În ultimii ani, din ce în ce mai mulți părinți aleg să-și înscrie copiii la grădinițe și școli din sistemul de învățământ educațional alternativ, în detrimentul celor tradiționale. Nici părinții din Sibiu nu fac excepție. În pedagogiile alternative se înscriu Waldorf, Montessori și Step-by-Step
Școala sau dascălul?
Potrivit Inspectoratului Școlar Jude- țean Sibiu (IȘJ), unitățile din învățământul particular se conformează acelorași condiții în derularea activităților, cum ar fi planurile-cadru, programele școlare, orarele, numărul de elevi, organizarea examenelor din licee și școli postliceale. Cu excepția unităților de învățământ care promovează alternativele educaționale, recunoscute de către M.E.N.C.Ș., unitățile din învățământul particular din județul Sibiu aplică curriculumul național. Învățământul particular și alternativele educaționale reprezintă o alegere în special pentru părinții ai căror copii încep creșa sau grădinița.
„Prima dată când băiețelul meu a pus piciorul într-o creșă a fost la vârsta de un an și zece luni. Am ales una aproape de casă, undeva în cartierul Cedonia. Din păcate, aici nu a rezistat mai mult de două săptămâni, timp în care nu mânca mai nimic și nici nu dormea după amiaza. Ulterior, după un timp de câteva luni petrecut acasă, l-am reînscris la o creșă particulară. Și aici acomodarea a fost grea la început, dar, apoi, datorită educatoarelor foarte bine pregătite s-a integrat. Însă, aici, situația a fost net superioară. Pentru mine a contat foarte mult faptul că îl puteam duce și lua oricând. Mai mult de atât, puteam să stau cu el câte o jumătate de oră. Totul s-a produs pas cu pas și cu foarte multă înțelegere din partea doamnelor educatoare. A fost locul în care copilul meu s-a integrat foarte bine și a evoluat foarte mult. La grădiniță, am zis să mai dăm o șansă sistemului de stat. Totul a decurs firesc. Părerea mea este că foarte mult contează dascălul, mult mai mult decât instituția de învățământ. Același principiu l-am urmat la alegerea școlii, pentru că acum băiețelul meu este în clasa pregătitoare, la Școala Gimnazială „Regina Maria”, povestește Roxana Costea, o mămică din Sibiu.
Ce este metoda Montessori?
Metoda Montessori este una dintre cele mai căutate dintre formele de educa- ție alternativă. Aceasta încurajează impulsul copilului de a merge în direcția pe care o dorește. Materialele și tehnicile sunt specifice, pentru ca fiecare copil să fie ajutat să își atingă potențialul maxim. În pedagogia Montessori aproape toate lecțiile sunt individuale, iar fiecare copil are un plan diferit de activități, pe care educatorul îl gândește și îl pune în practică.
„Oferta de educație alternativă, în Sibiu, este scăzută la nivel preșcolar. Aici sunt doar câteva grădinițe care utilizează sistemul de educație Waldorf și Step-by-step, iar sistemul Montessori lipsește, deoarece nu se poate discuta despre educatori acreditați Montessori în Sibiu. Sunt sute de părinți în acest oraș care își doresc alt sistem de educație, dar, pentru că nu există suficiente variante, aceștia sunt obligați să se mulțumească cu oferta preșcolară actuală din sistemul tradițional privat sau de stat. Este o situație mai puțin plăcută și care limitează alegerile părinților”, este de părere arhitectul Alina Mureșan Iuga, mama unui băiețel de doi ani.
Armonie și unicitate
Metoda Montessori nu presupune pedepse și recompense. Greșeala este acceptată, fiind considerată element cheie în educația pe termen lung a fiecărui copil. Este socotită parte importantă în procesul de dezvoltare a autocontrolului și a autodisciplinei.
„Am ales să îmi cresc copiii cu respect, iubire necondiționată, fără pedepse și fără umilințe. Cred că sistemele alternative de educație, în special Montessori și Step-by-step, se apropie cel mai mult de felul în care îmi doresc să crească și să se dezvolte copiii mei. Fecare copil e unic și merită atenție specială. Fiecare se dezvoltă în felul său, are anumite aptitudini sau talente și cred că e de datoria mea, ca părinte, să îl ajut să evolueze cât mai armonios. Mi-e teamă că nu voi găsi armonie, promovarea unicității copilului sau acordarea libertății în exprimare într-o grădiniță sau școală de stat, cel puțin nu atâta timp cât încă se mai practică metode ca «scăunelul sau colțul rușinii», sau statul «cuminte» cu mâinile la spate”, este de părere Corina David, mămica a doi copii de nivel preșcolar.
Potrivit inspectorului școlar pentru învățământul particular din cadrul ISJ Sibiu, Mariana Buzuriu, în Mediaș există grădinița „Sf. Ecaterina” și Școala Montessori „Acoperământul Maicii Domnului”, cu clasele 0- VI.
Sistemul Waldorf
În țara noastră, sistemul alternativ Waldorf a fost implementat în unități de învățământ din mai multe localități, fie în clase special formate în cadrul școlilor cu sistem clasic de predare, fie în școli și licee având ca specific sistemul educațional Waldorf.
Disciplinele școlare nu sunt privite ca scop în sine, ci ca mijloace educaționale, drept pentru care nu se dau note sau calificative, elevii primind la sfârșitul clasei o caracterizare scrisă de învățător sau de profesori. În clasele mici nu se folosesc manuale. Elevii folosesc informația primită în orele de curs și toată gama de cărți existente în domeniul studiat. Programele după care se învață la diferitele materii sunt asemănătoare cu cele din sistemul național. Nivelul cunoștințelor este echivalent cu cel din școala tradi țională, la nivelul claselor a IV-a, a VIII-a și la Bacalaureat.
Sistemul de educaţie Step-by-Step
Grădinița Step-by-Step, înființată de Asociația „Aripi pentru Succes”, este singura instituție de învățământ preșcolar particular din Sibiu, care aplică integral metodologia alternativă Step-by-Step. Grădinița „Fram” Step-by-Step este autorizată ARACIP și funcționează sub coordonarea Centrului de Educație și Dezvoltare Profesională Step-by-Step.
„În anul școlar 2016-2017 vom lucra cu 20 de copii în două grupe. În grupa «White Bears» sunt 8 locuri și avem copii de la 2 ani la 3 ani jumă- tate. În grupa „Brown Bears” sunt 12 locuri în care avem copii de la 3 ani jumătate la 5 ani”, a declarat Ileana Vrânceanu, director „Fram” Step-by-Step, Grădinița și Centrul de Educație Timpurie.
Dezvoltare personală
În pachetul educațional de bază se regăsesc activități de educație timpurie, conform curriculei naționale prin metodologia alternativă Step-by-Step într-un mediu incluziv, pe centre de activitate: Alfabetizare, Matematică, Construcții, Științe, Arte, Joc cu rol. Activitățile de arte plastice și decorative sunt desfășurate sub îndrumarea unui specialist în arte plastice, incluzând: desen, pictură, modelaj, colaj, ceramică și pictură pe sticlă. Cele muzicale, de asemenea, se realizează sub îndrumarea unui profesor de muzică. Toate disciplinele din grădiniță urmăresc dezvoltarea personală și dezvoltarea competențelor cheie precum cele sociale și civice, conștiința și expresia culturală, dar și simțul inițiativei și antreprenoriatului. Costul pachetului educațional de bază este 600 lei pe lună. Potrivit directorului acestei instituții, în timp, grădinița își propune să devină un centru model de formare pentru cadrele didactice din Sibiu care doresc să aplice alternativa educațională Step-by-Step.
„Decizia de a alege pentru copilul nostru educația alternativă are la bază motivații ce țin de dorința de a oferi un mediu sau un cadru propice pentru ca el să crească liber, să descopere lumea cu blândețe și dragoste, să fie îndrumat cu grijă și susținere, să învețe să ia decizii și să comunice în micuța comunitate fără teama de a oferi un mediu care să susțină relația om-copil-natură-libertate”, spune Alina Iuga-Mureșan.
Programele FasTracKids și TechnoKids
Părinții și copiii au devenit tot mai interesați de programe care predau diferit față de modulul clasic. Programele FasTracKids au venit în ajutorul acestora. FasTracKids este cea mai mare rețea de centre de educație preșcolară la nivel global. Este prezent în 50 de țări, programul fiind predat în peste 22 de limbi. Programul se adresează copiilor de la vârsta de 6 luni până la 8 ani, care pot participa la cursuri ce au rolul de a completa programa școlară prin metode noi, interactive. Practic, copiii își dezvoltă abilități esențiale: creativitate, comunicare, gândire critică, imaginație, rezolvare de probleme.
„FasTracKids funcționează în Sibiu din mai 2013. Majoritatea copiilor care au venit la noi de la început, în momentul în care au trecut de vârsta maximă pentru cursurile noastre, adică 8 ani, au continuat la modulele TechoKids, un program care reprezintă o continuitate pentru cei care doresc să dezvolte ceea ce au învă- țat până în acel moment în cadrul acestui modul”, spune directorul acestei instituții, Ileana Vrânceanu.
Programele FasTracKids se derulează în sesiuni săptămânale de 1-2 ore, pe diferite module. Cursurile sunt organizate pe categorii de vârstă astfel: Signing (8 luni până la 1,6 ani), Music (1,6 – 3 ani), Explorers (2-3 ani), Tots (3 -4 ani), FUNdamental (4-6 ani), Science (6-8 ani). Copiii au ocazia de a participa gratuit la prima lecție, timp în care părinții beneficiază de o prezentare a programelor. Costul cursurilor FasTracKids este cuprins între 160-240 lei pe lună.
Programele TechnoKids se adresează copiilor cu vârste cuprinse între 6 și 14 ani, combinând știința computerelor cu stilul bazat pe proiecte. La TechnoKids sunt pregătiți copiii pentru era digitală. Participarea în cadrul proiectelor TechnoKids se face o dată pe săptămână, în serii de o oră și jumătate și costă 180 ron pe lună.
Persoană de contact: Ileana Vrânceanu, 0724491440, coordonator programe FasTracKids/TechnoKids, [email protected]