România va mai avea o categorie de drumuri cu viteze maxime specifice, prevăzute de lege, altele decât cele din localități și din afara localităților (drumurile naționale sau autostrăzi). Parlamentul a votat legea care crește viteza pe drumurile expres la 120 km/h. România nu are astfel de drumuri, dar primul va fi inaugurat peste câteva zile.
Limita de viteză pe drumurile expres, care sunt asemănătoare cu autostrăzile, dar nu au toate elementele specifice ale acestora, a fost stabilită de Parlamentul României la 120 km/h, printr-un proiect legislativ promovat de fostul ministru al transporturilor, Cătălin Drulă.
Legea adoptată de Senat și de Camera Deputaților, care merge acum la promulgare, modifică OUG 195/2002, cea care reglementează circulația pe drumurile publice din România. La articolul 6 al acestei OUG se descrie drumul expres ca fiind „drum național rapid, semnalizat special, rezervat exclusiv circulației autovehiculelor, cu sau fără remorci, care nu servește proprietății riverane, prevăzut cu două căi unidirecțional, separat printr-o zonă mediană sau, în mod excepțional, prin alte modalități, cu excepția unor locuri speciale sau cu caracter temporar, având cel puțin două benzi de circulație și acostament pe sens, accesibil numai prin noduri sau intersecții reglementate și pe care oprirea și staționarea pe partea carosabilă sunt interzise.”
Tot acest proiect stabilește și limitele maxime de viteză pe acest tip de drum: 120 km/h, cu numai 10 km/h mai puțin decât pe autostrăzi. Autovehiculele din categoriile C, D și D1 vor avea limită de viteză 100 km/h pe drumurile expres, iar A1, B1 și C1 vor avea 85 km/h.
Mai multe prevederi specifice autostrăzilor se aplică de acum și pe drumurile expres: interdicția de circulație pentru pietoni, autovehiculele cu gabarit depășit, a vehiculelor cu tracțiune animală, biciclete, trotinete, mopede, tractoare și vehicule agricole, vehicule cu limită de viteză constructivă 50 km/h. De asemenea, interdicția de învățare a conducerii se aplică și pe drumuri expres, precum și circulația, oprirea sau staționarea nejustificată pe banda de urgență sau acostament. Drumul expres nu va avea o bandă de urgență, ci o bandă de acostament, mai îngustă.
Primii 18 km de drum expres din România vor fi dați în circulație chiar înainte de Paște, între Balș și Slatina, pe tronsonul 2 al acestui drum expres botezat DEx12, care va avea 40 km. Întregul drum între Craiova și Pitești mai are mult până să fie finalizat complet.