-0.8 C
Sibiu
marți, noiembrie 26, 2024

Publicitate electorală

spot_imgspot_img

eveniment

Gheorghe Bîrză, profesorul inspector

Cele mai citite

Gheorghe Bîrză este profesor de matematică la clasa a VIII-a, la Școala Gimnazială „Radu Selejan”, din Sibiu și inspector școlar general adjunct, din anul 2015. Provenind dintr-o familie de oameni simpli, și-a croit drumul în viață pas cu pas, descoperindu-și pe parcurs vocația. Au fost momente în care a decis singur ce cale are de urmat și au fost momente în care a intervenit mecanismul matematic al destinului, ajuntându-l să aleagă. Astăzi, Gheorghe Bîrză se consideră un cadru didactic împlinit, apropiat de elevii săi, și un inspector școlar general adjunct cu rezultate și cu planuri de viitor, cu ajutorul cărora să îndrepte învățământul sibian spre performanță.

Gheorghe Bîrză s-a născut în 20 aprilie, în anul 1968, în Tălmăcel, un sat la poale de munte, din județul Sibiu. Copilăria în astfel de locuri și-a spus cuvântul, iar realistul profesor de matematică recunoaște că are o afinitate specială față de pădure, de verdeață, de natură. Până în clasa a VIII-a învață în Tălmăcel. La 14 ani, vocația sa își face pentru prima dată prezența, când se decide să dea la Pedagogie. Nu se concretizează însă. Se întoarce acasă, începe liceul în Tălmaciu și îl termină la Sibiu. După Bacalaureat se înscrie la faculatea de Silvicultură, dar sunt 1.700 de candidați pe doar 40 de locuri. Chiar dacă tânărul aspirant ia note foarte mari, nu intră. Nu se descurajează însă, iar destinul său începe să se lege.
S-a întors în Tălmăcel. Prin anii 89, 90 a fost un exod al cadrelor didactice din mediul rural spre urban. S-au făcut atunci detașări pe bandă. Școala a rămas fără profesori. În afară de director, la ciclul 2 nu era niciun cadru didactic. Începutul anului școlar se apropia și o soluție trebuia găsită. Profitând de înclinația pe care o avea spre pedagogie, dar și de dragostea pentru matematică, Gheorghe Bîrză se angajează ca profesor necalificat. După un an era deja convins. Asta era meseria lui. Profesor de matematică. A decis să-și continue studiile cu Facultatea de Matematică de la Cluj, la fără frecvență. Încă o dată, soarta decide altceva pentru viitorul student. Avea să intre la zi, fără posibilitatea de a se transfera la fără fecvență. Pentru că dorea să-și țină și postul, dar să urmeze și facultatea, Gheorghe Bârză se află în fața unei decizii importante. Trebuia să aleagă. Și a ales 4 ani de facultate de matematică la Babeş-Bolyai.
După terminarea facultății refuză să rămână la Cluj, deși i se oferise post de asistent universitar și se întoarce tot acasă. Șituația pe care a găsit-o la școală nu mai era una roz. Erau greutăți din ce în ce mai mari, iar directorul a decis, într-un final, să renunțe și a demisionat din funcție. Pentru că era tânăr, capabil și un „fiu” al locului, Bârză a fost numit director. Nu a fost ușor la început, mai ales că subalterni îi deveniseră foștii profesori, însă, cu timpul lucrurile au intrat pe un făgaș normal, iar școala a început să crească. A fost director la Tălmăcel din 1999 și până în 2005.
În paralel, Gheorghe Bîrză pregătea și elevii pentru performanță. A reușit să ridice foarte mult nivelul promovabilității liceului la examene, a pregătit elevii olimpici și i-a însoțit la Olimpiadele Naționale.
„Mi-a prins foarte bine toată acestă perioadă, pentru că am luat contact cu lumea matematicii din afara județului. Am cunoscut profesori iluștri, am fost membru în Comisia Națională de Matematică și am scris culegeri. Și acum mai sunt solicitat, însă având foarte multe atribuții nu mai pot onora invitațiile”, spune Gheorghe Bârză.
Din 2005 și până în 2008 rămâne profesor coordonator. În 2006 obține titularizarea la Liceul Tehnologic „Johannes Lebel” din Tălmaciu, apoi din anul 2008 ajunge, prin concurs, în postul de director la Liceul Tehnologic „Johannes Lebel” din Tălmaciu. Are și o pasiune. Datorită soției sale, care este avocat, se îndrăgostește de drept. Așa decide să urmeze și această facultate. Astfel, din 2007 începe cursurile la Facultatea de Drept din Sibiu, iar din 2011 este licențiat în drept.
Rămâne director până în anul 2015, când ajunge la Inspectoratul Școlar General în funcția de inspector școlar general adjunct, funcție pe care o are și în ziua de astăzi.

Nu a renunțat la cariera de profesor

În toți acești ani, în care Gheorghe Bârză a deținut diverse funcții, nu a renunțat la a fi profesor de matematică. Indiferent cât timp a avut ocupat cu atribuțiile unui post de conducere, mereu a găsit portițe în care să-i învețe pe elevi matematică. Astăzi predă la Școala Gimnazială „Radu Selejan” și are un opțional pentru examenele naționale.
„Este al treilea an în care am acest opțional, iar rezultatele se văd. Copiii sunt receptivi și le place la acest opțional unde reușim să facem altfel de matematică față de cea predată la ore”, spune profesorul inspector.
Iubește să predea. Tocmai această interacțiune cu elevul îi place cel mai mult. Zâmbind, recunoaște că are și o poreclă.
„Probabil din cauza rigurozității mele și a formei ochilor i-am auzit spunându-mi chinezul”, mărturisește Gheorghe Bîrză.
Satisfacțiile?
„Sunt nenumărate și de ordin sufletesc. Un elev mi-a scris o dată o scrisoare în care îmi spunea că la oră eram un profesor foarte aspru, categoric și nu acceptam niciun fel de scuză. În momentul în care dădeam tema, mă transformam la 180 de grade și le deveneam prieten. Adevărul este că îmi place să delimitez. Când este să muncim și să fim serioși, atunci așa să fie, iar când este să fim prieteni, apoi suntem prieteni. Întotdeauna mi-am ascultat elevii, am vrut să le cunosc problemele și să încercăm să le rezolvăm. De multe ori când intru în clasă dau mâna cu elevii și-I felicit pe cei care merită. Consider că este foarte important pentru un cadru didactic să știe să valorifice fiecare copil în parte. Apoi, când după ani, te întâlnești cu foști elevi care îți spun: Dom profesor, datorită dumneavoastră am îmbrățișat matematica, parcă nu-ți mai trebuie nimic. ”, mai spune profesorul.
Spune că este un profesor care ascultă elevii în funcție de cum se simt ei pregătiți și că apelează la catalog doar în momentul în care trebuie să se asigure că au toți note. În schimb, la clasă, scoate foarte mulți elevi la tablă și câte 10 pe oră, câte doi la tablă. Doar așa se asigură că au înteles matematica predată de el.
Pentru ca toți elevii să aibă o șansă trebuie schimbată mentalitatea părinților
Ca inspector școlar general adjunct se luptă ca învățământul sibian să meargă din bine înspre și mai bine. Problema acerbă a județului, dar mai ales a municipiului Sibiu, în ochii lui Gheorghe Bârză, este lipsa spațiilor din școli. Sunt din ce în ce mai mulți elevi în școli, iar clasele nu mai fac față. În parteneriat cu autoritățile locale se lucrează la proiecte menite să mărească aceste spații chiar și prin construcții noi. Printre școlile vizate sunt Școala nr. 21, Școala I.L. Caragiale sau Școala Nicolae Iorga. Va trebui însă ca aceste proiecte să se gândească pentru cât mai multe școli, cu atât mai mult cu cât se urmărește introducerea cursurilor doar de dimineață, atât pentru elevii de I – IV, cât și pentru cei de gimnaziu. Vor fi discuții și cu primarii din Cisnădie și Șelimbăr pentru a se rezolva situația copiilor care, deși locuiesc în cartiere lipite de Sibiu și vor merge, cu siguranță la unități de învățământ din oraș, aparțin totuși de primăriile altor orașe. Aceeași problemă a lispei spațiilor se regăsește și în grădinițe.
Prin implicările sale în calitate de expert în mai multe structuri din învățământ a avut ocazia să vadă școli din toată lumea. A fost în țări precum Finlanda, Islanda, Portugalia, Germania, Austria, Slovenia, chiar și în China. Nu poate să spună că l-a încântat, în mod deosebit, vreun sistem de învățământ, dar ar împrumuta câte ceva de la fiecare.
Nu este adeptul telefoanelor mobile la școală, pentru că, este de părere că distrag atenția elevilor.
„Chiar dacă îl ține în buzunar sau în ghiozdan, gândul elevului este tot acolo”, spune profesorul.
Deși este mulțumit de direcția spre care se îndreaptă învățământul sibian, având în vedere rezultatele foarte bune obținute de elevi la examenele importante cum sunt bacalaureatul, unde anul trecut am fost pe primul loc în țară, iar anul acesta pe locul 3, spune că, fiecare elev merită o șansă, dar pentru asta trebuie schimbată mentalitatea părinților.
„În România nu este foarte bine dezvoltat sistemul de practică sau de opționale în școli, astfel încât, elevii care nu sunt așa buni la română și matematică să aibă o șansă să-și dezvolte abilitățile. Dar suntem norocoși că avem învățământul profesional dual, care le dă tinerilor șansa nu numai de a fi cei mai buni într-o meserie, ci și de a avea un serviciu asigurat și un salariu bun după terminarea școlii. Foarte mulți părinți însă, le refuză această carieră profesională, pentru că îi consideră peste nivelul acestor școli. Este o mentalitate învechită și cât se poate de greșită. Poți da bacalaureatul și poți face o facultate și dacă ai terminat cursurile unei școli profesionale. Nu văd care este problema?”, spune Gheorghe Bârză.
Inspectorul Gheorghe Bîrză speră ca această problemă să se rezolve cu timpul, pentru că exemple de reușită al elevilor care au terminat o școală profesională sunt o mulțime, profesorul, însă, le transmite din suflet elevilor să încerce să fie serioși și să-și însușească cunoștințele cât mai temeinic. Să meargă la școală și să aibă încredere în profesorii lor, chiar dacă unii dintre ei sunt foarte tineri, pentru că fiecare dintre noi are nevoie de cel puțin o șansă în viață.
Publicitate

Publicitate electorală

spot_img
Ultimele știri

ULTIMA ORĂ/FOTO: Incendiu de proporții care amenință să se extindă la o casă

Pompierii sibieni intervin, luni seara, localitatea Galeș pentru stingerea unui incendiu izbucnit într-o gospodărie.Pompierii intervin cu trei autospeciale de...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect