27.9 C
Sibiu
marți, iulie 22, 2025

Interviu cu Andy Fazekas, creatorul prologurilor Red Bull Romaniacs care se reinventează an de an

Cele mai citite

Un eveniment legendar, recunoscut drept cea mai tare competiție de Hard Enduro din lume, Red Bull Romaniacs, marchează anul acesta a 22-a ediție, consolidându-și statutul de „Game Changer” în lumea sporturilor extreme.

Organizatorii, în frunte cu Andy Fazekas, creatorul arhitecturii prologului, aduc în prim-plan inovații semnificative și își exprimă profunda recunoștință pentru sprijinul amplu care face posibilă această desfășurare complexă.

Inovații „Game Changer”: Adventure Class și Moto Electric

Ediția din acest an aduce două schimbări majore care o definesc drept „Game Changer”:

  1. Introducerea Clasei Adventure (Light & Ultimate): Această inițiativă permite participarea motocicletelor de tură, de peste 200 de kilograme, la o competiție de hard enduro. „Nimeni nu visa acum câțiva ani că asemenea motociclete vor putea participa la această competiție,” afirmă Andy. Inspirată de rideri precum Pol Tarrés, care a câștigat bronzul anul trecut cu o Yamaha Ténéré 700, această clasă deschide porțile unui nou segment de pasionați, oferindu-le posibilitatea de a participa la „cea mai tare competiție de enduro din lume”. Traseul pentru acești concurenți este adaptat, fiind „foarte ușurat față de traseul celorlalți rideri”, însă menține provocarea specifică Romaniacs.
  2. Introducerea Clasei Emoto (Motociclete Electrice): Un pas spre viitor, clasa emoto integrează motociclete electrice, chiar dacă tehnologia este încă la început. „Este un pas promițător,” declară Andy, estimând că în 5-6 ani vom vedea motociclete electrice capabile să ducă la bun sfârșit o cursă precum Red Bull Romaniacs.

Prologul: Spectacol și Adaptabilitate

Periculozitatea ți-o dă limita pe care tu ți-o impui

Andy

Prologul, punctul de start al evenimentului în Sibiu, este un spectacol în sine, conceput să fie atractiv atât pentru campionii mondiali, cât și pentru amatori. „Același joc ușor,” cum îl descriu riderii, este de fapt o capodoperă de design, unde secretul constă în a crea un traseu care să ofere plăcere și adrenalină pentru toate nivelurile de experiență. Chiar și cei mai sceptici, după prima tură, își doresc să continue. Obligatoriu doar pentru clasele Gold, Silver și Bronze, peste 90% dintre competitori aleg să participe, confirmând succesul formatului. Echipa de design a prologului, condusă de Andi, care este el însuși un rider de enduro, se asigură că traseul este sigur, dar provocator. „Periculozitatea ți-o dă limita pe care tu ți-o impui,” explică el.

Finanțare și Parteneriat: Mai mult decât Bani

Referitor la finanțarea publică, Andy menționează că suma primită anul acesta de la administrația locală și județeană a fost în jur de 50.000 de lei, adică aproximativ 10.000 de euro. Deși o sumă „simbolică” care nu ar acoperi nici a zecea parte din costurile de construire, organizatorii consideră Primăria Sibiu și Consiliul Județean parteneri solizi. Parteneriatul se reflectă, în primul rând, în posibilitatea de a ocupa domeniul public esențial pentru desfășurarea competiției.

„Practic, această locație a făcut celebru Red Bull Romaniacs”

subliniază Andy, referindu-se la peisajul urban specific Sibiului.

Gestionarea Criticilor și Mutarea Strategică a Prologului

Dacă mutăm prologul din acest loc sau în afara orașului, Red Bull Romaniacs nu va fi ceva ce a fost până acum

Conștienți de criticile legate de zgomot și agitație, mai ales datorită apropierii de spitale, organizatorii au abordat proactiv aceste preocupări. „Comunitatea, probabil, nu știu dacă a ajuns la urechile voastre, dar se întâmplă,” recunoaște Andy. Cu toate acestea, ideea mutării prologului în afara orașului este categoric exclusă: „Dacă mutăm prologul din acest loc sau în afara orașului, Red Bull Romaniacs nu va fi ceva ce a fost până acum și, clar, este ca și cum am ține un meci de fotbal, în loc de stadionul municipal, se ține undeva la marginea orașului. Deci, clar, se va pierde din farmec și se va stinge.”

Pentru a minimiza disconfortul, organizatorii au luat decizii strategice. Încă de la prima ediție, au menținut o linie de normalitate în relația cu autoritățile și conducerea spitalului. Deși inițial grila de start a fost în fața spitalului (când evenimentul avea doar 30 de rideri), odată cu creșterea numărului de participanți la peste 600, s-a decis mutarea grilei de start în fața parcării Teatrului. Această decizie elimină disconfortul pentru locuitorii din proximitate și, mai important, permite menținerea fluxului de circulație pe Strada Independenței pe toată durata competiției. Andy cere scuze pentru disconfortul creat prin închiderea bulevardului, dar face apel la sibieni să vadă și „partea cealaltă a talerului” – beneficiile enorme aduse orașului.

Impactul Economic și Promovarea Sibiului la Nivel Mondial

Red Bull Romaniacs este cea mai mare competiție sportivă din istoria României, aducând la start reprezentanți din 65 de țări, un număr aproape dublu față de următoarea competiție ca mărime din țară. Impactul economic asupra Sibiului este substanțial. „Plimbați-vă prin Sibiu în săptămâna asta și vedeți: toate terasele, toate hotelurile, toate sunt pline cu oameni,” spune Andy.

Mii de turiști vin special pentru eveniment, inclusiv din țări îndepărtate precum Australia și America. Acești turiști sunt, în general, persoane care „nu se uită la bani săptămâna asta,” cazându-se la cele mai bune hoteluri, mâncând la cele mai bune restaurante, alimentând și închiriind mașini.

Pe lângă beneficiile economice directe, evenimentul oferă o reclamă internațională de neprețuit. Imagini de la prologul din Sibiu au fost văzute pe ecrane imense în aeroporturi din întreaga lume, promovând Sibiul și România la un nivel la care puține alte evenimente o pot face.

Provocări Depășite și O Viziune de Viitor

De-a lungul celor 22 de ani, competiția a crescut exponențial, la fel și numărul de provocări. Cu toate acestea, „buna noastră colaborare cu aceste instituții a făcut posibilă și așa mai departe,” spune Andy. Prin discuții, găsirea de variante și compromisuri în cadrul legal, toate problemele au fost rezolvate.

Red Bull Romaniacs este mai mult decât o competiție; este un fenomen global, născut la Sibiu și copiat la nivel internațional. Conceptul de a aduce campionii și sportivii de elită în centrul orașelor, pentru a fi văzuți de public, a fost o inovație majoră a Romaniacs. Competiția a reușit să combine patru discipline – hard enduro, trial, enduro și raliu – într-un singur eveniment, transformând direcția enduro-ului spre hard enduro, o ramură „extrem de puternică, reprezentativă și orientată spre show.” Red Bull Romaniacs continuă să scrie istorie, demonstrând că inovația, colaborarea și pasiunea pot duce la crearea unor evenimente de talie mondială, menținând Sibiul pe harta sporturilor extreme.

O Recunoștință Amplă pentru un Eveniment de Anvergură

Succesul Red Bull Romaniacs, care se întinde pe parcursul a trei județe și necesită sute de aprobări „pentru fiecare metru parcurs”, este rodul unei colaborări extinse. Organizatorii adresează mulțumiri sincere:

  • Autorităților locale și județene: Primăriei Municipiului Sibiu, primăriilor comunale și Consiliului Județean, pentru suportul logistic și instituțional.
  • Forțelor de ordine și siguranță publică: Poliției (rutieră, municipală, județeană) și Jandarmeriei, esențiale pentru asigurarea siguranței participanților și a publicului.
  • Serviciilor de urgență: Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU), pentru intervenția rapidă în caz de necesitate.
  • Proprietarilor de terenuri: Romsilva și proprietarilor privați (moșneni, composesorate), fără al căror acord traseul competiției nu ar fi posibil.
  • Tuturor celor implicați: Orice persoană sau instituție care a înțeles anvergura și beneficiile pe care evenimentul le aduce imaginii și comunităților locale și regionale.
Redbull Romaniacs Prolog final1 c Tibi Hila 2
Redbull Romaniacs Prolog final1 c Tibi Hila 2
Publicitate
Cick
spot_img
Ultimele știri

Închisoare cu executare pentru un tânăr din Cisnădie. A condus băut și fără permis

Un tânăr din Cisnădie va sta la închisoare un an și jumătate după ce fost prins conducând fără permis...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect