Sibiu Jazz Festival sărbătoreşte 42 de ani, 6-13 mai 2012 Cum au făcut, nu ştiu, dar au ajuns la ediţia cu numărul 42. O trupă de meseriaşi care duc, primăvară de primăvară, greul unui festival care aduce mereu nume de marcă ale diferitelor forme de exprimare jazzistică de pe mapamond – o Sărbătoare Naţională a Jazzului în adevăratul sens al cuvântului. Nişte meseriaşi care, huliţi de unii şi foarte apreciaţi de alţii, ignoră culisele şi reuşesc să tapeteze scenele oraşului cu nume cu care s-ar mândri orice festival de gen din lume. După extraordinarele seri ale ediţiilor trecute, semnate de Omar Sosa, Arturo Sandoval, Kenny Garrett, Chucho Valdes sau Jazz Big Band Graz, ediţia 2012 se anunţă la fel de picantă. În primul rând, fiindcă ingredientele sunt diverse: muzica baroc, flamenco, world music, jazz de cea mai bună calitate; şi apoi, fiindcă fiecare seară de festival este echilibrată; un secret despre care nu ştiu dacă ţine de management nemţesc sau de fler organizatoric, dar la Sibiu am mirosit de fiecare dată asta. Piaţa Mică 6, 7, 8, 9, 10 mai Festivalul se deschide duminică, 6 mai, cu două concerte incitante Loungerie II şi excelenta trupă a pianistului Peter Sarosi & Azara, care include un basist ,,periculos”, Sebestyen Joo, care-ţi blochează sinapsele fără efort. Luni şi marţi se petrece tradiţionalul Concurs Sibiu Jazz Festival, plus un recital al tinerei trupe maghiare Miegymas, un cvartet foarte interesant, ce abordează un stil foarte cosmopolit, cu Bartok si Bach, turbane şi funk în partitură, plus un basist foarte expresiv. Miercuri, 9 mai, întrăm în pâine şi în atmosfera de mare festival cu trei momente spectaculoase. Prima pe listă, Hadar Noiberg, o flautistă foarte apreciată din Israel şi peste hotare; urmează polonezii de la Jazzpospolita, trupă tânără care experimentează sounduri foarte moderne, combinând inspirat jazz-rock-ul cu elemente de funk, trip hop şi progressive. Seara se încheie cu recitalul cvartetului austriac condus de clarinetistul Ulrich Drechsler – drum’n bass spre hip-hop jazz. Joi, 10 mai, se produce Dream of the Elephant Orchestra, un grup belgian foarte ambiental-experimental şi foarte interesant, cu trompete, banjo, tube şi multă percuţie în program. După visul elefantin, vine pe scenă o trupă ce include muzicieni din Belgia, Burkina Faso şi Africa de Sud, Mixtuur, cu proiectul „Back to Africa”. World music de bună factură, cu percuţii, voci africane şi acordeon, amintind pe alocuri de magnificul proiect Codona. Sala Thalia 11 şi 12 mai Vineri, 11 mai, e seară „latino” (in care, surprinzător, nu lipseşte muzica lui Bach), cu două nume foarte importante. Harold Lopez Nussa este unul dintre tinerii pianişti cubanezi, dar este deja un nume cunoscut pe scenele lumii. După „Siempre Cuba”, încălzeşte aerul primăvăratic al Sibiului unul dintre maeştrii genului, pianistul spaniol Chano Dominguez. ªcolit clasic şi trecut prin rock progresiv şi fusion, Chano a virat serios spre jazz după ce i-a descoperit pe Bill Evans şi Thelonious Monk. Sâmbătă, 12 mai. Trompetistul german Joo Kraus ne propune „Songs from Neverland”, piese ale celebrului defunct Michael Jackson, excelent reorchestrate pentru publicul de jazz. Mai mult, cântă şi cu vocea, grav şi simpatic, mai ales celebra piesa „Billie Jean”. Unul dintre momentele culminante se va petrece odată cu recitalul cvartetului patronat de magistralul Ron Carter, unul dintre locuitorii, deşi în viaţă, ai panteonului jazzului planetar. A fost basistul lui Miles Davis în perioada celebrelor, dar şi colaborator al altor muzicieni uriaşi, precum: Billy Cobham, Andrew Hill, Herbie Hancock, Milt Jackson sau Alice Coltrane. Este cel mai prolific muzician din istoria jazzului, numele lui apărând pe aproape 3000 de albume imprimate. ªi dacă toate acestea nu v-au convins, va trebui să ajungeţi la recital măcar ca să-i spuneţi ,,la mulţi ani” în direct, fiindcă vine la Sibiu, cu proiectul „Golden Striker Trio” feat. Rolando Morales – Matos, la o săptămână după ce împlineşte 75 de ani. UNIT (Cotton) Club 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 mai Duminică, 13 mai, finalul va fi ca de obicei „baroc” şi apoteotic în UNIT Cotton Club, în compania celebrului percuţionist roman Mario & The Teachers şi a unei voci proaspete şi superbe: Irina Popa în formula de quartet. Nopţile sunt albe pe toată perioada Festivalului. În UNIT Cotton Club (str. Ion Raţiu, 9) vor avea loc, începând cu ora 23:00, Concerte / Jam session / After Party, în fiecare seară! BILETE în Reţeaua Eventim, Librăria Humanitas, Diverta, Magazinele Germanos, Vodafone, Orange, Domo. Online pe www.eventim.ro, www.myticket.ro, www.ticketpoint.ro Intrare liberă la concertele din Piaţa Mică şi în UNIT Cotton Club (excepţie în 12 şi 13 mai). www.sibiujazz.ro
Cele mai citite
Ultimele știri
Programul Muzeului Brukenthal de Ziua Internațională a Muzeelor
Ziua Internațională a Muzeelor, sărbătorită în data de 18 mai, este evenimentul în cadrul căruia instituțiile muzeale din întreaga...
Articolul precedent
Articolul următor