Aproape toate clasele au grupuri de WhatsApp, unde sunt incluși părinții elevilor, iar mai mult de jumătate din mesaje nu sunt despre școală, note și educația în sine. Aplicația populară de trimitere a mesajelor devine tot mai puternică pentru oameni, iar elevii sunt mai atenți la grupurile de WhatsApp decât la cursuri, trimițând mesaje despre profesori sau alți colegi.
WhatsApp le permite utilizatorilor să trimită mesaje text sau audio, clipuri, fotografii și apeluri fără limite, fiind un loc perfect unde părinții pot să comunice între ei despre școală… și nu numai. În ultimul timp, grupurile părinților de WhatsApp sunt încărcate cu păreri și sfaturi care nu au legătură cu școala, iar în timpul orelor, elevii găsesc această aplicație ca loc de joacă unde fac glume și discută despre jocuri.
Un fel de ședință pentru părinți, dar non-stop
În timpul pandemiei, astfel de aplicații au prins foarte bine pentru mulți, angajații putând să rezolve problemele ce necesitau deplasări și contactul cu ceilalți. Același beneficiu s-a resimțit și între adolescenți, care timp de aproape doi ani nu au avut interacțiune cu ceilalți colegi și s-au adaptat cum au putut. Copiii sunt cei responsabili pentru temele și obligațiile școlare, însă din mesajele părinților de pe grupuri lucrurile par să fie diferite.
În timpul orelor, grupurile de clasă create de elevi sunt active și pline de mesaje despre jocuri, ieșiri și, uneori, despre ceilalți colegi care nu sunt implicați în discuție. Aceste grupuri pot fi sursa unor neînțelegeri și a unor situații incomode sau neplăcute.
”Telefonul îmi vibrează tot timpul din cauza mesajelor trimise pe grupul părinților de WhtasApp, iar de cele mai multe ori acestea nu au legătură cu educația copiilor noștri. Se trimit multe link-uri despre diverse subiecte irelevante pentru noi”, ne-a spus părintele unui elev de clasa a VII-a.
În același timp, pe lângă grupurile de WhatsApp, telefoanele pot duce la pericol, căci adolescenții cunosc pe cineva pe o aplicație precum Snapchat sau Instagram și trec la WhatsApp, deoarece consideră că este mai puțin publică, ceea ce poate reprezenta un real pericol dacă părinții nu verifică temporar telefonul acestora.
Elevii își pierd concentrarea la ore din cauza telefoanelor
Dacă am intra într-o sală de curs și am întreba cine nu deține telefon, elevii s-ar uita surprinși la noi. Rare sunt cazurile în care aceștia nu au sau nu folosesc telefoanele în timpul cursurilor. Folosirea mobilelor duce la pierderea atenției și acaparează concentrarea tinerilor de la lecție.
O profesoară de limba și literatura română ne comunică despre impactul pe care îl au telefoanele asupra elevilor în timpul orelor: ”În opinia mea, în procesul educativ telefoanele au atât rol pozitiv, cât și negativ. Rolul pozitiv este acela că înlesnesc comunicarea, sau în cazul unor texte lungi nu mai este nevoie de transcriere și ne putem concentra pe rezolvări. Rolul distructiv este mult mai amplu pentru că elevii, în dependența lor de telefon, nu știu sau nu vor să se oprească. A copia răspunsuri de pe net înseamnă incapacitatea rezolvării personale a cerințelor, ceea ce duce la eșecul de la examene. Mai mult, folosirea mobilelor în timpul orelor înseamnă lipsa de atenție la lecție, fiecare notificare, apel, distrugând concetrarea elevilor. De aceea, în clase au apărut dulapuri pentru telefoane, astfel încât să existe un minimum de organizare fără telefoane, fapt care duce la o focalizare pe cerințelor lecțiilor”.
Chiar dacă telefoanele ne ușurează viața considerabil, cei mai mulți profesori încurajează ca mobilele să nu devină un factor distructiv în educația tinerilor.