5.2 C
Sibiu
vineri, noiembrie 29, 2024

Publicitate electorală

spot_imgspot_img

eveniment

Cine plătește pentru 10 ani de taxă auto?

Cele mai citite

Luna aceasta, Ministerul Finanțelor Publice a virat peste 700 milioane de lei către românii care au plătit o taxă auto în ultimii 12 ani. Alte 600 de milioane vor fi virate în perioada următoare. Bani mulți, care acoperă și dobânzile legale. Statul român a mai virat bani și înainte, odată ce întreg procesul de restituire a fost decis, și mai are încă de plătit, pentru a face dreptate tuturor celor care au achitat taxa. Cu ajutorul Curții Europene de Justiție, românii și-au recuperat banii pe care au fost obligați să-i plătească fără rost în toți acești ani. Însă toată această “joacă” de-a taxa și returnarea ei a avut un cost uriaș. În primul rând, dobânzile plătite de stat, bani care puteau fi folosiți pentru investiții. Practic, statul s-a împrumutat la noi, cei care am cumpărat o mașină în cei 10 ani de taxă, iar acum ne-a înapoiat banii, cu o dobândă nu foarte generoasă, dar fără sens. În al doilea rând, în tot acest răstimp, piața de automobile a fost complet bulversată de existența taxei. Unii susțin că în felul acesta a fost stăvilit importul de mașini vechi. Realitatea arată că lucrurile stau exact pe dos. Un grad de motorizare mai ridicat aduce creștere atât în zona de servicii (piese de schimb, service-uri, asigurări, carburanți), cât și pe piața de mașini noi. Piața de autovehicule nu mai este blocată, așa cum s-a întâmplat în perioada 2007 – 2016. Au fost chiar doi ani în care până și posesorii de mașini înmatriculate în România nu mai puteau să le vândă, din cauza nefericitei taxe, mult prea mare pentru a fi acceptată de cineva. Se făceau acte de vânzare la negru, prețurile mașinilor second-hand erau deformate. Rezultate tipice ale unei piețe pe care statul intervenise brutal. S-a petrecut, așadar o nenorocire în economia noastră, cu costuri greu de calculat astăzi. Dar cu siguranță costuri mari, uriașe. Problema care se pune este cine plătește aceste costuri? Cine plătește pentru faptul că românii nu și-au putut cumpăra sau vinde mașinile? Cine plătește pentru cozile uriașe de la fisc, pentru a scoate o adeverință privind plata taxei? Cine plătește costurile imense ale proceselor din tribunalele românești? Cine plătește pentru prostia gigantică numită TAXA AUTO?
Cel care a decis introducerea taxei este Călin Popescu Tăriceanu, care la acel moment era prim-ministru. A ținut cu dinții de această taxă și ulterior, când a făcut parte din diferite coaliții politice care au schimbat numele sau sistemul de calcul al taxei. Dar au mai fost, alături de el, miniștrii mediului, Laszlo Borbely, Attila Korodi, Rovana Plumb, care susținea taxa, dar umbla cu mașina înmatriculată în Bulgaria, Grațiela Gavrilescu, care încă mai caută o formulă pentru o nouă taxă, premierii Emil Boc și Victor Ponta. De fiecare dată când Curtea Europeană de Justiție dădea o sentință împotriva taxei, de fiecare dată când Comisia Europeană avertiza cu sancțiuni din cauza taxei care încălca principiile unei piețe libere și dreptul românilor de a-și cumpăra mașină de oriunde din UE, de fiecare dată unul sau mai mulți dintre cei de mai sus găseau “soluții” pentru ca taxa să renască cu un nou nume. Au dat dovadă de o încăpățânare demnă de cauze mai bune și ne-au făcut mult rău. În cele din urmă, s-a făcut dreptate. Astăzi, la mai bine de 12 ani de la introducerea primei taxe, prețul plătit de România pentru teribila taxă auto este imens. Iar cei de sus ar trebui să-l acopere, fiecare în parte, cu dobândă cu tot. Și n-ar strica nici o demisie, pentru “viziunea economică” dezastruoasă de care au dat dovadă.

Publicitate

Publicitate electorală

spot_img
Ultimele știri

Programul evenimentelor din 30 noiembrie – 1 decembrie 2024 în Sibiu

Crăciunul pe Strada Turnului (Festival)Începe la 10:00 | Strada TurnuluiACS Alma Sibiu - Gloria Buzău (Sport)Începe la 10:00 |...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect