Games of Science este un proiect dedicat promovării comunicării științifice într-un mod clar, accesibil și captivant pentru publicul larg. Prin sesiuni de training adresate tinerilor cercetători, participanții își dezvoltă abilitățile de a explica concepte științifice complexe într-un limbaj simplu și atractiv.
La finalul acestor sesiuni, aceștia își testează abilitățile într-un concurs de prezentări. La etapa de la Sibiu, defășurată de curând, a fost prezentă Ada Roseti, creatorul formatului Games of Science şi trainer în cadrul sesiunilor de pregătire. Este doctorand al Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei din cadrul Universităţii din Bucureşti, cu o cercetare legată de interacţiunea dintre oamenii de ştiinţă şi public.
Aceasta ne-a mărturist că este motivată de dorinţa de a schimba doar puţin, dar în locuri esenţiale, atitudinea tinerilor cercetători faţă de interacţiunea cu publicul, dar şi cu colegii lor. În plus, Ada este trainer de comunicare a ştiinţei și partener al celor care vor să schimbe lumea cu ajutorul raţiunii şi a bunătăţii radicale.
Games of Sciense este o inițiativă sută la sută românească, ideea aparținând creatorului formatului, Ada Roseti
„Prin ediția din acest an și așa cum am făcut-o până acum, dorim să antrenăm tinerii cercetători, indiferent că sunt studenți la licență, masteranzi sau doctoranzi, să comunice mai bine proiectele de cercetare pe care le au. Avem un principiu: intervenția pentru tinerii cercetători să fie făcută cât mai devreme, pentru a face educația într-un timp cât mai lung, oferindu-le acestora șansa să aprofundeze munca depusă.
Tinerii sunt într-o stare mentală, dispuși să învețe și acceptă schimbări de perspectivă. Comunicarea trebuie realizată și în afara comunicării pur academice”, susține Ada Roseti, creatorul Games of Science. Acesta spune că are în vedere mai multe motive în continuarea demersului său, între care, impactul științei în societate să crească, atâta timp cât din afara zidului laboratorului publicul nu știe ce faci și nu are încredere; cercetătorii nu au interese ascunse și, mai ales, muncesc din pasiune si onestitate.

Tot mai puțini bani în cercetarea din România
Ada Roseti afirmă că cercetarea se face din bani publici în Europa și, mai puțin, în corporații, adică în mediul privat. În opinia sa, trebuie să vedem unde se duc banii care finanțează cercetarea. „Unde se duc banii alocați cercetării? În acest moment, în România, avem alocat un procent de 20 ori mai mic decât atunci când a intrat România în Uniunea Europeană. La momentul intrării în UE, în România procentul alocat cercetării era de 3,6%. Acum, avem 0,12% alocat, adică un procent de 20 de ori mai mic acum decât la intrarea în UE. Trebuie să vedem unde se duc banii din cercetare, așa cum urmărim modul în care sunt cheltuiți banii din impozitele și taxele noastre”, afirmă Ada Roseti.
Games of Sciensce a fost gestionat inițial ca un ONG, împreună cu partenerul său, Brittish Council, la începutul anilor 2000. La debut, obiectivul a fost promovarea tinerilor cercetători, concurs în cadrul căruia cei interesați aveau la dispoziție pentru prezentarea proiectului câte 3 minute. Ulterior, în pandemie, Britttish Council și-a retras sprijinul financiar, astfel că Ada Roseti a trebuit să prea această inițiativă pe cont propriu.
Cu ajutorul unei finanțări câștigate de Universitatea București, în 2022, s-au găsit modalități de a continua acest demers. Însă scopul a rămas același: tinerii cercetători să comunice mai mult și mai eficient. Unii dintre aceștia au reușit să-și facă un podcast sau blog online pentru proiectele de cercetare. În acest moment, Games of Science se desfășoară în parteneriat cu principalele universități de stat din București, Cluj-Napoca, Sibiu sau Iași.
Un alt obiectiv a fost atragerea sponsorilor în acest proiect, deoarece este destul de greu ca prin fonduri proprii și voluntariat să poți continua activitatea la un nivel acceptabil. De doi ani, acest ONG a reușit să atragă și sponsori. În forma actuală a formatului, se întâlnesc cercetători din diferite domenii, interacționează cu specialiști din diferite zone ale lumii. Adică absolvenții care au reușit în carieră în domeniul respectiv, își creează un grup de facebook, unde dezbat idei și au, totodată, oportunități de cercetare, resurse, care pot duce la crearea unor proiecte comune. Acesta este chintesența Game of Science.
Sibiul ocupă un loc important în context național
„Sibiul este parte în acest proiect, prin implicarea din zona de cercetare a Universității Lucian Blaga, unde a participat la cele cele 8 ediții de până acum (n.red. – una dintre acestea, din cauza pandemiei, a fost în online). În 2024, la Sibiu, pe lângă tinerii cercetători de aici, au venit și tineri din Brașov, de la doctoranzi în biologie și chimie avansată, până la științe agricole, cu subiecte de impact. Practic, s-a creat un grup de acțiune acum. De exemplu, la Sibiu, locul 1 a fost obținut de sibianca Magda Ienci, astronom, care împreună cu doi cercetători de la Institutul de Științe Spațiale din București, pe care i-a cunoscut tot prin acest format unic, au organizat apoi o conferință de astronomie și muzică, la Sibiu, pentru publicul larg.
Au fost tineri care s-au cunoscut în acest proiect. Noi îi sprijinim cât putem în continuare, ei rămân în proiect și apoi fac lucruri împreună. În plus, sprijinim și spiritul antreprenorial al acestor tineri. Nu avem noi resurse și experiență de Start-up, dar avem experiență în domeniul comunicării”, susține creatorul Games of Science.
De regulă, juriul formatului este compus dintr-un reprezentant al Games of Science, un partener educațional, în speță universitățile, un cercetător din zona academică, cu experiență, un expert din zona comunicării, antreprenori locali, un alumni din anii trecuți și un reprezentant al sponsorilor.
Tema trebuie prezentată, succesiv, în 15 secunde la început, și apoi pâna la 45 de secunde, în final. „Ideea este a mea, îmi aparține. Am ajuns la concluzia că ceea ce facem este să accentuăm ideea că dacă nu captezi atenția publicului în primele 10 secunde, de ce te-ar asculta în 3 minute?”, ne-a declarat Ada Roseti.
Câștigătorii din trecut ai Games of Science au devenit traineri alături de ONG, iar alții au câștigat diferite burse de studiu. ONG condus de Ada Roseti derulează și alte proiecte în domeniul educației, în special pe comunicarea în domeniul științei.
„Contează sustenabilitatea financiară, iar cu sponsorizările pe care le avem, continuăm formarea trainerilor. În plus, sunt cheltuieli cu finaliștii și cu organizarea finalei la București. Practic, avem de-a face cu un vot al societății civile pentru interesul pe care îl stârnește. Sponsorii ne confirmă că este o treabă bună pe care o facem. Fiecare apreciere ne confirmă justețea, într-o perioadă în care există puțin apetit pentru colaborare. Este binecunoscut proverbul chinez: dacă vrei să ajungi repede, mergi singur; dacă vrem să ajungem departe, mergem împreună.
În final, vrem ca oamenii să facă cercetare, îi promovăm pe cei care au și idei de cercetare, astfel încât sa devină un proiect viabil”, își susține demersul Ada Roseti.
Etapa de la Sibiu
Vineri, 7 martie, competiția Games of Science, organizată în colaborare cu Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu și susținători locali ai programului – Magda Ienci (astronom), Alexandru Calotă (fotograf), Diana Gogonețu (viitor medic), Ariana Cică (viitor sociolog), a adus pe scena EduHub tineri pasionați de știință, care și-au demonstrat talentul în a face cunoașterea accesibilă și interesantă pentru toți.
Câștigătorii etapei Sibiu
Locul I – Maria Denisa Cocîrlea, doctorandă la Biologie la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. Prezentarea ei despre utilizarea insectelor și moluștelor invazive pentru obținerea de coloranți naturali în industria textilă a impresionat atât juriul, cât și publicul, prin inovație și claritate.
Locul II – Gabriela Țarălungă, studentă la Psihologie la aceeași universitate, a abordat un subiect interesant: diferențele cognitive și sociale dintre persoanele monolingve și cele multilingve. Studiul ei analizează, printr-o metodă experimentală, modul în care limbile „exotice” influențează percepția realității și interacțiunile sociale.
Cele două câștigătoare vor reprezenta Sibiul în finala națională a competiției.

Premii speciale acordate
Christian Dengel – premiul special pentru originalitate, acordat pentru studiul său asupra utilizării părului uman ca și izolație termică sustenabilă;
Laura Iacomi – premiată pentru emoția provocată prin discursul său despre atitudinea societății față de autism;
Emma Șerban – premiul special pentru curajul cu care a vorbit despre efectul antibacterian al compozitelor de tip nanoparticule și uleiuri esențiale.
Selecția câștigătorilor a fost realizată de un juriu format din experți în știință, educație și comunicare.
Membrii juriului au fost:
Paula Bozdog, Director Raiffeisen Bank Agenția Sibiu
Ioana Ciocan, lector universitar dr., Facultatea de Științe Socio-Umane, Departamentul de Asistență Socială, Jurnalism, Relații Publice și Sociologie, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu
Camelia Dragomirescu, consultant în marketing, Omidea
Daniela Flucsă, reprezentant al departamentului de Cercetare Științifică și Internaționalizare, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu
Doris Lupu, jurnalist la Radio Vocea Evangheliei
Alexandra Maranciuc, cercetător dr. ing. la Institutul pentru Studii și Cercetări Interdisciplinare, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu si Cadru didactic asociat la Facultatea de Științe, ULBS.
Ioan Tăușan, lector universitar dr., Director al Departamentului de Științele Mediului, Fizică, Educație fizică și Sport, ULBS
Games of Science 2025 este și pe rețelele de socializare: Facebook: www.facebook.com/gamesofscience, Instagram: https://www.instagram.com/games.of.science, www.gamesofscience.org