Europarlamentarii au adoptat o nouă rezoluție privind siguranța rutieră în Uniunea Europeană, care impune noi măsuri pe care statele membre trebuie să le ia pentru atingerea țintei de zero decese pe șosele, în 2050. Printre acestea se numără limita de viteză de 30 km/h în zonele rezidențiale și cele utilizate de bicicliști și toleranța zero față de alcool.
Parlamentul european a adoptat o rezoluție (act cu caracter de lege) privind siguranța rutieră în UE, cu 615 voturi pentru, 24 împotrivă și 48 abțineri, care consfințește faptul că România are cea mai mare rată de decese din Europa, dublu față de media UE, la polul opus fiind Suedia, care are cea mai mică rată.
Potrivit documentelor PE, 22.700 de persoane mor anual pe drumurile din UE, cu aproximativ 120.000 de răniți grav. Rezoluția mai specifică că UE nu a atins obiectivul autoimpus de a reduce la jumătate numărul deceselor din accidente rutiere între 2010 și 2020 (a scăzut cu numai 36%).
Măsurile impuse de rezoluția PE vizează mai multe aspecte ale circulației rutiere. Viteza este primul dintre acestea, deoarece, spune documentul, în aproximativ 30% din accidentele rutiere mortale, cauza este viteza excesivă.
Parlamentul cere Comisiei Europene „să recomande modalități de aplicare a limitelor de viteză sigure,” cum ar fi o viteză maximă de 30 km pe oră în zonele rezidențiale și în zonele în care există un număr mare de bicicliști și pietoni.
De asemenea, se vorbește despre toleranța zero privind conducerea sub influența alcoolului, care este cauza în aproximativ 25% din totalul deceselor rutiere.
Europarlamentarii mai propun unele măsuri pe care Comisia Europeană ar trebui să le reglementeze: introducerea unui „mod de conducere sigur” pentru telefoane și alte dispozitive, dar și acordarea de stimulente fiscale și de asigurare pentru achiziția de mașini cu niveluri ridicate de siguranță.
O altă prevedere se referă la posibilitatea redirecționării banilor încasați din amenzile rutiere către fonduri naționale de siguranță rutieră, pentru proiecte cu această temă.
Eurodeputații invită Comisia să înființeze o agenție europeană de transport rutier pentru a sprijini transportul rutier durabil, sigur și inteligent.