În perioada 22 – 26 mai 2017 a avut loc cea de-a cincea mobilitate de formare/predare/învăţare din cadrul proiectului „Exprimarea emoţiilor prin artă în Europa (Artemotion Xpress in Europe)”, parte a programului Erasmus +, KA 2, parteneriate strategice doar între şcoli. În proiect sunt implicate cadre didactice de la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Nr. 1, alături de parteneri din alte 5 țări europene. Evenimentul a avut loc la o şcoală specială parteneră, și anume „Osnovna šola dr. Ljudevita Pivka” din Ptuj, Slovenia. Din la Școala Incluzivă nr. 1 au participat prof. Rodica Făgeţan, directorul instituției, prof. Maria Herţoiu (coordonator proiect), prof. Florentina Schiau şi prof. Mihaela Mureşanu alături de 16 colegi Grecia, Germania, Polonia şi Spania.
Pe parcursul celor cinci zile de formare, profesorii din cele cinci ţări au fost implicaţi în numeroase activităţi şi workshop-uri relaţionate cu exprimarea emoţiilor prin artă, acesta fiind principalul scop al proiectului.
În prima zi de mobilitate, cadrele didactice participante au fost întâmpinate cu multă căldură de elevii şi profesorii şcolii gazde. Directorul acesteia, prof. Lidija Hameršak Marin şi profesorul coordonator Tanja Nikolovski, au prezentat sistemul de învăţământ special şi cel naţional din Slovenia, precum şi detalii despre curriculum-ul şcolii. Apoi, profesorii participanţi au avut parte de un tur al şcolii şi au vizitat Institul de Educaţie, Muncă şi Îngijire dr. Marijan Borštnar Dornava, pentru copii şi adulţi cu dizabilităţi intelectuale severe.
Partenerii ţării gazdă au organizat diverse activităţi menite să promoveze exprimarea emoţiilor prin artă într-o formă modernă şi atractivă. Cei 99 de elevi ai şcolii partenere, alături de cadrele didactice participante la proiect, au luat parte la workshop-uri: Yoga, Dans, Logografia, „Cum să realizezi o vedere prin desen a oraşului Ptuj”, Broderie, „Cum să modelezi plăcuţe de întâmpinare pentru uşi” (realizate din lut şi apoi pictate), „Aflăm mai multe despre Slovenia prin muzică şi dans” sau cum să faci un cozonac tradiţional. De asemenea, au fost prezentate diverse metode teoretice şi tehnici practice de intervenţie şi reabilitare a elevilor cu cerinţe educative speciale. Cadrele didactice din cele cinci ţări au avut astfel, posibilitatea de a se familiariza cu conceptele teoretice despre „Intervenţia asistată de animale”, hipoterapia şi metoda „Halliwick” pentru adaptarea elevilor cu diferite dizabilităţi la mediul acvatic, iar apoi, de a le pune în practică.
Tehnici și terapii pentru o dezvoltare frumoasă a copilului cu dizabilități
Şcoala gazdă a introdus în curriculum-ul şcolii terapia asistată de câini şi hipoterapia pentru a îmbunătăţi comunicarea interpersonală, a motricităţii, exprimarea emoţiilor, reducerea agresivităţii, creşterea stimei de sine a elevilor etc. Prin experimentarea metodei Halliwick, profesorii europeni au învăţat tehnici pentru adaptarea mentală şi creşterea încrederii, plăcerii de a fi în mediul acvatic, învăţarea întoarcerilor corpului în apă, jocuri pentru dezvoltarea respiraţiei corecte, abilitatea sau capacitatea obţinerii unei poziţii orizontale independent stabilă etc. Această metodă pune accentul pe abilitate şi nu pe dizabilitate.
Toate atelierele şi activităţi realizate de şcoala gazdă pe parcursul celor cinci zile de formare s-au finalizat cu un spectacol de dans, muzică, teatru prezentat de elevii şi profesorii şcolii partenere. Acest eveniment a avut loc la finalul săptămânii, într-un cadru festiv unde au fost invitaţi familiile copiilor, reprezentanţi ai Primăriei din oraşul Ptuj şi al ambasadelor ţărilor participante în proiect, existând o strânsă legătură între şcoală şi comunitatea locală.
O activitate și o experiență de viață
Această oportunitate nu a fost doar un câștig pentru activitatea noastra didactică, ci și o experienţă de viaţă întrucât am intrat în contact cu spaţiul cultural-geografic din Slovenia și locuitorii acestuia.
Cadrele didactice au avut posibilitatea de a afla mai multe despre cultura şi tradiţiile locale prin vizitarea Centrul de schi Pohorje din Maribor, Peşterii Postojna, a oraşelor Ptuj şi Ljubljana.
Toate cadrele didactice participante au apreciat extrem de mult această vizită din cadrul programul Erasmus+, fiind o oportunitate deosebită de schimb de experienţă şi exemple de bune practice, pentru îmbunătățirea calității în educaţia elevilor cu cerinţe educative speciale, dobândirea de noi cunoştinţe şi competenţe, arta fiind o modalitate ideală prin care aceşti copii îşi pot exprima emoţiile, pot învăţa şi relaţiona optim. Utilizarea diferitelor forme de artă dovedesc faptul că arta nu are limite în comunicarea dintre oameni, indiferent de particularităţile fiecăruia dintre noi.