Munca voluntarilor Asociației „Prietenii Mocăniței” a fost apreciată, recent, în mod public, de Prințul Charles. Alteța Sa Regală a transmis organizației o scrisoare prin care își exprimă susținerea față de eforturile voluntarilor, subliniind că așteaptă cu nerăbdare o călătorie o mocănița, pe Valea Hârtibaciului.
Voluntarii Asociației „Prietenii Mocăniței” și cei ai asociației susținătoare din Marea Britanie, SARUK, sunt încântați că anul în care au reușit să pună în circulație trenul pe un segment al căii ferate înguste Sibiu – Agnita a fost marcat de primirea unei scrisori deschise de susținere a muncii lor din partea Alteței Sale Regale, Prințul Charles.
„În toți acești ani în care am fost suficient de norocos să pot vizita România, am fost mereu impresionat de priceperea și dedicarea cu care oamenii din zonă și organizațiile locale au grijă de conservarea frumuseților naturale și istorice din țara lor și de protejarea moștenirii arhitecturale. Sunt de părere că aceste lucruri sunt de o importanță vitală pentru sănătatea și spiritul unei națiuni și, de aceea, sunt plin de admirație față de munca extraordinară a voluntarilor care, de-a lungul ultimilor ani, au încercat cu atât curaj să readucă la viață calea ferată istorică cu ecartament îngust de la Sibiu la Agnita și Vurpăr, muncind împreună din dragoste pentru proiect la repararea liniilor ferate și la punerea în mișcare a trenurilor acolo. Faptul că în ultimii ani au fost atrași atât de mulți vizitatori în zona Văii Hârtibaciului reprezintă un important omagiu adus dedicării remarcabile de care au dat dovadă. În Marea Britanie am susținut și vizitat multe dintre minunatele căi ferate cu trenuri cu abur pe care noi suntem atât de norocși să le avem încă în țara noastră și am văzut cum aceste inițiative insuflă viață în zonele și comunitățile locale și cât de mult sunt apreciate de vizitatori, aducând astfel sume importante de bani în economiile locale. Este extraordinar de încurajator să aflu că multe dintre locomotivele și vagoanele care au circulat pe această cale ferată încă există, ele fiind în mod clar esențiale pentru ca această inițiativă să funcționeze, la fel cum sunt și clădirile originale ale căii ferate. Sunt foarte bucuros să aflu că toate acestea fac parte din Patrimoniul Național și sunt, prin urmare, protejate. În cadrul următoarei mele vizite în România, care mă rog să aibă loc anul viitor, sper să pot să vizitez această cale ferată istorică și să călătoresc cu trenul, trans de însăși locomotiva care a fost construită pentru această linie în urmă cu mai bine de 125 de ani. Pentru moment, pot doar să vă transmit felicitările mele din toată inima pentru eforturile voastre eroice și toate gândurile bune pentru a avea succes în reînvierea acestei părți prețioase a patrimoniului României”, arată Prințul Charles în .textul scrisorii.
Ce spun reprezentanții Asociației „Prietenii Mocăniței”
Cinci dintre locomotivele cu abur care au circulat între Sibiu și Agnita au fost lăsate sub cerul liber timp de mulți ani în depoul Sibiu și se pare că acestea sunt în responsabilitatea diferitelor entități subordinate ale Ministerului Transporturilor.
Reprezentanții Asociației „Prietenii Mocăniței” spun că unele dintre aceste locomotive ar putea fi recondiționate pentru a fi repuse în circulație între Sibiu și Agnita.
„Alteța Sa Regală Prințul Charles este cunoscut pentru susținerea acordată patrimoniului extraordinar al României, atât construit cât și natural, și pentru încurajarea comunităților locale și a meșteșugurilor tradiționale, care contribuie la conservarea acestuia. Deși multă lume poate nu consideră o mocăniță ca fiind atât de semnificativă din punct de vedere cultural cum este un castel sau o biserică fortificată, suntem încântați că Alteța Sa Regală Prințul Charles susține munca noastră voluntară de conservare sustenabilă a căii ferate ca monument istoric. Voluntarii noștri au făcut progrese importante în acest an, după semnarea unui contract de concesiune cu Societatea de Administrare Active Feroviare ,,SAAF” S.A. pentru părți ale căii ferate, lucru care ne-a permis să demarăm munca de restaurare. Suntem încrezători că, în urma alegerilor parlamentare din luna următoare, obstacolele legale care ne-au împiedicat până acum eforturile vor fi înlăturate și că acest proiect va putea să atragă fonduri europene nerambursabile, așa cum au reușit și alte căi ferate de patrimoniu din Marea Britanie și din alte țări. De asemenea, așteptăm cu nerăbdare să ne revedem prietenii de la SARUK atunci când vor putea să călătorească din nou în România și, bineînțeles, sperăm ca noul nostru susținător, Alteța Sa Regală Prințul Charles, să ne viziteze și să călătorească cu mocănița”, a precizat Mihai Blotor, președintele Asociației „Prietenii Mocăniței”.
Calea ferată Sibiu – Agnita este porțiunea care s-a mai păstrat până astăzi din fosta cale ferată îngustă Sighișoara – Sibiu, construită acum mai bine de o sută de ani. Calea ferată a fost naționalizată în anul 1948 și a fost închisă și dezafectată pe porțiunea Sighișoara – Agnita în anul 1965. În anul 2001, a fost închisă definitiv și ultima porțiune. Linia, împreună cu podurile, clădirile și instalațiile sale, este listată ca monument istoric sub numărul SB-II-a-B-20923, dar multe dintre gări, depoul și alte clădiri sunt căzute în paragină sau, în unele cazuri, au suferit modificări prin montarea de uși și ferestre moderne ori prin termoizolarea exterioară de către persoanele care le ocupă. Se pare că linia ferată este în administrarea Ministerului Transporturilor, care acționează prin entități subordonate. Asociaţia Prietenii Mocăniţei are acces numai la acele părți pentru care este responsabilă Societatea de Administrare Active Feroviare ,,SAAF” S.A..