31.8 C
Sibiu
luni, iulie 1, 2024

Regizorul sibian Octavian Repede despre noul său scurtmetraj, „Moartea Centurionului”

Publicitate

Cele mai citite

Regizor, scenarist, editor video și director de imagine, Octavian este și președintele Asociației pentru film și literatură „Nova Polaris” din Sibiu. Numele său este cunoscut în cinematografia românească, iar pasiunea pentru istoria antică l-a provocat să realizeze un nou scurtmetraj, „Moartea Centurionului”.

L-am întrebat pe Octavian, de unde ideea pentru a regiza un scurtmetraj atât de complex pentru unii. „Întotdeauna, ca cineast, m-am folosit de ideile care au gravitat în jurul meu. Fie din discuții, lecturi, detalii vizuale pe care le-am întâlnit te miri unde și au rămas vii în memoria mea. Cam ce am trăit și gândit mai seducător în accepțiunea mea, de ce am fost fascinat, a însemnat și un candidat, o temă de lucru pentru un posibil film, cândva. Am ales să lucrez cu propriile scenarii mai degrabă decât cu cele achiziționate de la alții. La fel și în Moartea Centurionului, am adaptat o anecdotă de mister și groază, o întâmplare reală de sec. XX, pe care am auzit-o povestită de tatăl meu, auzită la rându-i de la un unchi în vârstă, deci povestioara se duce mult în urmă, într-un story de scurtmetraj datat în timp, undeva în sec. II, în Dacia romană. Deci istorie, mister, puțin horror inspirat din fapte reale, auzit de mine copil fiind acum vreo 25 de ani, pe la oamenii mari”.

De la idee la practică, la un drum bătătorit cu provocări

Mulți dintre noi avem idei, visăm la businessuri, însă ce ne diferențiază este faptul că unii au curajul să pună în practică aceste provocări. Nimic nu vine ușor în astă lume, drumul spre succes este bătătorit cu stres, anxietate și neîncredere, însă reușita nu vine neapărat când ai obținut un lucru, ci atunci când ai avut curajul să riști.

De-a lungul timpului, producțiile lui Octavian au câștigat premii naționale și internaționale la festivaluri de film, cu proiecții în diverse colțuri ale lumii, precum New York, Seul, Munchen, Florianopolis, Moscova, Doncaster, Saigon și București. Lucrările sale includ scurtmetraje, medii și unele lungmetraje, atât ficțiune, cât și documentare, acoperind o gamă variată de subiecte și genuri, majoritar Arthouse Sci-Fi, mitologie și mister, și istorie.

„Să realizezi un film (împreună cu o echipă de producție, pentru că nu ești doar tu regizorul, scenaristul, făptașul lui) nu e simplu. Un film trebuie scris, gândit, apoi produs și distribuit. Practic de 4 ani, cu mari întreruperi, am adăugat câte ceva la film. Costuri, timp, alte priorități personale au cam tărăgănat joaca la acest mic film.

Perseverența de a te ține de un plan de lucru întins pe luni de zile e o provocare. Recunosc, eu l-am lungit prea mult. Să nu te plictisești ușor. Să restructurezi. Să ai un plan aerisit pentru zilele de filmare, pentru următoarele luni editare pe imagine și sunet, CGI unde e cazul, artwork pentru film. Apoi o campanie de marketing, subtitrări, festivaluri, un plan de streaming etc. Chiar și pentru un film scurt. Să calculezi timpul pe care îl ai sau nu. De bani nu mai vorbesc. E evident că trebuie să ai pregătit un buget (pe care îl vei depăși…). Uneori când tragi linie te gândești că nu a meritat tot efortul, alteori ești mulțumit. Cinematografia independentă e o mare loterie. Dar poveștile trăiesc mai departe, chiar dacă noi ne chinuim când le facem”, ne spune Octavian.

„Am cam fugit de contemporan…”

Octavian Repede a scris și regizat filme independente care, în mare parte, au ca temă principală trecutul sau viitorul, inclusiv istoria antică. El a evitat să abordeze subiecte contemporane, preferând să exploreze perioade istorice fascinante.

„Am cam fugit de contemporan… Concret, dacă le număr, am scris și regizat un lungmetraj ficțiune cu story-ul în perioada antică, un documentar și vreo 2 scurt-metraje (‘141 A.D. Misiune în Dacia’, ‘Draco’-chipurile de piatră, ‘Capriciile Fortunei’ și acum, încă nelansat ‘Moartea Centurionului – o poveste de mister a trecutului’). Am mai lucrat încă la 3 filme de astronautică și câte altceva”, mărturisește regizorul.

Asociația Veteres Milites, un diamant neșlefuit din Sibiu

„Asociația Nova Polaris este producătorul scurtmetrajului – Moartea Centurionului.  Regizorul Octavian Repede a mai colaborat cu Asociația Veteres Milites și în 2017, la realizarea lungmetrajului, 141 A.D. Misiune în Dacia: „Ne sunt prieteni, sunt din Sibiu și sunt cei mai buni reenactori romani din România, la acest moment. Fără să intru în detalii. Veteres Milites sunt un hidden gem al urbei noastre…”.

Christian Flether și plaja cu palmieri

Așa cum se întâmplă deseori, dragostea pentru o meserie izvorăște din copilărie. Regizorul ne-a povestim, în câteva cuvinte, despre copilăria lui: „Totul a început din copilărie, cu o mare bibliotecă acasă, lungi vacanțe de vară și o familie cu interes constant pentru scris, muzică și fotografie. Tatăl meu scria poezie, romane polițiste, carte de șah, ce m-au făcut să cred în universul artei. Îmi amintesc cum tatăl meu corecta poeziile mătușii mele, de asemenea scriitoare, sau când eu și el dezvoltam negative foto alb-negru sub lumina roșie, în pivniță. Acolo, magia fotografiei are loc atunci când hârtia fotografică se scufundă în tava cu soluție chimică și imaginea apare pentru prima dată. Aveam și un pian cu coadă lungă cu placă de bronz la bunicii mei, pe care neștiind să cânt, noi copiii compuneam muzică cosmică. Și bineînțeles și acasă, un univers audio-video retro. Muzica cânta constant acasă. Sute de casete piratate și reînregistrate, vinil, magnetofon și un video player VHS, pe care la sfârșitul anilor `80 ai României era greu de găsit.

În adolescență am experimentat revoluția digitală în tehnologia foto-video a anilor 2000, iar practic, cu ajutorul unui PC și a unei plăci grafice de captură, a unei camere video, puteai avea propriul tău studio de televiziune. Fără bobine de film, laborator fotochimic, cameră de editare, așa mai departe. Practic, televiziunea și cinematografia au fost liberalizate. Din ce în ce mai mulți realizatori independenți au apărut în România. Și așa am apărut și eu. La 16 ani eram fascinat de faptul că poți crea vizual o lume nouă, în mișcare, practic din nimic, doar cu PC-ul. Am experimentat cu un software de randare 3D care modelează peisaj fractal. De fapt, de multe ori am folosit pseudonimul de Christian Flether, după povestea unui marinar britanic care a plecat într-o călătorie lungă în secolul al XVIII-lea și s-a stabilit pentru totdeauna în Tahiti. Oricum, Bryce era numele software-ului și am petrecut ceva timp cu el, înfruntând timpii lungi de randare a CPU-urilor Pentium-urilor din acea vreme. Dar mai târziu, am ales să mă întorc la realitate și să filmez videoclipuri, nu să le generez. CGI! Un mare punct de cotitură. Și asta pentru că simțeam involuntar sentimentul că o imagine în mișcare înregistrată undeva, poate salva un moment de la dispariție. Așa că trebuie să filmăm oameni, locuri, epoci pentru a ne depăși uitarea și dispariția. Încă sunt sedus de arhivele de film”, încheie Octavian Repede.

În „Moartea Centurionului”, regizorul povestește că a vrut să creeze o lume tulbure, apăsătoare, cu multă acțiune noaptea,  o cinematografie inspirată din opera pictorului Georges de La Tour, iar totul cu un final inspirat din realitate. Scurtmetrajul va apărea în această vară și va putea fi vizionat pe canalele de streaming internaționale The Death of The Centurion – A mystery story of the past https://filmfreeway.com/TheDeathoftheCenturion-Amysterystoryofthepast

Urmărește Sibiu 100% în Google News

Publicitate

Publicitate

spot_img
Ultimele știri

ISU Sibiu: 12 persoane au acuzat stări de rău în timpul FITS. 4 au fost transportate la spital

În perioada 21-30 iunie a avut loc Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, iar ISU Sibiu a desfășurat...

Publicitate

Cele mai citite

Regizor, scenarist, editor video și director de imagine, Octavian este și președintele Asociației pentru film și literatură „Nova Polaris” din Sibiu. Numele său este cunoscut în cinematografia românească, iar pasiunea pentru istoria antică l-a provocat să realizeze un nou scurtmetraj, „Moartea Centurionului”.

L-am întrebat pe Octavian, de unde ideea pentru a regiza un scurtmetraj atât de complex pentru unii. „Întotdeauna, ca cineast, m-am folosit de ideile care au gravitat în jurul meu. Fie din discuții, lecturi, detalii vizuale pe care le-am întâlnit te miri unde și au rămas vii în memoria mea. Cam ce am trăit și gândit mai seducător în accepțiunea mea, de ce am fost fascinat, a însemnat și un candidat, o temă de lucru pentru un posibil film, cândva. Am ales să lucrez cu propriile scenarii mai degrabă decât cu cele achiziționate de la alții. La fel și în Moartea Centurionului, am adaptat o anecdotă de mister și groază, o întâmplare reală de sec. XX, pe care am auzit-o povestită de tatăl meu, auzită la rându-i de la un unchi în vârstă, deci povestioara se duce mult în urmă, într-un story de scurtmetraj datat în timp, undeva în sec. II, în Dacia romană. Deci istorie, mister, puțin horror inspirat din fapte reale, auzit de mine copil fiind acum vreo 25 de ani, pe la oamenii mari”.

De la idee la practică, la un drum bătătorit cu provocări

Mulți dintre noi avem idei, visăm la businessuri, însă ce ne diferențiază este faptul că unii au curajul să pună în practică aceste provocări. Nimic nu vine ușor în astă lume, drumul spre succes este bătătorit cu stres, anxietate și neîncredere, însă reușita nu vine neapărat când ai obținut un lucru, ci atunci când ai avut curajul să riști.

De-a lungul timpului, producțiile lui Octavian au câștigat premii naționale și internaționale la festivaluri de film, cu proiecții în diverse colțuri ale lumii, precum New York, Seul, Munchen, Florianopolis, Moscova, Doncaster, Saigon și București. Lucrările sale includ scurtmetraje, medii și unele lungmetraje, atât ficțiune, cât și documentare, acoperind o gamă variată de subiecte și genuri, majoritar Arthouse Sci-Fi, mitologie și mister, și istorie.

„Să realizezi un film (împreună cu o echipă de producție, pentru că nu ești doar tu regizorul, scenaristul, făptașul lui) nu e simplu. Un film trebuie scris, gândit, apoi produs și distribuit. Practic de 4 ani, cu mari întreruperi, am adăugat câte ceva la film. Costuri, timp, alte priorități personale au cam tărăgănat joaca la acest mic film.

Perseverența de a te ține de un plan de lucru întins pe luni de zile e o provocare. Recunosc, eu l-am lungit prea mult. Să nu te plictisești ușor. Să restructurezi. Să ai un plan aerisit pentru zilele de filmare, pentru următoarele luni editare pe imagine și sunet, CGI unde e cazul, artwork pentru film. Apoi o campanie de marketing, subtitrări, festivaluri, un plan de streaming etc. Chiar și pentru un film scurt. Să calculezi timpul pe care îl ai sau nu. De bani nu mai vorbesc. E evident că trebuie să ai pregătit un buget (pe care îl vei depăși…). Uneori când tragi linie te gândești că nu a meritat tot efortul, alteori ești mulțumit. Cinematografia independentă e o mare loterie. Dar poveștile trăiesc mai departe, chiar dacă noi ne chinuim când le facem”, ne spune Octavian.

„Am cam fugit de contemporan…”

Octavian Repede a scris și regizat filme independente care, în mare parte, au ca temă principală trecutul sau viitorul, inclusiv istoria antică. El a evitat să abordeze subiecte contemporane, preferând să exploreze perioade istorice fascinante.

„Am cam fugit de contemporan… Concret, dacă le număr, am scris și regizat un lungmetraj ficțiune cu story-ul în perioada antică, un documentar și vreo 2 scurt-metraje (‘141 A.D. Misiune în Dacia’, ‘Draco’-chipurile de piatră, ‘Capriciile Fortunei’ și acum, încă nelansat ‘Moartea Centurionului – o poveste de mister a trecutului’). Am mai lucrat încă la 3 filme de astronautică și câte altceva”, mărturisește regizorul.

Asociația Veteres Milites, un diamant neșlefuit din Sibiu

„Asociația Nova Polaris este producătorul scurtmetrajului – Moartea Centurionului.  Regizorul Octavian Repede a mai colaborat cu Asociația Veteres Milites și în 2017, la realizarea lungmetrajului, 141 A.D. Misiune în Dacia: „Ne sunt prieteni, sunt din Sibiu și sunt cei mai buni reenactori romani din România, la acest moment. Fără să intru în detalii. Veteres Milites sunt un hidden gem al urbei noastre…”.

Christian Flether și plaja cu palmieri

Așa cum se întâmplă deseori, dragostea pentru o meserie izvorăște din copilărie. Regizorul ne-a povestim, în câteva cuvinte, despre copilăria lui: „Totul a început din copilărie, cu o mare bibliotecă acasă, lungi vacanțe de vară și o familie cu interes constant pentru scris, muzică și fotografie. Tatăl meu scria poezie, romane polițiste, carte de șah, ce m-au făcut să cred în universul artei. Îmi amintesc cum tatăl meu corecta poeziile mătușii mele, de asemenea scriitoare, sau când eu și el dezvoltam negative foto alb-negru sub lumina roșie, în pivniță. Acolo, magia fotografiei are loc atunci când hârtia fotografică se scufundă în tava cu soluție chimică și imaginea apare pentru prima dată. Aveam și un pian cu coadă lungă cu placă de bronz la bunicii mei, pe care neștiind să cânt, noi copiii compuneam muzică cosmică. Și bineînțeles și acasă, un univers audio-video retro. Muzica cânta constant acasă. Sute de casete piratate și reînregistrate, vinil, magnetofon și un video player VHS, pe care la sfârșitul anilor `80 ai României era greu de găsit.

În adolescență am experimentat revoluția digitală în tehnologia foto-video a anilor 2000, iar practic, cu ajutorul unui PC și a unei plăci grafice de captură, a unei camere video, puteai avea propriul tău studio de televiziune. Fără bobine de film, laborator fotochimic, cameră de editare, așa mai departe. Practic, televiziunea și cinematografia au fost liberalizate. Din ce în ce mai mulți realizatori independenți au apărut în România. Și așa am apărut și eu. La 16 ani eram fascinat de faptul că poți crea vizual o lume nouă, în mișcare, practic din nimic, doar cu PC-ul. Am experimentat cu un software de randare 3D care modelează peisaj fractal. De fapt, de multe ori am folosit pseudonimul de Christian Flether, după povestea unui marinar britanic care a plecat într-o călătorie lungă în secolul al XVIII-lea și s-a stabilit pentru totdeauna în Tahiti. Oricum, Bryce era numele software-ului și am petrecut ceva timp cu el, înfruntând timpii lungi de randare a CPU-urilor Pentium-urilor din acea vreme. Dar mai târziu, am ales să mă întorc la realitate și să filmez videoclipuri, nu să le generez. CGI! Un mare punct de cotitură. Și asta pentru că simțeam involuntar sentimentul că o imagine în mișcare înregistrată undeva, poate salva un moment de la dispariție. Așa că trebuie să filmăm oameni, locuri, epoci pentru a ne depăși uitarea și dispariția. Încă sunt sedus de arhivele de film”, încheie Octavian Repede.

În „Moartea Centurionului”, regizorul povestește că a vrut să creeze o lume tulbure, apăsătoare, cu multă acțiune noaptea,  o cinematografie inspirată din opera pictorului Georges de La Tour, iar totul cu un final inspirat din realitate. Scurtmetrajul va apărea în această vară și va putea fi vizionat pe canalele de streaming internaționale The Death of The Centurion – A mystery story of the past https://filmfreeway.com/TheDeathoftheCenturion-Amysterystoryofthepast

Urmărește Sibiu 100% în Google News

Publicitate

Publicitate

spot_img
Ultimele știri

ISU Sibiu: 12 persoane au acuzat stări de rău în timpul FITS. 4 au fost transportate la spital

În perioada 21-30 iunie a avut loc Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu, iar ISU Sibiu a desfășurat...

Știri pe același subiect