Un cuplu de sibieni se numără printre zecile de români care au rămas blocați în aeroporturile din Mexic, timp de trei zile. Aceștia au povestit, pentru Sibiu100%, că vacanța care se anunțase „de vis” s-a transformat într-una de „semi-coșmar”.
Oana și soțul ei au plecat, la sfârșitul săptămânii trecute, într-o vacanță exotică, în Mexic. Dar cum socoteala de acasă nu se potrivește – întotdeauna – cu cea din târg, cei doi soți au ajuns să își petreacă concediul despărțiți, în același aeroport, în Mexico City.
„La controlul de pașapoarte ne-au cerut biletele de întoarcere și noi le aveam pe aplicația celor de la Lufthansa. Ne-au invitat să mergem undeva în spate. Eu am crezut că ne ajută să ne conectăm la vreun wireless. Acolo ne-au băgat într-o încăpere, ne-au dat niște formulare de completat și ne-au interzis, din acel moment, să mai folosim telefoanele. Am intrat, după câteva ore, în biroul ofițerilor de la Emigrări pentru interviu. Apoi, am așteptat alte câteva ore decizia lor. Și surpriză: accesul nostru în Mexic a fost respins! Au spus, inițial, că pe numele noastre este emisă o alertă de călătorie. Am fost mega șocați, pentru că noi călătorim destul de mult!”, povestește Oana.
După acest episod, Oana a fost „repartizată” într-o încăpere unde erau numai femei, iar soțul său în alta dedicată bărbaților. „Fără bagaje, fără lucruri personale, fără telefon. Până și fără șireturi la adidași a trebuit să stăm. Ca deținuții. Am fost doar cinci români, toți reținuți. Alte naționalități nu…”, mai spune Oana.
Tânăra a mai povestit că autoritățile le-au explicat de ce s-a ajuns la această situație.
„După spusele lor, trebuia să avem: câte 100 de dolari cash /persoană/zi – noi aveam doar 500 și restul, fără, limita pe carduri (Dar lor nu le plac cardurile, se pare); cazare pe toată perioada – noi aveam doar trei zile, urmând să hotărâm acolo ce mai vrem să vizităm; bilet dus-întors – noi îl aveam, dar nu aveam posibilitatea, în schimb, de a-l arăta”, a explicat Oana.
Aceasta mai spune că i s-a oferit dreptul de a da un telefon. Soțul ei a sunat la Ambasada României din Ciudad de Mexico, iar ea voia să îi sune pe cei dragi din țară, dar nu a putut, pentru că apelurile către Europa nu funcționau.
„Așa că am stat de sâmbătă seară până marți seară în Aeroport. Am avut paturi, dar asta probabil pentru că am fost puțini. Mâncare am primit de la Lufthansa, am făcut duș cu apă rece și nu am avut acces la haine de schimb”, adaugă Oana.
Despărțită de soțul ei, Oana spune că a încercat să savureze o vacanță altfel. „Fără telefon, fără bagaje și despărțită de soț, am cunoscut oameni faini, am ascultat povești de viață și ne-am îmbărbătat unii pe alții, am cântat, am învățat să dansăm de la prietena noastră cubaneză și am înțeles cât de grea e viața fără telefon”, a conchis Oana.
Ministerul de Externe a cerut clarificări
Ministrul Afacerilor Externe, Bogdan Aurescu, a declarat referitor la situația din Mexic că e vorba despre „o atitudine neprietenoasă” din partea autorităţilor mexicane şi a spus că a solicitat în regim de urgenţă clarificarea motivelor acestor decizii.
Ministerul de Externe a transmis câteva precizări ce privesc situația turiștilor români blocați în Mexic.
„MAE precizează că în perioada 30-31 ianuarie 2021, Ambasada României la Ciudad de Mexico a primit o serie de solicitări de asistență consulară din partea unor cetățeni români cărora nu le-a fost permisă intrarea în Statele Unite Mexicane, la sosirea pe aeroporturile din Mexico City și Cancun. În acest context, reprezentanții ambasadei au întreprins, în regim de urgență, demersuri pe lângă autoritățile locale, în vederea obținerii unor informații suplimentare cu privire la situația cetățenilor români și motivele refuzului accesului pe teritoriul mexican. Potrivit datelor preliminare comunicate de autoritățile mexicane cu competențe în domeniul migrației, deciziile de interzicere a accesului pe teritoriul mexican au fost adoptate atât pe baza răspunsurilor cetățenilor români la interviul realizat la sosire (scopul călătoriei nu ar fi fost justificat corespunzător), cât și ca urmare a identificării unor alerte la verificarea documentelor de călătorie prezentate de persoanele în cauză. Totodată, MAE subliniază că misiunile diplomatice nu au competențe în a modifica deciziile autorităților din statele de reședință. Cu toate acestea, Ambasada României la Ciudad de Mexico a semnalat situația ministerului afacerilor externe mexican, exprimându-și nemulțumirea și subliniind importanța ca astfel de decizii să fie fundamentate solid și implementate cu respectarea strictă a drepturilor cetățenilor români. De asemenea, Ministerul Afacerilor Externe este în dialog cu Ambasada Statelor Unite Mexicane la București în vederea clarificării situațiilor semnalate și a identificării în cel mai scurt timp a unor soluții cu privire la accesul turiștilor români în Mexic. În context, MAE precizează că autoritățile mexicane au intensificat controalele la punctele de frontieră. Ambasada României la Ciudad de Mexico continuă dialogul cu autoritățile mexicane, fiind pregătită să acorde asistență consulară, conform competențelor legale și cu stricta respectare a măsurilor adoptate de autoritățile mexicane în contextul pandemiei de COVID-19″, a anunțat Ministerul de Externe.
Ministerul Afacerilor Externe amintește că cetățenii români pot solicita asistență consulară la numerele de telefon ale Ambasadei României la Ciudad de Mexico: 00 52 55 5280 0447 și 00 52 55 5280 1869, apelurile fiind redirecționate către Centrul de Contact și Suport al Cetățenilor Români din Străinătate (CCSCRS) şi preluate de către operatorii Call Center în regim de permanență. De asemenea, cetățenii români care se confruntă cu o situație dificilă, specială, cu un caracter de urgență, au la dispoziție și telefonul de urgență al misiunii diplomatice la Ciudad de Mexico: 00 52 55 38 833 072.