0.2 C
Sibiu
marți, noiembrie 26, 2024

Publicitate electorală

spot_imgspot_img

eveniment

Primele săptămâni ale noului an școlar, sub masca de protecție: „Câteodată, mi-e greu să respir cu ea. Parcă mă ia amețeala!”

Cele mai citite

A trecut aproximativ o lună de când elevii s-au întors în bănci. Anul școlar 2020 – 2021 a debutat „altfel”, diferit față de anii trecuți. Zâmbetele copiilor, acum ascunse sub mască, și orele online, de acasă, sunt printre diferențele remarcante ale acestui început de an școlar. După aceste prime săptămâni, elevii spun că cea mai mare dificultate o reprezintă masca de protecție. Aceștia ne-au mărturisit că le îngreunează mult respirația, că nu se pot concentra ore în șir având masca pe gură și nas și că nici nu pot comunica cu profesorii așa cum și-ar fi dorit. Potrivit IȘJ Sibiu, o problemă majoră în unitățile de învățământ o constituie și lipsa personalului nedidactic.

 
„Am așteptat să treacă vacanța de vară, ca să îmi pot revedea colegii, să ne jucăm împreună, să vorbim. Dar mi-am dat seama că este cu totul altfel. Nu avem voie să ne apropiem, să ne jucăm împreună și nici măcar nu îi văd bine, că avem masca pe față. Câteodată, mi-e greu să respir cu ea. Parcă mă ia amețeala”, spune Tudor, un elev sibian în clasa a IV-a.
Maria, elevă în clasa a șaptea, în Sibiu, spune că cea mai mare problemă, pentru ea, pornește de la ochelarii de vedere pe care îi poartă. Așadar, are ochelari, mască și plexiglas. „E foarte greu să respir prin mască, pentru că am și ochelari. Câteodată, simt că mă sufoc. Stau în a patra bancă. Pe lângă ochelari, mai am și patru plexiglasuri până la a vedea ce scrie profesorul pe tablă. E destul de complicat”, spune aceasta.
Părinții se arată, de asemenea, îngrijorați de masca pe care trebuie să o poarte copiii, zilnic, la școală.
„Deși eu cred că există virusul, nu prea sunt de acord cu masca. Matei spune că nu prea poate respira, uneori îl doare capul. Personal, am semnat o petiție pentru a se scoate măștile pe timpul orei. Elevii au și plexiglas, și măști. Dacă au plexiglas, de ce să mai porți mască în timpul orei? Matei stă în jur de trei ore și jumătate cu masca pe gură și nas. O dă jos numai când mănâncă! Matei a spus că nu mai suportă masca, că nu poate respira nici în pauză. Da, deci și în pauze, adică în curte, în aer liber, o poartă”, ne-a spus mama lui Matei, elev în clasa a III-a, la Colegiul Național „Octavian Goga” din Sibiu.
Directorii școlilor: „E destul de dificil în pandemie!”
Și directorii unităților de învățământ din județul Sibiu se arată îngrijorați de felul cum va decurge acest an școlar.
Dumitru Cîmpean, directorul Școlii Gimnaziale „Aurel Decei” din Gura Râului, spune că a încercat să îi mai „salveze” pe copii de mască oferindu-le viziere.
„Le-am adus viziere! Dar nu știu de ce nu le place cu viziere. Le-am spus că, dacă au vizieră, pot să își dea masca puțin mai jos în timpul orei, atunci când vorbesc cu profesorul, ca să se poată înțelege între ei. După ce vorbesc, și-o pun la loc. Dacă nu ai vizieră, stai tot timpul cu mască! Atenție, viziera nu exclude masca. Din păcate, s-a creat deja un curent în clase și nu se poartă vizieră. Elevii spun că li se aburește, că li se zgârie. Noi avem noroc că Școala are săli mari, e spațiu generos și nu a fost nevoie de plexiglas”, a spus Dumitru Cîmpean.
La Școala din Gura Râului, băncile de două – trei persoane au fost înlocuite cu mobilier individual, iar acum se așteaptă chromebook-uri (n. r. mini-laptopuri) pentru elevi și laptopuri pentru profesori, pentru ca unitatea să fie pregătită pentru un eventual scenariu roșu.
În prezent, Școala din Gura Râului, unde studiază peste 400 de preșcolari și școlari, se află în Scenariul Galben.
Marcel Tătar, directorul Școlii Gimnaziale Șeica Mică, a explicat, de asemenea, că pandemia îngreunează actul educațional.
„E destul de dificil în pandemie. Se suprapun măsurile noastre anterioare cu noile măsuri care sunt destul de restrictive. Noi avem avantajul unei structuri a Școlii cu mai multe clădiri. Avem patru clădiri, iar în fiecare clădire sunt maximum 60 de elevi. Acest lucru ne permite să monitorizăm măsurile de protecție împotriva Covid mai ușor. Nu cântăm, nu facem sporturi de echipă, dar ne adaptăm. A fost greu începutul, dar ne adaptăm și cred că și copiii noștri și-au format deja deprinderile”, a spus Marcel Tătar.
Și copiii din Șeica Mică așteaptă tabletele din partea statului. Aici, învață circa 200 de elevi, în Scenariul Verde.
Două școli în Scenariul Roșu
Joi, la încheierea ediției ziarului Sibiu 100%, potrivit IȘJ Sibiu, figurau două școli în Scenariul Roșu, respectiv Școala Gimnazială Racovița – ciclul gimnazial și Colegiul Național „Octavian Goga” din Sibiu. 33 de unități de învățământ din județul Sibiu se aflau în Scenariul Galben și 302 în cel Verde.
Totodată, nouă elevi și două cadre didactice, cu COVID-19, erau internați, în timp ce 252 de persoane se aflau în carantină sau izolate, din cauza coronavirusului.
Lipsa personalului nedidactic, o mare problemă
La nivelul unităților de învățământ din județul Sibiu, o mare problemă o constituie lipsa personalului nedidactic.
Potrivit lui Alexandru Dumbravă, șeful Inspectoratului Școlar Județean Sibiu, la nivel județului Sibiu „se simte o nevoie uriașă de personal nedidactic, mai ales în contextul actual. La nivel de municipiu Sibiu, cea mai mare problemă care se adaugă este lipsa spațiilor suficiente pentru a putea avea clase mai mici, ca efective”.
Întrebat despre cum ar caracteriza acest început de an școlar, acesta a precizat, scurt, că „altfel”. „Cred că cel mai greu moment a fost acela până când s-au depășit spaimele inițiale și oamenilor li s-a arătat clar care este calea de urmat. În prezent, aș putea spune că, deși apar frecvent schimbări de scenarii, noi cazuri de persoane confirmate etc, lucrurile au intrat într-o matcă a lor și avem capacitatea de a le lua pe fiecare, așa cum vin, pentru a le rezolva”, a precizat Dumbravă.
Acesta consideră că atât elevii, cât și profesorii au dovedit capacitate de a se adapta la toate aceste schimbări.
„Oare câte categorii socio-profesionale s-ar putea adapta atât de repede la asemenea schimbări? Pasul făcut este imens, iar pe viitor, când lucrurile se vor normaliza, vom rămâne cu un arsenal fantastic acumulat, pe care să-l așternem pe drumul către mintea elevului. Cât despre mască, cred că cei mai mulți deja s-au obișnuit cu ea. Foarte posibil cred că este ca în următorii ani masca să devină un must have cotidian pentru fiecare dintre noi”, a declarat Dumbravă.
Acesta nu consideră că problema majoră o constituie neapărat aparatura din dotarea școlilor, în cazul unui scenariu roșu aplicat în învățământ, ci „problema o reprezintă cine și cu ce se poate recepta ceea ce transmit școlile. Căci, adesea, în lipsa unor părinți care să-i supravegheze pe copii, în cunoștință de cauză, orice aparatură devine inutilă”.
La final, inspectorul școlar general al IȘJ Sibiu transmite și un mesaj către toți cei implicați în actule educațional: „Îi rog pe toți să respecte măsurile de igienă pentru a putea dormi liniștiți atunci când vor afla că un cunoscut a fost confirmat pozitiv cu COVID. Să își amintească mereu că responsabilitatea nu se termină odată cu ieșirea pe poarta școlii, ci ea trebuie continuată pretutindeni. Și, dacă tot vin la școală, să folosească la maxim fiecare clipă. Să predea, să fie atenți la ore și să nu uite, în ciuda a tot și a toate, să se bucure că suntem împreună”.

Publicitate

Publicitate electorală

spot_img
Ultimele știri

ULTIMA ORĂ/FOTO: Incendiu de proporții care amenință să se extindă la o casă

Pompierii sibieni intervin, luni seara, localitatea Galeș pentru stingerea unui incendiu izbucnit într-o gospodărie.Pompierii intervin cu trei autospeciale de...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect