S.C. TURSIB S.A. pune zilnic la dispoziția sibienilor mijloace de transport în comun, pe trasee cu un program bine sincronizat și după sisteme dezvoltate la nivel european. Mărturie stau certificările companiei din punct de vedere al calității, al mediului, sănătăţii și securităţii ocupaţionale, toate puse la punct printr-un management inteligent. Și pentru că în luna iunie se sărbătorește Ziua Transportului Public Urban, putem pune în lumină evoluția de necontestat, din ultimii ani, a companiei de transport în comun a orașului Sibiu S.C. TURSIB S.A. este societatea de transport public local din Sibiu, membru activ în Uniunea Română și în Uniunea Internațională de Transport Public.
În orașul nostru, povestea autobuzelor și a transportului cu acestea a început încă din anul 1930, atunci când au fost achiziționate primele 3 autobuze. De atunci și până astăzi, compania s-a dezvoltat, ajungând ca în anul 2006 să se vorbescă deja despre o nouă concepție cu privire la transportul public. Mai târziu, în anul 2008, cu sprijinul Primăriei Municipiului Sibiu, s-a efectuat un studiu de trafic care să ajute la redesenarea traseelor ca rețea, optimizând astfel transportul în comun. Așa s-a ajuns la o legătură, în favoarea călătorilor, între autobuzele care sosesc în stații și autobuzele care pleacă în alte direcții. Acest lucru a fost posibil prin faptul că simultan s-a introdus abonamentul unic, valabil pe toate traseele, prima tarifare de acest tip din ţară. Întreaga evoluție și progresele făcute de compania Tursib nu au rămast fără răspuns, culminând anul acesta cu obținerea premiului „Business Model” pentru proiectul „Noul Tursib”. Premiul a fost acordat în cadrul celui de-al 60-lea Congres al Uniunii Internaționale a Transportului Public (UITP) de la Geneva. Proiectul câștigător a vizat tocmai acestă punere în practică a noului program, făcută în urma studiilor și menită să simplifice deplasările sibienilor. La un an de la punerea proiectului în practică, compania Tursib a înregistrat o creștere de 24% a numărului de călători. Nu poate fi trecută cu vederea nici inițiativa avută de Tursib în 2011, de a schimba sistemul de taxare a biletelor, făcând din acesta un sistem viabil, care să răspundă mai multor modalități de plată. Premiul obținut de Tursib face parte din campania „Grow with public transport” pentru Europa Centrală și de Est.
Pionierat și inovație
Notabil pentru compania noastră de transport local este și faptul că a fost pionieră cu câteva inovații în domeniu. Astfel, Sibiul a introdus în premieră sistemul abonamentului unic pe card cu bandă magnetică. Cardul permite încărcarea simultană a trei perioade de valabilitate. În acest mod, chiar dacă abonamentul card este încărcat pentru o lună în curs, doritorii pot încărca pe card contravaloarea a încă două perioade de valabilitate. O altă premieră de proporții, de data aceasta la nivel european, a fost introducerea cardurilor pentru achiziționarea de titluri de călătorie în mijloacele de transport public, în sistem contactless. Sistemul a adus multe avantaje călătorilor grăbiți și a fost dezvoltat printr-un parteneriat BRD-Tursib-MasterCard. Pe de altă parte, Sibiul este singurul oraș din România care participă ca partener în proiectul european ISEMOA, care vine în sprijinul cetățenilor, în mod special al celor cu mobilitate redusă (persoane cu handicap, femei cu copii mici, persoane cu dificultăţi de deplasare), prin adaptarea treptată a mijloacelor de transport și a staţiilor de autobuz la cerinţele acestor categorii de public călător. Din venituri, societatea Tursib face în fiecare an investiții pentru dezvoltarea și modernizarea transportului public. În 2012 au fost achiziţionate autobuze articulate de mare capacitate, iar pentru anul 2013 este pe agenda de investiții montarea sistemelor GPS pe toate mijloacele de transport în comun din Sibiu. Astfel, călătorii sunt informați în timp real de sosirea autobuzelor în stație. Mai mult, anul acesta a fost instalată în stația de pe bulevardul Victoriei, la Primăria veche, prima tabelă electronică, ce anunţă în timp util sosirea autobuzelor în staţie. Până la sfârșitul anului, Tursib și-a propus montarea a cel puțin 5 astfel de tabele electronice.
Oameni și proiecte
Evoluția Tursib a avut loc, în toți acești ani, treptat și pe toate planurile. Din punct de vedere al capacității de transport, numărul locurilor a crescut de la an la an. Ultima suplimentare a fost făcută chiar anul acesta, cu
676 de locuri. Un aport deosebit pentru imaginea și performanța Tursib din ultimii ani îl au angajații companiei. Aceștia au fost capabili să se adapteze condițiilor ori de câte ori a fost necesar. Fie că sunt conducători auto, dispeceri, vânzătoare sau inspectori de trafic, salariaţii Tursib lucrează în mod firesc cu tehnologie de ultimă oră: GPS, scannere, programe de prelucrare de date. Dovadă a ț
inutei salariaţilor și a priorității pe care o are siguranța călătorului și evitarea de pagube materiale o au statisticile din ultimii ani cu privire la accidentele rutiere, în care au fost implicați șoferi Tursib. Acestea au scăzut considerabil. Dacă în 2008 au fost înregistrate 129 de accidente, în care au fost implicați șoferi Tursib, în 2012 au fost înregistrate doar 55 de accidente. Pentru că la baza progresului stă inovația, Tursib se implică în proiecte menite să ridice standardul companiei. Astfel, în colaborare cu Primăria Sibiu, participă la proiectul Uniunii Internaţionale a Transportatorilor Publici „2025=PTx2”. Este vorba despre un proiect prin care se urmărește dublarea numărului de călători transportaţi până în anul 2025, având ca referinţă anul 2009. În cadrul acestui proiect, anul trecut, Tursib și-a depășit targetul de călători pe care și l-a propus. De asemenea, compania s-a înscris și ca utilizator al proiectului European ENERQI. De data aceasta, scopul proiectului este de a colecta date reale din traseu, în scopul determinării gradului de satisfacție al clienţilor Tursib și creșterii adaptării la cerinţele călătorilor.
Premii pentru fidelizare
De-a lungul timpului, societatea a făcut demersuri și în fidelizarea călătorilor. Unul dintre acestea a fost și prima ediție a campaniei tombola „Client fidel Tursib”, încheiată anul trecut în luna decembrie. În 2013 campania continuă, așa încât toți cei care încarcă abonamentul de călătorie tip card pe întreg parcursul anului 2013, fără întrerupere, pot participa la acest concurs, ale cărui premii constau într-un laptop, un telefon mobil, precum și abonamente Tursib pe 6 luni.
Viziune pentru viitor
Pentru că toate au fost „pe plus” în ultimii ani, a crescut și cifra de afaceri a companiei. Acest fapt vine în întâmpinarea propunerilor care urmează a fi puse în practică. Astfel, în următorii ani, Tursib va construi o nouă și modernă autobază, ce va fi amplasată în zona industrială și va răspunde cerințelor actuale de protejare a mediului. Pe de altă parte, Tursib este un cunoscut susținător al bicicletelor prin sprijinul acordat în vederea creșterii accesării transportului public cu mijloace de transport nepoluante. Acest sprijin va fi acordat în continuare, alături de alte implicări ale companiei în viața socială a orașului. Așa cum sunt cele de creștere a capacităţii de transport, de adaptare și modernizare permanentă, de participare activă la evenimente precum Noaptea Muzeelor, 1 iunie (gratuit pentru copii), 8 martie, Crăciunul copiilor și multe altele.
Mesaj UITP
În numele UITP aş dori să vă transmit încă o dată sincere felicitări pentru câştigarea premiului pentru Europa Centrală şi de Est „Să creştem cu transportul public”, la categoria „Model de afaceri”. Proiectul Dvs. s-a dovedit a fi cel mai puternic dintre multe alte iniţiative bune. Cu această ocazie aş dori de asemenea să vă invit la acţiunea UITP din septembrie – „Toţi împreună pentru creşterea transportului public”.
Artur PERCHEL | Manager Eastern European Countries
UITP: Connecting the world of public transport
Rue Sainte-Marie 6, BE-1080 Brussels (Belgium)