Ziua Internațională de Conștientizare a Autismului va fi marcată la Sibiu.
2 Aprilie, Ziua Internationala de Constientizare a Autismului, va fi marcata simultan in intreaga lume prin manifestari diverse, menite sa atraga atentia asupra tulburarilor din spectrul autist. Culoarea albastru, simbol al constientizarii autismului, este prezenta in diverse moduri in intreaga lume.
La Sibiu se vor desfășura o serie de manifestări în data de 2 aprilie:
– ateliere de creativitate tematice pentru copiii sibieni si familiile lor
– distribuirea de materiale informative tematice, proiectare de documentare tematice
– oferirea de baloane albastre in forma de inima tuturor participantilor din parc si pe tot traseul marsului
– marsul constientizarii sub sloganul “ Sibiul albastru” pe traseul parcul Subarini, b-dul Victoriei, b-dul N.Balcescu, Piata Mare: ora 17-18
– mic discurs legat de semnificatia zilei, indemnul catre comunitate legat de constientizarea unei realitati sociale care poate sa apara la orice copil
– iluminarea in albastru a cladirii Primariei Sibiu, Fundatiei UCOS si Turnului Sfatului Sibiu intre orele 18-24.
„2 Aprilie 2017 este ziua în care dorim să transmitem și comunițătii sibiene SOS Autismul! Nu cunoaștem cauzele, dar putem să amelioram efectele lui. Specialiști pregătiți în domeniul recuperării autismului pot interveni, cu condiția ca părinții să observe semnele lui și să solicite ajutor în acest sens”, spun organizatorii.
Cele mai importante semne ale autismului pe care parintii le sesizeaza la copil sunt:
- nu raspunde la nume sau si pare ca nu aude sau nu intelege ceea ce i se cere;
- nu se uita unde i se arata si nu se uita la adult daca vrea ceva de la el,
- desi poate tolera alti copii in jurul sau, si chiar poate fi bucuros de prezenta lor, nu se joaca cu ei
- protesteaza in momentul in care i se cere ceva si se insista pentru primirea unui raspuns;
- jocul ii este marcat de un caracter stereotip (foloseste obiectele sau jucariile mereu in acelasi fel, de exemplu: le inchide/deschide, bate cu obiectele in anumite locuri, le invarte etc ), ori nu este atras de jucarii ci mai degraba de sticle goale, sfori, pungi etc.;
- nu foloseste obiectele in scopul lor uzual (le linge, le scutura, plimba sticle pe care le umple si le goleste etc);
- prezinta tulburari senzoriale manifestate uneori prin nevoia de a atinge orice, de a linge, de a pipai, iar alte ori prin refuzul de a intra in contact cu anumite texturi, de a gusta anumite alimente etc;
- poate avea comportamente stereotipe: insira si aliniaza obiecte, se invarte ori flutura mainile sau obiecte mici etc..
- poate prezenta probleme de alimentatie, si probleme ale somnului;
- nu doreste sau nu poate sa foloseasca cuvinte cu sens de comunicare;
- merge pe varfuri, ori are miscari bizare are mainilor si ale corpului;
- ecolalizeaza (repeta la nesfarsit sunete, cuvinte, reclame tv etc).