5.2 C
Sibiu
vineri, noiembrie 29, 2024

Publicitate electorală

spot_imgspot_img

eveniment

Atenție! Polițiștii pot da în continuare amenzi, chiar dacă CCR a declarat neconstituțională OUG 34/2020

Cele mai citite

Recenta decizie a CCR privind amenzile date în baza ordonanțelor militare nu se referă decât la OUG care majora aceste amenzi, astfel că polițiștii și celelalte persoane desemnate de guvern să aplice snacțiuni contravenționale o pot face fără probleme.
Curtea Constituțională a României a declarat neconstituțională, în integralitatea ei, Ordonanța de Urgență 34/2020, emisă de Guvernul Orban, “pentru modificare și completarea OUG 1/1999”, cea care reglementa regimul în starea de asediu și starea deurgență în România. Modificările introduse prin această OUG 34 erau mai multe, dar printre acestea se numărau majorarea cuantumului amenzilor aplicate celor care încălcau prevederile prevăzute în ordonanțe militare sau alte acte emise în virtutea OUG 1/1999. Mai exact, majorarea era de la 100 – 5.000 lei, la 2.000 – 20.000 lei, pentru persoane fizice. Aici intrau toate faptele prevăzute pentru nerespectarea regimului de circulație în perioada stării de urgență, stabilite prin ordonanțele militare emise de Ministerul Afacerilor Interne.
Ce se întâmplă în acest moment cu amenzile date, cu procesele-verbale semnate de polițiști, militari MApN și jandarmi? Cei care le-au primit trebuie să se adreseze unei judecătorii pentru a face o plângere contravențională. Procedura este foarte simplă, dar necesită răbdare și prezența la tribunal, ori angajarea unui reprezentant legal. Există și posibilitatea ca guvernul sau parlamentul să emită noi acte care să stabilească modul în care se anulează aceste procese verbale.
Mai sunt valabile ordonanțele militare emise în perioada stării de urgență? Da, ele sunt în vigoare, nu au fost anulate de CCR sau de altă decizie.
Mai pot polițiștii să dea amenzi celor care nu au declarație pe proprie răspundere sau care încalcă alte prevederei ale ordonanțelor militare? Da, dar nu mai pot face acest lucru pe baza OUG 1/1999 și pe OUG 34/2020.
Iată ce spunea OUG 1/1999, aprobată și modificată prin Legea 453/2004:
Art. 26. – (1) Pe durata stării de urgenţă, instituită în temeiul art. 3 lit. a), se pot dispune următoarele:

  1. a) aplicarea planurilor aprobate, conform dispoziţiilor prezentei ordonanţe de urgenţă şi ale decretului de instituire;
  2. b) organizarea şi asigurarea cu prioritate a transporturilor pentru nevoile autorităţilor publice stabilite să acţioneze;
  3. c) închiderea frontierei de stat, în întregime sau în zona în care a fost instituită starea de urgenţă, intensificarea controlului la punctele de trecere a frontierei care rămân deschise, precum şi supravegherea frontierei pe toată lungimea sa.

(2) Pe durata stării de urgenţă, instituită în temeiul art. 3 lit. b), autorităţile şi instituţiile publice, agenţii economici şi populaţia sunt obligate să respecte şi să aplice prevederile legale speciale pe domeniu, precum şi măsurile dispuse de autorităţile competente.
Art. 27. – Încălcarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă sau a dispoziţiilor ordonanţelor militare ori a ordinelor emise pe timpul stării de asediu şi al stării de urgenţă atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravenţională sau penală, după caz.
Art. 28. – Nerespectarea prevederilor art. 9 constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000.000 lei la 50.000.000 lei, pentru persoane fizice, şi de la 10.000.000 lei la 700.000.000 lei, pentru persoane juridice. (DECLARAT NECONSTITUȚIONAL)
Art. 29. – Constatarea contravenţiilor prevăzute la art. 28 şi aplicarea sancţiunilor se fac de către persoanele împuternicite de ministrul apărării naţionale sau, după caz, de ministrul administraţiei şi internelor.
Art. 30. – Contravenţiilor prevăzute la art. 28 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările ulterioare.
Reamintim că excepția de neconstituționalitate cerută pentru OUG 1/1999 în integralitatea ei a fost respinsă, astfel că ea este în vigoare, așa cum a fost modificată prin legea de aprobare (453/2004). Cu toate acestea, aticolul 28 din această ordonanță de urgență a fost declarat și el neconstituțional, adică exact articolul care prevedea că nerespectarea ordonanțelor militare constituie contravenții.
Iată deciziile CCR în acest caz, așa cum au fost ele transmise printr-un comunicat:
1. A respins excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.14 lit.c1) – f) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență, precum și ordonanța de urgență, în ansamblul său, sunt constituționale în raport de criticile formulate.
2. A admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că dispozițiile art.28 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență sunt neconstituționale.
3. A admis excepția de neconstituționalitate şi a constatat că Ordonanța de urgență a Guvernului nr.34/2020 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență este neconstituțională, în ansamblul său.

Publicitate

Publicitate electorală

spot_img
Ultimele știri

CSU Sibiu în colaps… sportiv și managerial

Baschetul sibian este în colaps. Două înfrângeri jenante și rușinoase, în fața Universității Cluj-Napoca, în deplasare, și, acasă, cu...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect