Temele pentru acasă au fost întotdeauna o ”problemă” pentru elevi, iar într-o cantitate mare, duc la creșterea stresului și lipsa performanțelor maxime.
Elevii din România se întâmpină cu un număr ridicat de teme încă din clasa I. Cele mai recente studii care au analizat problema numărului exagerat de teme pentru acasă au constatat că volumul de teme a fost de 3 ori mai mare decât cel recomandat pentru vârsta elevilor din clasele primare.
Asociația Națională de Educație și Asociația Națională a Părinților Profesori recomandă elevilor să petreacă 10 minute pe nivel de clasă pentru rezolvarea temelor.
Temele și stresul
Un studiu publicat în Science of Learning, a demonstrat că temele pentru acasă, testările și examenele, precum și termenele-limită foarte strânse, produc o creștere substanțială a nivelului de stres, fapt care afectează capacității de memorare și acumulare de cunoștințe.
De asemenea, Centrul Național de Statistică a Educației a constatat că elevii de liceu primesc în medie 6- 8 ore de teme pe săptămână. O cifră, mult prea mare conform Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
În urmă cu câțiva ani, la inițiativa Ministerul Educației Naționale, a fost realizat un raport cu privire la temele pentru acasă ale elevilor, la care au participat 70.952 de actori din învățământul preuniversitar: 27. 383 părinți (84%, mame), 32.786 de elevi și 10.783 de profesori din toate județele țării.
Elevii şi părinții investigați (75-80%), consideră că temele sunt adesea prea obositoare și prea multe și că acesta consumă o mare parte din timpul liber.
Un alt efect negativ al temelor pentru acasă face referire la faptul că acestea conduc la neliniște, îngrijorare, stres. Această afirmație este susținută cu prioritate de către părinți (70,7%) şi de către elevi (67,8%) – în ponderi mai ample la liceu şi la gimnaziu, unde şi complexitatea temelor este mai mare.
O pondere redusă dintre profesori (27%) sunt de aceeași părere – cel mai probabil, ca urmare a faptului că nu chestionează acest aspect la nivelul elevilor.
Teme relevante, performanțe școlare mai ridicate
Totuși, temele bine gândite duc la creșterea performanțelor copilului. Alte aspecte pozitive sunt: o mai bună reținere a conceptelor predate la clasă, creșterea înțelegerii acestor concepte, dezvoltarea gândirii critice și o mai bună procesarea informației.