6.3 C
Sibiu
vineri, noiembrie 28, 2025

Onorariile de succes ale lichidatorilor de la Balanţa şi Trident

Cele mai citite

Direcţia Generală a Finanţelor Publice Sibiu a prezentat cazurile de insolvenţă ale societăţilor Balanţa şi Trident Trans TEX, precum şi onorariile de milioane de lei pe care creditorii acestora le plătesc unor firme de consultanţă, pentru a juca rolul de „lichidator”. În mod normal, DGFP Sibiu acordă între 600 şi 1.000 de lei pe lună administratorului judiciar sau lichidatorului ales să supravegheze planul de reorganizare a firmelor intrate în insolvenţă. „Am încercat să impunem o cutumă şi preşedinţii de instanţă care se ocupă de cazurile de insolvenţă au acceptat-o. Adică lichidatorul să primească în jur de 600 de lei pe lună”, a declarat Grigore Popescu, directorul DGFP Sibiu. Această sumă era acordată şi administratorului judiciar al societăţii Balanţa. Cu o datorie de 4 milioane de lei şi un proces de insolvenţă deschis de Direcţia fiscală a Primăriei Sibiu, se estimează că reorganizarea companiei va dura trei ani. Din 22 de milioane de lei creanţe, BCR are de recuperat 63,36%. Ca şi creditor majoritar, banca decide să înlocuiască administratorul judiciar din Sibiu cu o firmă de consultanţă din Bucureşti, căreia îi dă lunar 2.000 de euro + TVA. Aici se adaugă şi cheltuielile de transport şi cazare, care nu pot depăşi 10 din onorariul fix % + TVA, şi în cazuri excepţionale, 15% + TVA. În plus, din sumele distribuite creditorilor din masa credală, (n. red. gruparea organizată a creditorilor) firma de consultanţă obţine 5% în primele 12 luni de când îşi începe activitatea de „lichidator” şi după un an, 3%. Directorul DGFP Sibiu a calculat suma pe care firma de consultanţă o va putea cştiga la 1,5 milioane de lei, adică 7% din masa credală. Din acest motiv, Direcţia de Finanţe care deţine 9,5% din masa credală, a contestat în instanţă decizia de a înlocui administratorul judiciar. „Firesc, ne-am opus şi sunt curios ce va hotărî instanţa din Sibiu”, a declarat Popescu. În cazul Trident Trans TEX care şi-a închis ultimul magazin săptămâna aceasta, s-a solicitat intrarea în insolvenţă în urmă cu trei ani. Patronul Constantin Mateescu deţine însă doar 0,54% din masa credală de 133 de milioane de lei, cei mai mari creditori fiind băncile „Corporate Recovery Management”, (n. red. firma de recuperare a Romexterra Bank) cu 38% din masa credală, Banc Post cu 11,65%, BRD cu 9,51%, Piraeus Bank cu 9,13% şi Intesa Sao Paolo Bank cu 4,56%. Creditorii majoritari decid înlocuirea administratorului judiciar din Sibiu, care primea o retribuţie de 1.000 de lei pe lună, cu BDO Bussines Restructuring SPRL din Bucureşti, care primeşte 3000 de euro pe lună + TVA. Comisioanele sau onorariul „de succes” al lichidatorului a fost stabilit la 10% din sumele rezultate din vânzarea activelor firmei Trident, altele decât cele constituite ca garanţie, şi încă 5% din sumele rezultate din vânzarea bunurilor constituite ca garanţie. Dacă creditorul garant adjudecă bunurile constituite ca garanţie în contul creanţei, lichidatorul va obţine încă 3% din sumele rezultate din valorificarea bunurilor constituite ca garanţie. Procedura de faliment este estimată că va dura un an, iar cştigurile firmei de consultanţă se vor ridica la 8.310.000 de lei, adică 6% din masa credală. Pentru că Direcţia de Finanţe deţine doar 1% din masa credală, nu s-a mai contestat în instanţă decizia de schimbare a administratorului judiciar. „Avem peste 1.000 de societăţi în insolvenţă. Suma de bani (n. red. 600 de lei) este rezonabilă şi nimeni până acum nu s-a opus acestei decizii, acolo unde am putut să fim noi peste 50% (n. red. procentul deţinut de DGFP în masa credală)”, a explicat directorul DGFP Sibiu. Ioana Mălău

Publicitate
spot_img
Cick
Ultimele știri

ULTIMA ORĂ/FOTO: Alertă în Sibiu. Mihaela Gabriela a plecat de acasă și nu s-a mai întors

Poliţiştii sibieni caută o minoră în vârstă de 17 ani, care a plecat de acasă, din municipiul Sibiu, și...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect