Starea de tensiune dintre Guvernul României și Parlamentul României în lgeătură cu starea de alertă din România se prelungește odată cu refuzul executivului de a cere încuviințarea legislativului pentru prelungirea acestei stări. Orban susține că legea nu prevede o astfel de solicitare, la prelungire.
Premierul Ludovic Orban a răspuns miercuri scrisorii primite de la președinții camerelor Parlamentului României, Marcel Ciolacu și Robert Cazanciuc, explicând că legea nu prevede nicăieri obligația guvernului de a cere încuviințarea pentru prelungirea stării de alertă. Legea 55 prevede expres o astfel de aprobare doar când se instituie starea de urgență.
”Guvernul României nu poate acționa în afara cadrului legal aprobat recent chiar de Parlamentul României, respectiv fără ca actele sale să beneficieze de întemeiere în legislația în vigoare”, a declarat Ludovic Orban.
Șefii celor două camere ale parlamentului i-au solicitat printr-o scrisoare să ceară încuviințarea Parlamentului pentru prelungirea stării de alertă cu 30 de zile pe întreg teritoriul României. Ludovic Orban trimisese Parlamentului doar o informare că a prelungit starea de alertă.
„Având în vedere scrisoarea adresată Guvernului în cursul zilei de 17.06.2020 referitoare la Hotărârea Guvernului nr. 476/16.06.2020 transmisă spre informare președinților celor două camere ale Parlamentului, vă comunicăm următoarele:
Procedura invocată pentru care solicitați completarea acesteia, în sensul înaintării unei solicitări de încuviințare, prin raportare la art. 4 din Legea 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, se referă la momentul instituirii stării de alertă, prin raportare la alin. (3), teza a 2-a: „Parlamentul se pronunță în ședință comună a Camerei Deputaților și Senatului, în termen de 5 zile de la data solicitării de încuviințare. Dacă Parlamentul respinge solicitarea de încuviințare, starea de alertă încetează de îndată”.
În cazul de față, raportat la momentul prelungirii stării de alertă, reglementarea specifică este prevăzută la art. 4, alin. (1), teza a 2-a: „Starea de alertă poate fi prelungită, pentru motive temeinice, pentru cel mult 30 de zile, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministrului afacerilor interne”. Astfel, pentru situația prelungirii stării de alertă, spre deosebire de momentul instituirii acesteia, în Legea 55/2020 nu este precizată atribuția Guvernului de a se adresa Parlamentului printr-o solicitare de încuviințare. Or, Guvernul României nu poate acționa în afara cadrului legal aprobat recent chiar de Parlamentul României, respectiv fără ca actele sale să beneficieze de întemeiere în legislația în vigoare.
Cu titlul de exemplu, învederăm mecanismul prevăzut într-o situație similară, respectiv cel referitor la instituirea stării de urgență, reglementat prin OUG nr. 1/1999 privind regimul stării de asediu și regimul stării de urgență. În acest caz, legiuitorul a prevăzut în mod expres, la art. 15, necesitatea încuviințării de către Parlament a deciziei de prelungire a stării de urgență, asemenea celei de încuviințare în cazul instituirii stării de urgență: „În funcție de evoluția situațiilor de pericol, Președintele României, cu încuviințarea Parlamentului, poate prelungi durata stării instituite și poate extinde sau restrânge aria de aplicare a acesteia. Prelungirile se dispun în condițiile prevederilor art. 5.”
Luând în considerare cadrul legal menționat, precum și intenția Guvernului României de a respecta principiul colaborării loiale între autoritățile statului, am transmis Parlamentului spre informare Hotărârea pentru prelungirea stării de alertă, încuviințată de Parlament prin Hotărârea 5/2020.
Față de calea de urmat în plan parlamentar, ulterior adoptării Hotărârii Guvernului nr. 476/2020, considerăm că este atributul exclusiv al Parlamentului României să evalueze și să interpreteze prevederile Legii 55/2020, întrucât mecanismul prevăzut cu privire la încuviințarea stării de alertă a fost rezultatul inițiativei, dezbaterilor și deciziei la nivel parlamentar. De altfel, o altă abordare din partea Guvernului României ar reprezenta o interferență în activitatea Parlamentului și o afectare a principiului autonomiei parlamentare.
Față de solicitarea care privește documentul prevăzut de art. 3 din Legea nr. 55/2020, vă transmitem atașat atât analiza factorilor de risc, cât și nota de fundamentare care a stat la baza adoptării Hotărârii Guvernului nr. 476/16.06.2020 privind prelungirea stării de alertă pe teritoriul României și măsurile care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19.