Maratonul Internațional Sibiu este cel mai mare eveniment de alergare pentru strângerea de fonduri destinate proiectelor din comunitatea locală, organizat de Fundația Comunitară Sibiu. An de an, începând din 2012, reunește la start sute de persoane, ce aleargă pentru a susține una dintre cauzele înscrise.
”Peda creativ” e o continuare a proiectului înscris anul trecut în maraton, „Peda citește”. Anul acesta, elevii și profesorii de la Colegiul Național Pedagogic „Andrei Șaguna” aleargă pentru a transforma o instituție publică într-o școală creativă. Banii strânși vor ajuta la organizarea unor ateliere de dezvoltare personală prin teatru și de introducere în arta modernă. Din aceeași sursă, va fi finanțată și participarea elevilor alergători la un curs intensiv de public speaking sau organizarea unor spectacole și expoziții cu lucrările elevilor. Toate aceste activități vizează creșterea interesului elevilor pentru artă (teatru, pictură, literatură), pentru sport, pentru implicarea civică.
La cursele din maraton s-au înscris elevi începând de la clasa pregătitoare, care fac și fundraising, până la clasa a XII-a. Am vorbit cu o parte dintre ei, elevi din clasele a IX-a și a XI-a. M-a impresionat pasiunea, cursivitatea cu care își exprimau ideile, implicarea în comunitate și determinarea în a atinge țintele propuse.
Peda creativ este un proiect extrem de important pentru toți elevii implicați
Ce înseamnă pentru voi proiectul pentru care alergați?
Daria Cuc, clasa a XI-a: Spațiul pentru care am alergat anul trecut este destinat Cercului de lectură, pe care îl avem în fiecare lună. Pentru mine înseamnă să avem un spațiu, un loc intim, în care să putem să ne adunăm oameni care împart aceeași pasiune, adică lectura. Am alergat pentru a ne permite să avem în școală un spațiu al nostru, un loc care să poată fi desemnat ”Camera Cercului de Lectură”.
În obiectivele acestui an aveți incluse și multe preocupări artistice, teatru, artă, ce reprezintă actul artistic pentru voi?
Angela Șipot, clasa a IX-a: Cred că arta este un spațiu deschis pentru toată lumea, pentru ca toată lumea să își expună ideile, să își expună gândirea. Cred că toți privim arta diferit. Pentru fiecare, acest lucru înseamnă altceva. Pentru mine arta este cumva pusă în valoare și de ceea ce se întâmplă la școală. Respectiv în această cameră. Cred că tocmai faptul că școala ne dă această posibilitate de a ne exprima este cu adevărat ceva pe care trebuie să îl prețuim.
Pentru eleva Ștefania Cinezan, alergător pentru Peda creativ, arta este ”un ajutor pentru a trece peste lucrurile care se întâmplă zilnic”
Cum vă ajută la dezvoltarea voastră personală actul artistic?
Angela Șipot, clasa a IX-a: Școala devine efectiv o rutină câteodată. Faptul că putem să venim aici, în această cameră și că școala ne poate oferi genul acesta de activități este cumva un prilej pentru noi pentru a ne spune punctele de vedere și de a ne forma.
Casiana Gândilă, clasa a XI-a: Pentru mine, arta înseamnă mai mult decât un spațiu în care să te simți bine și să relaționezi cu alte persoane. Pentru mine, arta este o eliberare. Consider că arta trebuie să aibă un loc în viața fiecărei persoane și că este un lucru fără de care nu putem trăi. Este un lucru care ne ajută să ne relaxăm, care ne oferă un spațiu în care să ne trăim atât emoțiile pozitive, cât și cele negative. Ne ajută să le conștientizăm și să le simțim pe bune. Cumva, este un ajutor pentru a trece peste lucrurile care se întâmplă zilnic.
Ștefania Cinezan, clasa a XI-a: Arta consider că este modul suprem de exprimare, în care nu poți greși, pentru că așa te exprimi tu. Ce pui pe foaie sau pe pânză sau cum folosești materialele de care dispui, atât materiale, cât și fizice, te definesc pe tine. Ceea ce tu consideri că este estetic frumos. Poate fi chiar un mod terapeutic de a trece peste unele lucruri.
Pentru o parte dintre elevii înscriși la Maraton, alergatul a devenit o pasiune
Cum vă pregătiți fizic pentru alergarea la maraton? Faceți ceva special și pentru a strânge fonduri?
Sebastian Folea, clasa a XI-a: De când am văzut că au început înscrierile, mi-am dat, să zicem așa, startul. Am postat pe Facebook, să fie cât mai multă lume interesată de proiect. De când m-am înscris, am început să alerg aproape zilnic, sunt 10 km, e o etapă importantă pentru mine. Anul trecut, fiind și prima cursă la care am participat, cea de 3 km, am reușit să o și câștig. De atunci am zis că mi-am descoperit pasiunea, trebuie să continui cu asta, e ceva ce îmi place. Când alerg, mă detașez și cumva încerc să îmi aduc aminte de prima mea experiență. Mă ajută și la școală. Câteodată parcă nu mai am răbdare și mă gândesc că mă duc acasă să mă pregătesc și să alerg. Trece timpul mai ușor așa.
Larisa Slimnicean, clasa a IX-a: Pentru mine nu este foarte greu să alerg, deoarece sunt o persoană foarte activă, iubesc orice fel de sport. Oriunde mă duc, trebuie să practic ceva activ. Mă pregătesc din când în când, mai ales cu prietenii, alergăm prin parc.
”De cele mai multe ori este necesar să ieșim din zona noastră de confort și să ne fixăm anumite obiective pe care să ne dorim să le atingem.” – Casiana Gândilă, clasa a XI-a, unul dintre alergătorii pentru Peda creativ
Ce le-ați spune celor care aleargă pentru prima oară la maraton? Este greu, e ușor, merită efortul?
Ioana Balaban, clasa a IX-a : Proiectul susține o idee foarte bună. Consider că ne ajută pe fiecare în parte. Nu doar pe tine, care alergi, îi ajută și pe cei din jur. Dacă aleargă pentru proiectul acesta, nu este foarte greu pentru limita mea de vârstă să alergi 3 km. Nu e greu să alergi atât de mult, nu îți trebuie antrenament zilnic.
Doriana Maria Vecerdea, clasa a IX-a: Consider că participanții acestui proiect pot să își depășească limitele, să își învingă fricile și să devină o versiune cât mai bună a lor. Eu particip la acest maraton pentru că îmi pot folosi abilitățile sportive, am practicat atletismul aproape doi ani de zile. Îmi place foarte mult să mă antrenez aproape zilnic, alerg în parc alături de prietenii mei. De abia aștept să particip.
Este sportul, alergatul, o parte importantă din preocupările voastre zilnice? Sau este strict pentru maraton?
Casiana Gândilă, clasa a XI-a: Pentru mine alergatul este strict pentru maraton, în perioada asta. Am decis că vreau să trec cumva peste limitele mele. Sunt o persoană activă, dar nu pe partea asta de alergat. Consider că, de cele mai multe ori este necesar să ieșim din zona noastră de confort și să ne fixăm anumite obiective pe care să ne dorim să le atingem. Deși, poate nu ne face neapărat o plăcere, cât este mai mult ideea că am reușit să facem ceva ce probabil nu am fi făcut în alte circumstanțe.
”E greu și frumos în același timp, ca toate lucrurile importante din viață.” – Adela Dinu
Adela Dinu, profesor de limba și literatura română, va alerga anul acesta 21 de km, distanța de la semi-maraton. Nu alerga deloc în 2018, a evoluat de la ediție la ediție. ”Așa funcționează de obicei. Cine rămâne în Maraton, în general progresează și optează pentru curse tot mai ambițioase. Cum este și cazul lui Sebastian Folea, anul trecut a alergat 3 km, anul acesta s-a înscris la cursa de 10 km. E greu și frumos în același timp, ca toate lucrurile importante din viață.”
Adela Dinu a fondat Cercul de Lectură împreună cu Mihaela Filip, profesor de limba modernă spaniolă și director al Colegiului Pedagogic. Sunt împreună la fiecare întâlnire cu elevii. Așa s-a născut și ideea de a avea un spațiu propriu Cercului de Lectură, un spațiu în care să se poată întâlni după orele de curs. Adela Dinu scrie proiecte și aleargă pentru Maraton, din 2018. Proiectul scris anul trecut pentru Colegiul Pedagogic a fost un succes.
Banii strânși anul trecut în cadrul Maratonului au fost investiți pentru amenajarea și dotarea Cercului de Lectură
”Nu m-am așteptat vreodată să fie un feedback așa pozitiv și de la elevi, și de la profesori. Anul trecut, a fost proiectul care și-a atins cel mai repede target-ul, ni l-am depășit cu în jur de 5.000 de lei. Ne fixasem 12.000, am strâns aproximativ 17.000. Bani pe care i-am investit în această sală, în cărți, în laptop-uri, video-proiector. Tot ce se vede aici este cumpărat cu banii strânși la Maraton.
Anul acesta avem ambiții mai mari și mai puțin materiale. În sensul că vrem să facem tot felul de ateliere. Continuăm Cercul de Lectură, pentru care avem nevoie de cărți, mai multe exemplare din același titlu. Vrem să aducem antrenori de public-speaking, vrem să venim cu actori care să facă cursuri de dezvoltare personală prin teatru. Vrem să pictăm un perete, să facem cursuri de pictură cu ei, deci o mulțime de lucruri pe care vrem să îi facem cu banii aceștia. Și ideea că îi strângem împreună cred că este cea mai importantă.”
Am rugat elevii și pe cele două profesoare, cofondatoare ale proiectului să îmi spună două cuvinte despre ceea ce înseamnă pentru ei acest proiect. Ceea ce a ieșit este extrem de sugestiv.
Mihaela Filip nu aleargă dar este un important susținător al proiectului. A făcut donații pentru o parte dintre cei care aleargă. În total, pentru proiectul Pedacreativ aleargă 50 de elevi, 9 cadre didactice și 14 susținători din afara Colegiului.
Strângerea de fonduri pentru proiectele Colegiului Pedagogic va continua și în afara Maratonului Internațional Sibiu
Pentru că a participat recent la un curs de fundraising, dorește să facă demersuri în această direcție și pe viitor. ”Ne vom implica și în această activitate, de a atrage comunitatea mai largă. Mă gândesc la firme, corporații, industriile care sunt în Sibiu. Să plecăm și pe acest drum, pentru a îi implica și pe ei în dezvoltarea școlii.
Cele două cuvinte importante care mi-au venit în minte au fost Implicare și Comunitate. Pentru că, dincolo de sport, dincolo de cultură, dincolo de această aplecare spre altceva în școală, mă gândesc că trebuie dezvoltat și sentimentul de apartenență. Cum zicea cineva, siguranță, este un spațiu în care te regăsești! Prin participarea la maraton și prin această activitate de fundraising, ne regăsim. Alergători, susținători, suntem parte din același proiect.”