Un procent foarte mare dintre tinerii europeni preferă să cumpere produse fake, contrafăcute, inclusiv servicii și produse piratate, după cum arată un studiu realizat de Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO).
Ediția din 2022 a Barometrului privind proprietatea intelectuală arată că peste jumătate dintre europenii cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani au cumpărat intenționat cel puțin un produs contrafăcut, ceea ce reprezintă o creștere semnificativă față de anii precedenți.
Sondajul demonstrează că 37% dintre tineri au cumpărat intenționat unul sau mai multe produse contrafăcute, 21 % (unul din cinci) declară că au utilizat în mod intenționat surse ilegale de conținut digital, iar 60% dintre ei au menționat că preferă să acceseze conținut digital din surse legale, față de 50% în 2019. În România, acest procent se ridică la 61 %. Respondenții au precizat că este dificil să facă distincția între produsele autentice și produsele contrafăcute.
Produsele contrafăcute pe care tinerii le achiziționează cel mai frecvent în mod intenționat sunt hainele și accesoriile (17 %), urmate de încălțăminte (14 %), dispozitive electronice (13 %) și produse de igienă, cosmetice, de îngrijire personală și parfumuri (12 %).
Care sunt cifrele pentru România:
-40% din tineri au cumpărat în mod intenționat un produs contrafăcut, ;
-14% au accesat conținut piratat în mod voluntar;
-61% din tinerii români preferă să acceseze continut digital din surse legitime, față de media de 60% la nivel european, comparativ cu 50% in anul 2019.
Care este procentul de utilizare a produselor fake, după țară:
-62% Grecia – cel mai ridicat
-24% Cehia – cel mai scazut
– 40% România 40%
Ce produse contrafăcute cumpără tinerii:
-17 % Haine și accesorii ;
-14 % Încălțăminte ;
-13 % Dispozitive Electronice ;
-12 % Produse de igienă, cosmetice, îngrijire personală și parfumuri
Situația în privința conținutului digital contrafăcut:
-60% nu au utilizat, redat, descărcat sau transmis conținut piratat în ultimul an, 2022;
-51% în anul 2019;
-40% în anul 2016.
-21% din tinerii consumatori au accesat în mod conștient conținut piratat în ultimele 12 luni;
-12% au accesat conținut piratat întâmplător;
-7% nu știu dacă au accesat astfel de conținut.
Ce produse digitale contrafăcute accesează tinerii:
– 61 % Filme ;
– 52 % Seriale TV ;
– 36 % Muzică ;
Care este motivul?
Prețul și disponibilitatea continuă să fie principalele motive pentru cumpărarea de produse contrafăcute și accesarea intenționată de conținut piratat. Atât pentru produse, cât și pentru conținutul digital, tinerii au menționat riscurile personale de fraudă și amenințări cibernetice ca fiind factori importanți de descurajare.
„Această a treia ediţie a Barometrului privind proprietatea intelectuală şi tineretul, publicată în timpul Anului European al Tineretului, confirmă tendinţele identificate în ediţiile anterioare şi oferă o imagine mai bogată a percepţiilor şi atitudinilor tinerilor. Într-o perioadă în care comerţul electronic şi consumul digital s-au majorat semnificativ, creşterea achiziţionării intenţionate şi neintenţionate de bunuri contrafăcute reprezintă o tendinţă îngrijorătoare.
În ceea ce priveşte pirateria, aceasta nu scade, chiar dacă tinerii consumatori preferă din ce în ce mai mult conţinutul din surse legale. Noua analiză oferă un instrument valoros pentru a ajuta părţile interesate, responsabilii de elaborarea politicilor, precum şi cadrele didactice şi organizaţiile societăţii civile să elaboreze iniţiative de sensibilizare pentru a sprijini alegerile în cunoştinţă de cauză ale tinerilor noştri cetăţeni şi consumatori”, specifică Christian Archambeau, director executiv al EUIPO.