirea se află în stare avansată de degradare”, se mai arată în propunerea pentru inițierea concesiunii, ce însoțește proiectul de hotărâre.
Potrivit documentului, renovarea și punerea în funcțiune a clădirii respective ar costa între 750.000 și un milion de euro, în această sumă intrând costurile de proiectare și execuție pentru centrul de afaceri și evenimente. Incubatorul de afaceri ar fi o construcție separată.
Ciprian Faraon: Concesionați tot, dragi consilieri județeni!
La o zi după ce consilierii județeni și-au însușit prin vot propunerea de concesionare, președintele INFOBiz, Ciprian Faraon, s-a arătat extrem de nemulțumit.
Într-o postare pe Facebook care se intitulează „Concesionați tot, dragi consilieri județeni!”, Faraon vorbește despre faptul că terenul vizat este „singurul care poate genera dezvoltare de infrastructură Aeroportului Internațional Sibiu”.
Acesta pune sub semnul întrebării competența CCIA de a cere această concesiune în numele oamenilor de afaceri, ulterior făcând referire la faptul că terenul avut în vedere poate fi cel mai bine valorificat de către aeroport.
„Personal sunt curios câți membri are CCIAS și cine sunt aceştia. Cred că e greşit spus că CCIAS reprezintă mediul de afaceri sibian, ca şi cum este vocea celor peste 5.000 firme active din județ şi în numele lor, ştiind că aceste firme doresc acest centru, au solicitat concesiunea. (…) Nu aş avea nimic împotriva aceastei inițiative, lăudabilă de altfel, dar nu în acest context. Respectiv, dacă nu ar fi vorba despre acest teren care poate fi cel mai bine valorificat de către aeroport! Ar trebui identificată altă locație, fără impact pe comunitate şi făcută concesiunea”, a scris Faraon pe Facebook.
Acesta spune că se dorește dezvoltarea de noi destinații, de noi rute, trafic şi mulți pasageri deserviți, se dorește ca Aeroportul să devină rentabil din punct de vedere economic, „însă, tocmai cei ce o cer se opun dezvoltării”.
„Acel teren ar putea foarte bine găzdui parcări pentru pasagerii şi angajații aeroportului, ar putea fi consolidat ori reconstruit hangarul pentru a fi folosit activitaților de cargo, ori transformat în spații închiriabile care să deservească activităților partenerilor aeroportului. Toate acestea ar genera venituri suplimentare aeroportului, dar și un grad crescut de satisfacție în rândul clienților şi, desigur, al angajaților aeroportului. (…) Angajații aeroportului vor ajunge în curând să fie obligați să nu îşi mai parcheze maşinile în parcarea aeroportului. În lipsa unei alternative, undeva trebuie să-şi parcheze şi ei masinile, această acțiune nu poate genera decât frustrare, atât în rândul pasagerilor, aceştia accesând tot mai greu serviciul de parcare, urmare a aglomerării, cât şi în rândul angajaților aeroportului care nu vor mai avea unde să parcheze”, mai spune Ciprian Faraon.
Acesta afirmă că i s-a relatat faptul că materialul aferent proiectului respectiv „nu a făcut obiectul dezbaterii în comisia de specialitate a Consiliului Județean Sibiu”.
„Se pare că a fost inițiată pe repede înainte şi pusă direct pe ordinea de zi a sedinței lunare. Aşa cum mi se pare strigător la cer să nu fi fost consultați cei din Consiliul de Administrație al Aeroportului Internațional Sibiu. Nu a avut loc nicio interpelare, nicio adresă, nicio formalitate, nimic, deşi este vorba de un teren aflat în administrarea aeroportului, proprietar fiind, într-adevar, Consiliul Județean Sibiu”, mai scrie Ciprian Faraon în postarea sa.
El explică faptul că demersul CCIA și al Consiliului Județean nu este ilegal, dar „blochează orice şansă reală de dezvoltare a aeroportului și NU generează venituri comunității locale”.
„Reamintesc, vorbim de singura zonă în care aeroportul poate să se dezvolte, solicitarea unui punct de vedere conducerii aeroportului era de bun simț”, mai spune președintele INFOBiz.
Sindicaliști: Nu amputați viitorul Aeroportului Internațional Sibiu
În cursul zilei de joi, reprezentanții Biroului Executiv al Sindicatului Liber Independent al Aeroportului Sibiu au postat pe pagina de Facebook o scrisoare deschisă adresată Consiliului Județean și președintelui Daniela Cîmpean în care cer renunțarea la demersul de concesionare a terenului respectiv.
„De ce s-a omis din titlu această precizare și anume că terenul se află în administrarea Aeroportului? Pentru a fi mai ușor de trecut cu vederea de către contribuabilul mai puțin avizat? Sperăm că nu și că a fost doar o omisiune nevinovată. Deoarece nu pare că ați fi consultat părerea unor specialiști în aviație civilă înainte de a lua decizia, vă rugăm să reveniți asupra ei și să nu amputați viitorul Aeroportului Internațional Sibiu în ceea ce privește construirea în acea zonă a unui Terminal cargo, investiție care ar putea aduce un avantaj important pentru Aeroportul NOSTRU. Și când spunem AL NOSTRU, ne referim la cetățenii acestui județ, ai căror bani au stat la baza modernizării și extinderii vechiului aeroport și ai căror bani vor putea sta și la baza extinderii operațiunilor acestuia la componenta de marfă”, se arată în scrisoarea deschisă.
Sindicaliștii fac referire la „precedentul nefericit al construirii clădirii Vămii într-o zonă care ar fi permis extinderea parcării Aeroportului, parcare aflată într-o criză evidentă de spațiu pe fondul creșterii spectaculoase a numărului de pasageri”.
„Nu este cazul să repetați această greșeală și să amanetați viitorul transportului de marfă prin Aeroportul Internațional Sibiu, concesionând pripit acel teren amplasat în cea mai favorabilă poziție pentru realizarea acestei mult dorite (și necesare) investiții. Dați, vă rugăm, dovadă de mai multă viziune pe termen mediu și lung decât predecesorii dumneavoastră care au făcut greșeala transmiterii acelui teren din administrarea R.A. Aeroportul Sibiu, în administrarea Direcției Generale a Vămilor; dați dovadă de încredere în viitorul Aeroportului Internațional Sibiu și de ce nu, dați dovadă de voință politică și puneți bazele pe acel teren pentru viitorul Terminal cargo al Sibiului”, se mai arată în documentul semnat de liderii sindicali.
Aceștia cer consilierilor județeni ca, în lipsa unei infrastructuri rutiere adecvate la nivelul întregii țări, să facă din Sibiu „un exemplu despre ceea ce o comunitate locală poate oferi investitorilor străini în materie de facilități de transport modern și rapid”.