17.2 C
Sibiu
joi, mai 23, 2024

EDITORIAL. Sloganurile electorale, anemice și monotone

Publicitate

spot_imgspot_imgspot_img

Publicitate

Cele mai citite
Publicitate

Suntem tot mai aproape de alegerile locale și cele europarlamentare. Partidele politice și candidații independenți au dat deja startul promisiunilor și sloganurilor electorale, prin care încearcă să își convingă votanții. Cea mai mare parte a candidaților la Primăria Sibiu și Consiliul Județean și-au gândit deja o anumită strategie de campanie și sloganul (sloganurile, în anumite cazuri) care să îi reprezinte. Alți candidați însă se remarcă prin absența ostentativă din atenția (și respectul, aș zice) publicului, nereușind să își actualizeze nici măcar paginile personale de facebook cu elemente electorale de bun simț civic.

Publicitate

Din punct de vedere al sloganurilor, campania electorală pentru alegerile din 9 iunie e, cu mici excepții, una anemică, monotonă în creativitate și originalitate. Și, mai ales, lipsită de enunțuri sonore, care să genereze emoție și care să îi implice pe sibieni. Un slogan trebuie să fie, prin excelență, scurt, relevant, percutant, perfect adaptat la persoană sau la partid. Și să aibă acea coerență, muzicalitate care să confere capacitatea de a se întipări în mintea votantului, să îi ofere o identitate distinctă. De aceea un slogan inspirat se regăsește întotdeauna la interferența dintre sociologie, politologie, psihologie a maselor etc.

Publicitate
Warning: Undefined variable $posClass in /home/sibiu100/public_html/wp-content/plugins/ap-plugin-scripteo/lib/functions.php on line 1078

Actualul primar, Astrid Cora Fodor (FDGR) a ales un mesaj emoțional, extrem de simplu și de scurt: „I❤️SB”. Același mesaj îl regăsim și la candidatul FDGR pentru Consiliul Județean. E genul de slogan pentru o campanie în care o mare parte din electorat (matur, consecvent) votează conservator, iar tinerii din lipsă de convingeri și defetism depolitizat.

Publicitate
Warning: Undefined variable $posClass in /home/sibiu100/public_html/wp-content/plugins/ap-plugin-scripteo/lib/functions.php on line 1078

Adrian Bibu (PNL) vine cu un slogan viu, participativ, dar, spre deosebire de cel din campania 2020 (”Se poate! Împreună”), oarecum temător: „Orașul nostru, viitorul nostru!” Jocul de cuvinte, repetitiv, „nostru” / „ nostru” îi poate da o valoare generică, însă nu și una memorabilă.

Candidatul PSD merge pe sloganul partidului: „Alege înțelept”. O perspectivă difuză, inexpresivă și fără impact, având în vedere contrapunerea cu opțiunea de a alege / a fi un alegător „prost”.

„Dreapta Unită câștigă Sibiul” e miza cu care se prezintă în fața alegătorilor alianța în discuție. Așa cum ne-a arătat precampania, în cadrul ADU nu prea funcționează decât USR, al cărei candidat, Ruxandra Cibu Deaconu, preia sloganul alianței: „Ruxandra Cibu Deaconu. Câștigă Sibiul”. Un mesaj impersonal, care nu se adresează sibienilor. Și, mai ales, nu clarifică pentru cine „câștigă Sibiul” candidata la Primărie: pentru ea, pentru alianță ori pentru sibieni.

Singurul candidat independent la Primăria Sibiu, Alexandru Lucian Găvozdea, a lansat câteva sloganuri electorale, dintre care cel mai cunoscut e „Repornim Sibiul!”. Acestuia i se adaugă: „Candidații de partid, cu interese de partid. Găvozdea, candidat independent, cu oamenii”; „Lucian Alexandru Găvozdea, candidatul oamenilor, nu al partidelor”. E singurul candidat, de altfel, care are un mesaj (generalist, ce e drept) împotriva adversarilor politici. Evident, din poziția din care candidează: aceea de independent.

Dacă ar fi să facem o clasificare a sloganurilor folosite în campania pentru alegerile din 9 mai, aceasta s-ar putea situa în zona mesajelor centrate pe Sibiu și pe cetățeni (FDGR, PNL), sloganuri centrate pe candidat și împotriva adversarilor politici (Lucian Găvozdea) și sloganuri care nu spun mare lucru (PSD, ADU).

Un candidat nu se validează și, mai ales, nu își asigură reușita prin slogan. Însă acesta îi poate crește sau scădea din valoare prin mesajul pe care l-a ales să îl reprezinte. Pentru că creativitatea, responsabilitatea și cunoașterea electoratului căruia i se adresează în construirea unei campanii poate fi dătătoare de sens pentru modul în care acesta va reprezenta orașul la nivel de edil.

Urmărește Sibiu 100% în Google News 

Publicitate
Warning: Undefined variable $posClass in /home/sibiu100/public_html/wp-content/plugins/ap-plugin-scripteo/lib/functions.php on line 1078

Publicitate

spot_img

Publicitate

spot_img
Ultimele știri

ULTIMA ORĂ/FOTO: Incendiu violent la o locuință. A ars interiorul și podul casei

UPDATE: Incendiul a fost stins de pompieri. A ars interiorul casei pe o suprafață de aproximativ 35 de metri...

Locuri de muncă

spot_img

Știri pe același subiect