Astăzi sărbătorim orașul. O festivitate urbană de mare amploare pe întreg continentul: Ziua fără mașini.
Săptămâna Europeană a mobilității este campania emblematică de conștientizare a Comisiei Europene privind mobilitatea urbană durabilă. Promovează schimbarea comportamentului în favoarea mobilității active, a transportului public și a altor soluții de transport curate și inteligente.
Evenimentul principal are loc în perioada 16-22 septembrie în fiecare an, pe întreg continentul, culminând cu populara Zi fără mașini. Autoritățile locale sunt încurajate să folosească săptămâna mobilității pentru a propune și implementa măsuri inovatoare de planificare, pentru a promova noi infrastructuri și tehnologii, pentru a măsura calitatea aerului și pentru a obține feedback din partea publicului cu privire la mobilitatea alternativă.
Sibiul este și anul acesta, pentru al 6-lea an, parte a programului Săptămâna Europeană a Mobilității. Autoritățile se alătură an de an acestui mare eveniment international, din convingerea că astfel de oportunități, împreună cu investiții susținute pentru crearea infrastructurii necesare, contribuie la conștientizarea cetățenilor cu privire la importanța trecerii la o mobilitate mai curată, mai respectuoasă cu mediul, și că prin astfel de acțiuni, pe termen lung, calitatea locuirii în oraș va crește. Utilizarea bicicletei sau a trotinetei ca mod de deplasare, alegerea de a merge pe jos sau cu autobuzul sunt variantele responsabile, promovate de Uniunea Europeană prin acest program, în detrimentul utilizării mașinii personale, mai poluante, care creează blocaje în trafic și prelungește timpii de deplasare. Administrația locală dorește astfel să dea un semnal sibienilor, an de an, că infrastructura pentru mobilitatea alternativă există și se dezvoltă și că de fiecare dintre noi depinde calitatea aerului pe care îl respirăm.
Într-un Sibiu care pare zilnic sufocat de mașini și de coloane în trafic, ne amintim astăzi, cu prilejul Zilei fără mașini că traficul suntem noi. Fiecare dintre noi care utilizează automobilul personal, în fiecare moment al vieții noastre, clădim traficul pe care apoi nu îl mai suportăm, îl condamnăm. În mod natural ne dorim străzi mai largi, pe care să încapă toate mașinile pe care le vedem în jur, însă cu prilejul Săptămânii Europene a Mobilității să conștientizăm că în momentul în care clădim tot mai multă infrastructură pentru mașini, contribuim la dezvoltarea traficului tot mai intens și mai dens, tot mai poluant și mai gălăgios. Cu prilejul acestei zile să privim la exemple precum Bogota, oraș transformat în ultimul deceniu de către primarul Enrique Peñalosa dintr-o junglă a mașinilor într-un paradis al mobilității alternative, la Grenoble, raiul francez al bicicliștilor, Danemarca și Olanda, exemplele cele mai evidente ale faptului că dacă le construiești vor veni – if you build them they will come, sintagmă care se referă la faptul că odată construit un anumit tip de infrastructură, acesta va atrage și influența comportamentul oamenilor ca atare. Viziunea modernistă, post-industrială asupra orașului, orientată către eficiența mașinilor, nu către bunăstarea oamenilor, dat greș în mod spectaculos, transformând orașele noastre în principalele motoare ale crizelor cu care ne confruntăm: sociale, mentale, climatice, naturale, de sănătate și de educație. „Visul american a devenit coșmarul European”, remarca David Sim, iar cu priejul sărbătorii mobilității alternative din această săptămână este important să ne gândim și la orașele noastre și specificul lor. Desigur, tranziția de la automobilul personal la mobilitatea alternativă nu este una ușoară, trebuie făcută treptat și cu multă înțelegere și răbdare, însă odată făcută, studiile urbanistice garantează un nivel de trai mai ridicat, mai multă fericire generată de un oraș mai prieteos, un mediu urban mai sigur și mai liniștit pentru noi, și aer mai curat pentru copii noștri.
Primăria Municipiului Sibiu lucrează în acest scop, în mai multe direcții: o dată pentru a îmbunătăți infrastructura și a o face mai prietenoasă și mai sigură pentru mijloacele alternative e deplasare, iar pe de altă parte pentru schimbarea de mentalitate în comunitate. Chiar dacă nu vedem mereu aceste îmbunătățiri, trebuie să recunoaștem că în ultimii ani transportul public a fost modernizat considerabil, vineri a fost chiar lansată aplicația SibiuBus, facilitate care te chiar face să simți că tranzitezi un oraș modern european. Desigur mai sunt aspect de îmbunătățit, iar autoritățile promit inclusiv introducerea transportului public și către localitățile învecinate odată cu înființarea ADI Transport Metropolitan Sibiu. Totodată vedem încercări ale autorităților de a crea piste de biciclete mai sigure, despărțite de carosabil, iar dintre toate realizate până acum, pista de biciclete de pe strada Dumbrăvii este un exemplu cu adevărat bun de urmat. Tot anul acesta a fost introdus sistemul de bikesharing Sibiu Bike City, care s-a dovedit a fi un succes, iar cei care tranzitează orașul pot folosi și sistemele de împrumut a trotinetelor electrice. Nu ne sunt chiar la suflet tuturor însă ele sunt un mod efficient de deplasare în caz de nevoie, de la A la B. Să le dăm acest credit. Mobilitatea pietonală a fost și ea îmbunătățită în ultimii ani – Piața Huet este acum pietonală, precum și un tronson al străzii Al. Papiu Ilarian, iar Piața Mică devine și ea etapizat pietonală. Iar loc suficient pentru demersuri de accesibilizare a trotuarelor mai este. Însă chiar dacă se desființează parcări și se lărgesc trotuare, se aplică coerciția, este important ca și șoferii de autovehicule să se gândească înainte să parcheze pe trotuar dacă nu cumva mai are nevoie de loc pe acesta, să treacă o mamă cu un cărucior. Accesibilizarea se rezolvă câteodată și cu empatie personală.
Astrid Fodor, primarul orașului Sibiu declară: “Trecerea spre mobilitatea alternativă este un proces, nu un moment, iar Sibiul a pornit pe această direcție de mai mulți ani. În ultimii 2-3 ani s-au concretizat mai multe proiecte, dar continuăm, urmând direcțiile indicate în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană pentru următorii ani, pe care o elaborăm în prezent. Cu fiecare proiect implementat, oferim sibienilor și mai multe posibilități de a face trecerea spre mobilitatea alternativă, prietenoasă cu mediul. Cred că Sibiului i se potrivește acest tip de mobilitate, fiind orașul distanțelor scurte și, mai mult, este plăcut ochiului celui care merge pe jos sau cu bicicleta.”
Astăzi autoritățile, alături de diferite ONG-uri și actori locali, organizează diferite activități urbane, și pun la dispoziție diferite beneficii cetățenilor, sub forma gratuităților sau reducerilor, care sunt gândite astfel încât să convingă un public de toate vârstele și divers ca stil de viață, gusturi sau interes, să se alăture Zilei fără mașini. De la concursul pentru copii din Zoo Sibiu sau momentele muzicale și de dans din centrul orașului, și până la activități sportive în piețele centrale ale orașului, la Baia Populară și la Lacul Binder, programul oferă câte ceva atractiv pentru fiecare. În acest mod, dar mai ales prin investiții importante realizate sau în curs, autoritățile locale doresc să genereze treptat o schimbare de mentalitate în comunitate, înspre trecerea spre mobilitatea nemotorizată pe termen lung, ca stil de viață cotidian. În plus, pe lângă acest mesaj important pentru comunitate, evenimentele vor asigura și momente ideale pentru petrecerea timpului liber, alături de familie sau prieteni.
“Sibiul este un oraș istoric și cultural care trebuie protejat de efectele nocive ale traficului și poluării generate de acesta. Orașul își dorește să ofere locuitorilor săi un mediu curat și astfel o calitate a locuirii mai bună. Noi, cei din administrația locală, prin investițiile pe care le facem, îndreptăm Sibiul în această direcție, a unui oraș cu o mobilitate mai prietenoasă cu mediul, un oraș smart pentru locuitorii săi. Dar pentru a atinge aceste obiective contăm și pe sibieni, care trebuie să vadă importanța simplului gest de a lăsa mașina acasă și de a folosi mijloacele alternative. Concret, folosind regulat autobuzul, bicicleta, trotineta sau mersul pe jos contribuim fiecare dintre noi la un Sibiu cu un mediu mai sănătos”, concluzionează Astrid Fodor.
Iar nouă nu ne mai rămâne astăzi decât să explorăm orașul și să contemplăm dacă nu cumva este el mai frumos și mai benefic nouă, așa liber și liniștit, fără vuietul mașinilor. Dacă nu cumva facem și noi abuz de autovehiculul personal, în căutare de prea mult confort. Dacă nu sunt mai naturale piețele centrale ale orașului, pietonale, fără locuri de parcare ocupate. Iar pe termen lung să alegem în zile senine și bicicleta ca mod de deplasare iar în zile înnorate umbrela și autobuzul.
Mai multe detalii despre programul Zilei fără mașini găsiți aici.