Mașinile tunate care circulă prin oraș reprezintă de multe ori un deranj pentru sibieni, zgomotul produs de acestea fiind extrem de neplăcut. Proprietarii mașinilor tunate au fost luați în vizor de inspectorii RAR și polițiștii rutieri, care anul acesta au supus controalelor tehnice în trafic aproape 1500 de vehicule. În urma contralelor au fost retrase 357 de certificate de înmatriculare și s-au acordat 478 de sancțiuni contravenționale mașinilor tunate care circulau neregulamentar.
Deranjate de zgomotul produs de mașinile tunate, tot mai multe persoane depun plângeri pentru ca oamenii legii să rezolve aceste probleme. O astfel de plângere a fost depusă de un medieșean, deranjat de zgomotul produs în mod repetitiv de către un autovehicul. În urma petiției făcute de acesta, în data de 13 iulie a avut loc un control tehnic în trafic pentru „a surprinde în circulație și a supune controlului tehnic în trafic autovehiculul în cauză”, spun reprezentanții RAR, care precizează că, ulterior, problema zgomotului excesiv produs de către autovehicul s-a rezolvat. „Precizăm că instituția noastră răspunde în mod proactiv la petițiile primite ce au ca subiect starea tehnică necorespunzătoare a unor vehicule, inclusiv la cele referitoare la zgomotul excesiv produs de către autovehicule, prin organizarea și desfășurarea împreună cu Poliția Rutieră a unor acțiuni de control tehnic în trafic în intervalele orare și locațiile menționate în petițiile în cauză”, spun reprezentanții RAR.
Acțiuni zilnice desfășurate în județul Sibiu
Specialiștiii RAR precizează, într-un răspuns oficial transmis la solicitarea ziarului nostru, că județului Sibiu îi este alocat un autolaborator de control tehnic în trafic (CTT), acesta fiind dotat cu toată aparatura necesară efectuării inspecției tehnice periodice, inclusiv cu aparatura necesară pentru măsurarea nivelurilor emisiilor poluante. În județul Sibiu sunt desfășurate acțiuni zilnice de către inspectorii Registrului Auto Român din cadrul Reprezentanției RAR – Sibiu împreună cu polițiști rutieri din cadrul IPJ. În cadrul acestor acțiuni de control tehnic în trafic, polițiștii asigură selectarea și oprirea vehiculelor, iar inspectorii RAR efectuează verificarea tehnică. Deficiențele tehnice referitoare la zgomotul excesiv produs de către autovehicule se încadrează în categoria deficiențelor majore (Dma) și / sau periculoare (DP) și fac referire la „Șasiu, cadru și elemente atașate șasiului” și „emisii poluante”. Specialiștii RAR spun că activitatea de control tehnic în verificarea sistemului de amortizare a zgomotului se efectuează doar prin verificarea acestora, fără a se efectua măsurători ale nivelului de zgomot emis de către autovehiculele controlate.
Sute de certificate de înmatriculare retrase, între ianuarie și octombrie 2020
Pe raza județului Sibiu, 1.445 de vehicule au fost supusei controalelor tehnice în trafic, în perioada 1 ianuarie – 15 octombrie, de către inspectorii RAR și Poliția Rutieră. Dintre acestea, 268 au fost autovehicule cu două sau trei roți. „În urma verificărilor tehnice efectuate inspectorii RAR au constatat deficiențe tehnice majore (Dma) și/sau periculoare (DP) pentru 33,29% din vehiculele controlate. Precizăm că pentru 50 de autovehicule inspectorii RAR au constatat deficiențe majore și/sau periculoase încadrate la subpunctele de verificare «6.1.2. Tubulatură de evacuare, amortizare de zgomot» și «8.1.1. Sistem de reducere a zgomotului»”, transmit reprezentanții RAR.
În urma acțiunilor desfășurate pe raza județului Sibiu în perioada menționată, Poliția Rutieră a aplicat sancțiunile prevăzute de legislația în vigoare privind circulația pe drumurile publice, fiind retrase 357 de certificate de înmatriculare și aplicate 478 de sancțiuni contravenționale. Vehiculele cărora le-au fost retrase certificatele de înmatriculare ca urmare a deficiențelor tehnice constatate de către inspectorii RAR, pot fi repuse în circulație pe drumurile publice numai după promovarea inspecției tehnice în vederea redobândirii certificatului de înamtriculare, efectuată exclusiv într-o reprezentanță RAR.
Ce condiții trebuie să respecte vehciulele tunate pentru a circula pe drumurile publice
Specialiștii RAR au explicat și în ce condiții pot fi menținute în circulație vehiculele înmatriculate sau înregistrate în România, precum și ce modificări pot aduce mașinilor proprietarii care doresc să le tuneze, în conformitate cu reglementările aflate în vigoare.
„În conformitate cu prevederile OG nr. 81/2000 privind inspecția tehnică periodică (ITP) a vehiculelor înmatriculate sau înregistrate în România, cu modificările și completările ulterioare, acestea pot fi mențiunte în circulație numai dacă se face dovada respectării cerințelor tehnice specifice stabilite de reglementările menționate, prin efectuarea ITP, iar obligația efectuării ITP, precum și a respectării periodicității acestora, în funcție de categoria vehiculului revine deținătorului certificatului de înmatriculare/înregistrare al vehiculului, tot acesta având obligația de a asigura în intervalul dintre două ITP menținerea acestuia într-o stare tehnică corespunzătoare, utilizând în acest scop numai sisteme, echipamente, componente, entități tehnice, piese de schimb și materiale de exploatare de origine sau omologate/certificate conform legislației în vigoare”, arată reprezentanții RAR.
Potrivit acestora, pentru un autovehicul înlocuirea sistemului de amortizare a zgomotului este permisă doar dacă se utilizează pentru înlocuire un sistem „original” sau „de înlocuire”, omologat după un regulament aplicabil, în funcție de categoria de omologare europeană a autovehiculului în cauză.
„Sistemul original de amortizare a zgomotului înseamnă un sistem de tipul celui existent pe vehicul în momentul omologării de tip sau al extinderii omologării de tip. Acesta poate fi, de asemenea, piesa de schimb a producătorului vehiculului. Sistem de amortizare a zgomotului de înlocuire (sau neoriginal) înseamnă orice piesă a amortizorului de zgomot sau a componentelor acestuia, destinată utilizării pe un vehicul, alta decât tipul de piesă instalat pe vehicul la momentul prezentării acestuia pentru omologarea UE de tip și care este conformă cu Regulamentul aplicabil”, explică reprezentanții RAR.
Orice altă modificare adusă sistemelor de amortizare a zgomotului (fie ea prin eliminare de componente, înlocuire cu altele neomologate sau omologate în alte scopuri față de cele pentru care au fost proiectate) conduce la scoaterea autoteviculului din tipul omologat și conduce implicit la nerespectarea valorilor emisiilor poluante, atât din punct de vedere al poluării chimice cât și fonice obținute la omologarea de tip.
Ca urmare a măsurilor luate de autorități pe perioada stării de urgență, activitatea de control tehnic în trafic desfășurată la nivelul județului Sibiu a fost suspendată în perioada 12 martie – 16 mai.