Profesorii percep criteriul celor 60% de angajaţi vaccinaţi aplicat pentru deschiderea şcolilor drept o măsură menită să-i forţeze să se vaccineze, a declarat, luni, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI), Simion Hancescu, pentru AGERPRES.
De asemenea, măsura produce dezbinare între profesori şi părinţi şi între vaccinaţi şi nevaccinaţi, a adăugat preşedintele FSLI.
„Cam aceasta e ideea: dezbinare între vaccinaţi şi nevaccinaţi şi între părinţi şi profesori, până la urmă. (…) Ar trebui să renunţe complet la acest criteriu, pentru că substratul pe care oamenii îl văd este de a îi forţa pe oameni să se vaccineze. (…) Toată lumea aşa interpretează, aşa au perceput oamenii în toate mesajele pe care le primesc: este o măsură menită să-i forţeze pe profesori să se vaccineze, în condiţiile în care sistemul educaţional are rata de vaccinare foarte mare, de aproape 70%.
Şi ce-i deranjează pe oameni foarte mult este faptul că trebuie să afişeze acel procent privind vaccinarea – niciun alt sector de activitate nu a luat această măsură, nu ştim de ce s-a luat la noi, probabil ca să fie arătaţi cu degetul profesorii, ca să fie exemplu pentru ţară”, a afirmat Simion Hancescu.
De asemenea, liderul organizaţiei sindicale a subliniat că măsura aplicării criteriului personalului din şcoli vaccinat în proporţie de 60% este incorectă deoarece nu ia în considerare personalul trecut asimptomatic prin boală, dar şi pe angajaţii care au contraindicaţii la vaccinare.
„Ceea ce nu este corect este că ar fi trebuit să se ia, în acel procent de 60%, cei care au trecut prin boală, pentru că să nu uităm că sunt foarte mulţi aceştia şi ei sunt efectiv imunizaţi natural. Sunt, iarăşi, mulţi care nu se pot vaccina, nu că nu vor, dar medicul le spune să nu se vaccineze pentru că au anumite afecţiuni care nu le permit să se vaccineze. Deci oamenii sunt extrem de nemulţumiţi, pentru că s-au făcut nişte greşeli”, a explicat Simion Hancescu.
De asemenea, preşedintele sindicatului profesorilor a atras atenţia că aplicarea acestui criteriu este oricum inutil, deoarece majoritatea elevilor fiind nevaccinaţi, aceştia vor transmite virusul inclusiv profesorilor vaccinaţi.
„Există riscul mare să treacă în online şi şcolile care sunt acum faţă în faţă. (Deşi în acele şcoli criteriul de 60% personal al şcolii vaccinat este îndeplinit, n.r) la elevi procentul este mult mai mic, iar riscul de contaminare este mare, şi o să se infecteze probabil alţi elevi şi probabil alţi profesori vaccinaţi, pentru că nu e o regulă că dacă eşti vaccinat nu iei virusul, şi aşa cum rămân vechile reglementări, dacă un elev e depistat pozitiv, clasa intră în online. Deci criteriul cu vaccinarea profesorilor este oricum inutil. (…)
Noi prevedem că şcolile care învaţă faţă în faţă vor intra treptat în online, pentru că o să crească incidenţa, şi aici e marea problemă, pentru că acel platou destul de înalt e posibil să rămână constant, tocmai din cauza faptului că riscul de răspândire este foarte mare (dinspre elevi, n.r.) – să nu uităm sunt mulţi elevi navetişti, care vin din diverse localităţi, cu mijloacele de transport în comun”, a menţionat Simion Hancescu.
Liderul FSLI a arătat că aplicarea acestui criteriu în locul celui celui care leagă şcoala faţă în faţă de rata de infectare locală a dus la situaţii în care şcoala se desfăşoară online în localităţi cu rata de infectare de sub 3%.
„Concluzia este că măsura nu ni se pare corectă şi nu aduce nimic bun sistemului, pentru că realitatea ne arată că acolo unde rata de infectare este foarte mare acolo se învaţă faţă în faţă, cu riscuri mari, pentru că într-adevăr, în marile oraşe şi procentul profesorilor vaccinaţi este destul de mare, dar să ne gândim că într-o sală de clasă este un profesor vaccinat şi sunt 30 de elevi, din care pot fi vaccinaţi 3 sau 5, restul sunt nevaccinaţi.
Deci riscul este foarte mare pentru toţi, şi pentru elevi şi pentru profesori, pentru că e vorba de localităţi unde rata de infectare e peste 10% acum, în unele cazuri. Iar acolo unde nu se poate face şcoală online, acolo unde rata de infectare este mică, sub 1% sau între 1-2-3%, sunt cazuri de sub 1% în multe şcoli unde trebuie să înveţe online pentru că rata de vaccinare este de 50% la profesori, 55% sau ceva de genul acesta.
De asta spun că era bine dacă nu se lua în calcul criteriul profesorilor vaccinaţi, ci cu totul alte criterii, adică aşa cum era până acum: era mai bine ca Consiliul de Administraţie, împreună cu inspectoratele şi cu Direcţiile de Sănătate Publică să decidă unde se poate învăţa şi unde nu. (…) Ideea de fond este că (n.r.) nu este o măsură corectă şi trebuie să se revină, pentru că realitatea în momentul de faţă e că învaţă online cei care nu au nici mijloace, iar faţă în faţă se învaţă acolo unde gradul de infectare este foarte mare.
Ar trebui să fie exact invers: cei care acum învaţă online să fie lăsaţi să înveţe faţă în faţă, iar şcoală online să facă cei unde rata de infectare este foarte mare şi care au şi mijloace pentru online”, a precizat Simion Hănescu.
Preşedintele organizaţiei sindicale a subliniat că aplicarea acestui criteriu în lipsa testării masive şi constante a elevilor şi a profesorilor demonstrează impotenţa statului român.
„Dar (aplicarea acestui criteriu al vaccinării a 60% a personalului din şcoli, n.r.) nu este în regulă, cât timp în România nu s-au făcut nişte lucruri elementare – Ministerul Educaţiei şi noi am cerut încă de la începutul anului să se asigure testare, era mult mai înţelept dacă statul român făcea eforturi să asigure teste şi să poată testa şi elevii şi profesorii şi să se asigure medicamente, pentru că până la urmă de asta avem dezastru în ţară: statul român n-a fost în stare să achiziţioneze medicamente pentru tratarea acestei boli, aşa cum se întâmplă în ţările normale.
E adevărat că şi rata de vaccinare e mare acolo, dar acele ţări au asigurat medicamente, de asta au atât de puţini morţi, şi testare ieftină sau chiar gratuită, ori la noi e chiar revoltător. De aici se vede impotenţa statului român”, a încheiat Simion Hăncescu. (AGERPRES)