Aeroportul Internaţional Sibiu a trecut prin multe transformări în ultimii ani, de la investiţia de 70 de milioane de euro a Consiliului Judeţean Sibiu şi a Primărie Sibiu pentru modernizarea şi extinderea aeroportului, la afectarea zonei de siguranţă a pistei în urma alunecărilor de teren, la procesele în derulare cu constructorul Max Boegl, proiectanţii Iptana şi Obermayer şi consultanţii Dornier Consulting şi nu în ultimul rând, la ancheta procurorilor de la DNA Bucureşti a preşedintelui C.J. Sibiu Martin Bottesch, într-un dosar ce vizează investiţia pentru modernizarea aeroportului. Luna aceasta, la viitoarea şedinţă a C.J. se va propune subvenţionarea aeroportului pentru ca tarifele aeroportuare să scadă şi astfel, să atragă companiile aeriene la Sibiu. Într-un interviu acordat ziarului Sibiu 100%, preşedintele Martin Bottesch afirma „Dacă vrei să ai preţuri competitive, să atragi companiile aeriene, vei avea un cştig mai mic şi în acest caz va fi nevoie de o cofinanţare. Tendinţa este spre preţuri competitive, pentru că dorim să dezvoltăm Sibiul”. Ca şi co-finanţator al aeroportului, Primăria Sibiu nu aprobă acordarea subvenţiilor, dar lasă decizia finală în seama C.J. Sibiu. „Eu nu sunt adeptul subvenţiilor. Aeroportul trebuie să se străduiască să rămână rentabil. Companiile care insistă pe reducerile de taxe sunt cele low-cost. Nu mi se pare corect să se subvenţioneze Aeroportul pentru a fi atrasă o companie sau alta”, a declarat săptămâna aceasta primarul Klaus Johannis. Despre scăderea numărului de pasageri, noile tarife şi viitorul aeroportului din Sibiu, aflaţi dintr-un interviu cu Augustin Sava, directorul general al Regiei Autonome Aeroportul Sibiu. Reporter: Cum fluctuează numărul de pasageri la Sibiu, în context de criză, şi cu cât s-au redus numărul de curse anul acesta? Augustin Sava: Putem vorbi de o criză economică şi o criză de imagine în ultimele nouă luni, iar numărul de pasageri a scăzut cu aproximativ 15%, iar numărul de curse s-a redus cu aproximativ 25%. Deşi avem o platformă aeroportuară foarte bună pentru transportul aerian, raportul dintre tarife şi condiţii de zbor, adică raportul dintre preţ şi calitate, este cel hotărâtor pentru reducerea numărului de pasageri în contextul de criză. Rep.: La ultima şedinţă a C.J. Sibiu aţi afirmat că Aeroportul Sibiu are nevoie să fie subvenţionat pentru a reuşi să scadă tarifele aeroportuare şi a relansa traficul aerian. Cât de mare va trebui să fie subvenţia pentru a face tarifele aeroportului competitive şi la ce nivel plănuiţi să aduceţi tarifele? A.S.: Lansarea traficului pe aeroport este direct proporţională cu scăderea tarifelor. Pentru ca aeroportul să poată fi lansat, estimăm o subvenţie pentru exploatare de 1,2 milioane de euro, astfel încât atunci când vom ajunge la 450.000 – 460.000 de pasageri, aeroportul să nu mai aibă nevoie de subvenţie. Este greu de spus la ce nivel aş aduce tarifele pentru că nu există un tarif unic. Acestea sunt raportate la numărul de pasageri pe capacitatea aeronavei sau la condiţiile de zbor, pentru că iarna costurile sunt mai mari fiind nevoie de mai multă asistenţă pe aeronavă. Media ar fi undeva la sub 5 euro/pasager cu toate costurile înglobate, mai puţin handling-ul de bază, care sunt servicii la cerere. Rep.: Aveţi în plan atragerea de noi companii aeriene şi stabilirea unor noi curse în viitorul apropiat? A.S.: Acesta este planul nostru permanent. Suntem în discuţii cu aproape toate companiile aeriene din Europa, şi aici includem Rusia şi Ucraina, deşi se pare că nu avem raporturi economice grozave pe partea de est. Cele mai bune raporturi economice le avem pe direcţia vest şi sud-vest. Suntem în discuţii în permanenţă cu Ryanair, care ştim că este cel mai puternic transportator în segmentul lowcost. De asemenea, suntem în contact cu Wizz Air, dar la aceste tarife nu agrează zborul de la aeroportul sibian. Iar celelalte companii ne spun politicos că ţinem legătura, reluăm discuţiile şi sigur va trebui să am argumente. Aşa cum aţi asistata la discuţia cu proprietarul Blue Air-ului, aceştia întreabă prima dată care sunt tarifele. În momentul în care ştie care sunt tarifele, ştie şi ce segment de aeronovă va fi alocat între aeroportul sibian şi ce tronsoane de zbor. Rep.: În prezent firma contractată pentru proiectarea lucrărilor de reabilitare, Ecoterra SRL, se află în faza documentaţia de avizare a lucrărilor de intervenţie. Cât timp estimaţi că va trece până când pista va fi complet reabilitată? A.S.: Vă pot răspunde în cât timp mi-aş dori să fie reabilitată, dar am o precizare pista efectiv nu este afectată, ci zona de siguranţă, drumul perimetral şi balizajul pe partea de est la cap 09. Mi-aş dori să începem lucrările în primăvară şi să le finalizăm cel târziu toamna viitoare. Dar nu va fi aşa, pentru că în prezent sunt procese în instanţă, iar termenele şi recursul pe care îl vor face pot să împingă mult mai departe termenul. Eu îmi doresc să încheiem odată povestea asta şi să ne putem vedea de treabă, să ne canalizăm energia în direcţia dezvoltării aeroportului. Rep.: Unii sibieni văd investiţia de 70 de milioane de euro pe care C.J. şi Primăria Sibiu a făcut-o pentru modernizarea aeroportului, ca foarte mare şi nu o prea înţeleg. Ce răspuns aveţi pentru aceştia? A.S.: Este uşor de acceptat faptul că nu o înţeleg, dar este greu de acceptat că o comentează fără să o înţeleagă. Normal ar fi ca lumea care spune că investiţia este mare, să ştie ce înseamnă un aeroport. Ca şi conducător al aeroportului le sunt foarte recunoscător celor din conducerea locală pentru că au avut încredere în aeroport şi au investit în el. Pentru ceilalţi le-aş spune că un aeroportul nu are nevoie doar de o pistă ca să funcţioneze, el are nevoie de facilităţi la sol: terminale, hangare, depozite, antrepozite. Avionul de la Sibiu nu este doar pentru Europa, el trebuie să meargă prin hub-urile de aeroport, atât cu marfa, cât şi cu pasagerii. Toate acestea trebuie procesate. Nu putem spune că din 70 de milioane de euro am făcut un aeroport mare şi acum gata, vrem banii înapoi! Este o vedere destul de limitată şi i-aş ruga pe toţi să privească puţin mai departe. Să vadă ce înseamnă costuri pentru terminale sau piste. În ce priveşte suma, nu pot să fac o comparaţie, au fost firme care au concurat, a fost adjudecată licitaţia. Sigur, nu a fost un caz fericit cum a fost gestionată licitaţia de către consultant. Nu ar fi primele şi nici ultimele probleme care le vom rezolva. Ioana Mălău
Cele mai citite
Ultimele știri
ULTIMA ORĂ: Restricții de circulație, luni, pe Valea Oltului
Circulaţia rutieră se va desfăşura cu restricţii, luni, pe mai multe tronsoane ale Drumului Naţional 7-Valea Oltului.În care condiţiile...