Săptămâna viitoare vom afla dacă Sibiul va fi Regiune Gastronomică Europeană în anul 2019. Astfel, după 12 ani, experienţa Sibiu Capitală Culturală Europeană s-ar putea repeta, iar potenţialul turistic al judeţului nostru va fi amplificat.
Şansele ca juriul format din specialişti ai Institutului Internaţional pentru Gastronomie, Cultură şi Turism să ne confere titlul de Regiune Gastronomică Europeană sunt foarte mari, dacă ţinem cont că valoarea artei culinare din judeţul nostru a fost deja recunoscut la nivel internaţional. Anul trecut, Comisia Europeană a acordat pentru Mărginimea Sibiului distincţia „Destinaţie Europeană de Excelenţă pentru turism şi gastronomie”, delicii gastronomice tradiţionale precum bulzul ciobănesc, brânzeturile, pastrama ori tocăniţa de oaie la ceaun fiind apreciate peste tot în lume.
Conform unui studiu al Organizaţiei Mondiale a Turismului, peste 88% dintre membrii săi consideră că gastronomia este un element strategic în definirea brandului şi a imaginii destinaţiei. Sondajul a arătat că cele mai importante produse turistice sunt: evenimentele gastronomice(79%), rutele gastronomice (62%), cursurile şi atelierele de gătit (62%), vizitele la pieţele şi producătorii locali (53%).
De altfel, în ultimii ani s-a urmărit ca turismul gastronomic să devină un brand pentru România, alături de mânăstirile din Moldova, Delta Dunării şi litoralul Mării Negre. Tendinţa se manifestă la nivelul judeţului Sibiu în primul rând prin festivalurile anuale pe care majoritatea localităţilor le organizează. Fie că vorbim despre Tilişca, Jina, Avrig, Slimnic, Răşinari, Păuca, Moşna, Poiana, Cârţa sau Arpaşu, pe lângă momentele folclorice prezentate în manifestările organizate periodic, au loc şi degustări de produse locale specifice zonei şi petreceri câmpeneşti.
În aceste vremuri, în care globalizarea şi modernizarea anulează orice specific local, tinzând spre uniformizare şi crearea de cetăţeni universali, un astfel de demers ce pune accentul pe păstrarea tradiţiilor locale, a valorilor culturale, prin participarea la îndeletnicirile gastronomice ale localnicilor este binevenită, ajutând la crearea unei identităţi aparte a gastronomiei sibiene şi totodată a turismului.
Dacă rezultatul juriului va fi în favoarea Sibiului, pentru a-şi atinge potenţialul maxim, proiectul Regiune Gastronomică Europeană va avea nevoie de implicarea tuturor celor care pot contribui la dezvoltarea turismului gastronomic ca brand sibian: producători, bucătari, fermieri, administraţie publică, proprietari de pensiuni şi hoteluri şi, nu în ultimul rând, de sprijinul publicului sibian.