Ministerului Educației și Cercetării a lansat luni propunere pentru structura anului școlar 2020-2021. Reprezentanții Coaliției pentru Educație sunt de părere că elevii ar beneficia de pe urma unor vacanțe mai scurte și doresc ca anul școlar să înceapă mai repede.
Coaliția pentru Educație susține o nouă structură a anului școlar, mai potrivită, potrivit reprezentanților organizației, pentru ritmul și realitățile vieții actuale. Acest plan atipic sistemului educațional românesc implică un an școlar care să înceapă mai devreme și vacanțe mai scurte, dar mai dese. Într-un comunicat de presă transmis de reprezentanții federației, faptul că anul școlar 2019 – 2020 a început cu o săptămână mai devreme este considerat un progres.
„În viziunea Coaliției, o vacanță de vară de trei luni afectează major copiii și nivelul la care ei revin în școală, după o pauză atât de mare. Vacanțe mai scurte, ritmice, periodice, în timpul anului școlar, pot contribui la consolidarea învățării, a progreselor realizate de copii și pot fi spații de odihnă, reflexie, planificare pentru profesori.” au transmis reprezentanții Coaliției.
Vacanțele mai fragmentate ar veni, de asemenea, în sprijinul reunirii familiilor de români în care părinții sunt plecați în străinătate. Un exemplu de bună practică în acest caz ar fi decizia din acest an de a împărți vacanța de primăvară în două, în funcție de Paștele Catolic și cel Ortodox și ținând cont de specificul anului 2021.
“Stilul de viață actual nu mai justifică vacanțe de vară atât de lungi. Pentru copiii din mediul urban, în general, nu mai există «bunicii de la țară», la care să meargă în vacanță. Pentru copiii din familii cu posibilități financiare, părinții reușesc să susțină oportunități de dezvoltare pe timpul verii. Problema cea mai mare rămâne pentru copiii din medii vulnerabile, a celor care au nevoie inclusiv de învățare remedială. Adesea, pe perioada verii aceștia pierd din rezultatele pe care poate le-au obținut prin perseverență și dedicarea unor cadre didactice”, declară Simona David Crisbășanu, vicepreședinte al Federației Coaliția pentru Educație.
Majoritatea țărilor europene optează pentru începerea cursurilor chiar de la începutul lunii septembrie. “În același timp, nu doar numărul de zile este important, ci și structura fiecărei zile, câte ore durează procesul didactic, dacă elevii au acces la pauze mari, la activități sportive, în aer liber, la masă caldă. Și mai ales este important ce și cum învață elevii la școală în zilele respective, pentru că mai multe zile nu înseamnă automat rezultate mai bune”, subliniază reprezentanta Coaliției.
Această structură ar veni în sprijinul cadrelor didactice, prin alocarea unor perioade mai dese de planificare, formare, reflecție și învățare. Ar fi avantajați și elevii din învățământul profesional, tehnologic pentru care anul școlar este oricum mai lung cu 3 săptămâni. Conform Coaliției, aceste schimbări ar pune accentul pe procesul de învățare și progresele realizate de elevi, și nu pe organizarea activităților în jurul sarcinilor administrative prevăzute de “Calendarul” din sistem.
„Având în vedere faptul că ne apropiem de perioada intemperiilor de iarnă, considerăm că unitățile de învățământ trebuie încurajate, prin informări la nivel de inspectorate și unități de învățământ, să adapteze structura anului școlar la condițiile locale. Dacă acest principiu ar fi aplicat cu adevărat, atunci ministerul ar putea să stabilească calendarul general, cu un set de activități/principii și obligația unui anume nr de zile/săptămâni, iar structura să fie stabilită la nivel județean/local.” potrivit sursei citate.
Proiectul privind structura anului şcolar pentru 2020 – 2021 a fost lansat în dezbatere publică de către Ministerul Educaţiei şi Cercetării luni, 6 ianuarie. În acest an, vacanța de primăvară va fi fragmentată, ţinând cont atât de Paștele Catolic, cât și Ortodox.
Federația Coaliția pentru Educație a fost fondată în iunie 2015 și reunește organizații neguvernamentale active în domeniu și își propune să susțină dezvoltarea școlilor din România.