Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) va monitoriza cu celeritate modul în care este reflectată în spaţiul audiovizual campania privind vaccinarea împotriva COVID-19 în România, informează CNA, prin intermediul unui comunicat. Conform aceleiaşi surse, întrunit în şedinţa de marţi, Consiliul a adoptat Instrucţiunea CNA nr. 5 din 22.12.2020, referitoare la desfăşurarea în audiovizual a campaniei de informare şi comunicare privind vaccinarea împotriva COVID-19.
„În acest context, Consiliul aminteşte radiodifuzorilor obligaţia respectării prevederilor legislaţiei audiovizualului privind informarea corectă a publicului în emisiunile informative şi de dezbatere în care sunt abordate teme ce au legatură cu vaccinarea împotriva COVID – 19 şi le solicită să trateze cu maximă atenţie şi responsabilitate acest subiect. În vederea respectării dispoziţiilor Legii audiovizualului şi Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, menţionăm că CNA, în calitatea sa de garant al interesului public, va monitoriza cu celeritate modul în care este reflectată în spaţiul audiovizual campania privind vaccinarea împotriva COVID-19 în România”, reiese din comunicat.
Conform instrucţiunii CNA, pe durata campaniei de informare şi comunicare referitoare la vaccinarea împotriva COVID-19, furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia ca în cadrul emisiunilor informative şi de dezbatere în care se abordează subiectul privind vaccinarea împotriva COVID-19 „să asigure respectarea obligaţiilor legale privind informarea corectă a publicului”, respectiv:
a) rigoare şi acurateţe în prezentarea şi dezbaterea subiectului privind vaccinarea împotriva COVID-19, comunicarea clară a beneficiilor, riscurilor şi a importanţei campaniei de vaccinare;
b) difuzarea de informaţii preluate din surse oficiale şi surse de încredere, naţionale şi internaţionale, astfel încât serviciile media audiovizuale să poată contribui la combaterea contaminării publicului cu fake news apărute pe reţelele de socializare; verificarea oricăror informaţii legate, direct sau indirect, de subiectul privind vaccinarea împotriva COVID-19;
c) respectarea regulilor deontologice şi acordarea unei atenţii speciale fiecărui mesaj diseminat, astfel încât să nu fie stimulată latura emoţională, panica şi nesiguranţă în rândul cetăţenilor.
Totodată, CNA solicită radiodifuzorilor să difuzeze, în regim de interes public, spoturile audio-video aferente campaniei de informare şi comunicare referitoare la vaccinarea împotriva COVID-19, care vor fi elaborate şi solicitate de autorităţile publice implicate în strategie.
„Spoturile audio-video se difuzează în cadrul fiecărui grupaj publicitar, în regim de campanie de interes public; pentru fiecare spot audio-video, perioadele de difuzare şi aria de acoperire – respectiv difuzarea spotului în cadrul serviciilor de programe de televiziune şi de radiodifuziune, naţionale, regionale şi/sau locale, după caz – vor fi stabilite de către autorităţile responsabile cu strategia de comunicare, având în vedere etapele procesului de vaccinare”, prevede documentul.
CNA mai menţionează că decizia editorială de difuzare aparţine exclusiv radiodifuzorului. (AGERPRES)