Dana Marinela Lupică, directorul executiv al Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Sibiu ne spune despre cazul angajatului DGASPC arestat pentru trafic de influenţă, despre situaţia dramatică a lipsei de asistenţi maternali şi despre reevaluarea de anul acesta a dosarelor de handicap. De asemenea, aflăm şi ce noi centre DGASPC se vor deschide în judeţ, în cele ce urmează. Reporter: La începutul acestui an, un fost angajat al DGASPC Sibiu a fost condamnat la 4 ½ ani, pentru trafic de influenţă şi înşelăciune. Aţi făcut vreun control în interiorul instituţiei înainte ca Parchetul să intervină? Dana Marinela Lupică: Din datele pe care le am, nu a fost făcută nicio sesizare sau plângere împotriva dânsului, deci nu s-a efectuat niciun control în acea perioadă, în care eu nu eram director. Dânsul este suspendat din data de 24.03.2010, după comunicarea referitoare la arestarea angajatului făcută de Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu. Doar în momentul în care primim o hotărâre definitivă putem lua măsura încetării raporturilor de muncă. Rep.: Având în vedere presiunile de a reduce ajutoarele sociale, aţi luat măsuri de verificare a certificatelor de handicap, pentru a-i depista pe cei sănătoşi, care înşală statul? D. M. L.: În perioada 10 iunie-15 decembrie 2010, din ordinele Ministerului Muncii, au fost controlate modul în care se respectă legislaţia în vigoare în domeniul încadrării în grade de handicap şi acordarea certificatelor aferente. Am primit rapoarte în care se solicită, cu termene, reevaluarea mai multor persoane care au dosare. La 162 de persoane, dintre care 27 erau angajaţi în cadrul direcţiei, s-au constatat nereguli şi vor fi reevaluaţi de nişte comisii mixte de specialişti din domeniul medicinei, psihologiei, asistenţei sociale, care pot participa la reevaluarea persoanelor adulte cu handicap. Între timp, au apărut şi listele nominale şi aşteptăm doar decizia de reevaluare. Pe lângă asta, în cadrul DGASPC Sibiu au fost constatate nereguli pe dosarele întocmite pe vechea legislaţie, din 2002, şi un număr de 1.343 de dosare vor fi reevaluate până la sfârşitul anului, în aşa fel încât să se întocmească toate documentele necesare actualei legislaţii. Situaţia asistenţilor maternali din Sibiu Rep.: Anul trecut, 41 de asistenţi maternali din Sibiu au renunţat să mai îngrijească copii. Care este situaţia actuală şi ce măsuri veţi lua? D. M. L.: În februarie 2011, avem 256 de asistenţi maternali activi care au 440 de copii în îngrijire, în timp ce la sfârşitul lui decembrie, erau 263. În 2010, 41 de asistenţi maternali fie şi-au dat demisia, fie s-au pensionat, fie nu mai întruneau condiţiile de reatestare, cel mai adesea din cauza lipsei de spaţiu, sau au dat declaraţii că nu vor să mai fie reatestaţi fără să prezinte un motiv. Problema e că avem o reţea de asistenţi maternali îmbătrânită, 108 persoane sunt peste 50 de ani şi 11 peste 60. Nu s-a mai încurajat reatestarea pentru un copil sănătos, ci doar pentru un copil cu handicap ori pentru cel puţin doi copii, pentru că avem foarte mulţi asistenţi maternali care au un copil şi s-a considerat necesar să aibă mai mulţi copii pentru a fi eficient din punct de vedere al costurilor. Dar avem şi asistenţi maternali care au 5 sau 6 copii. În cazul celor care nu au vrut să-şi mai facă dosarul de reatestare sau nu au mai îndeplinit condiţiile, s-au găsit soluţii pentru copii, plasamentul la aceeaşi persoană, fost asistent maternal, reintegrarea în familie sau în centrele noastre de plasament. Proiecte pentru 2011 Rep.: Cum este bugetul pentru 2011 în comparaţie cu cel pentru 2010 şi care vor fi cheltuielile prioritare? D. M. L.: Bugetul pe 2011 este mai mic decât cel pe 2010, iar diferenţa vine din reducerile de cheltuieli de personal, datorită plecărilor din sistem şi pentru că acestea s-au calculat în raport cu salariile din octombrie 2010, când acestea erau reduse cu 25% şi conform noii legislaţii s-a făcut o indexare cu 15%. Cheltuielile prioritare pe 2010 sunt cheltuieli cu bunuri, servicii, utilităţi, hrană, echipament, apoi plata prestaţiilor sociale pentru persoanele cu handicap neinstituţionalizate şi apoi cele de personal. La secţiunea dezvoltare, clădirea Centrului de plasament Guliver are prevăzute lucrări de extindere, la Centrul din Turnu Roşu se va face o instalaţie de încălzire centrală, avem două studii de fezabilitate pentru Centrele de la Tălmaciu I şi II şi un proiect tehnic pentru Centrul de la Agârbiciu. Rep.: Care sunt priorităţile programului dumneavoastră de management? D. M. L.: În primul rând, continuarea şi finalizarea proiectelor aflate în derulare la nivelul direcţiei. Avem două proiecte importante: un proiect finanţat din fonduri europene, până la sfârşitul lunii aprilie, de modernizare a echipamentelor din centrele rezidenţiale de protecţie a copilului din Sibiu şi un proiect de restructurare a Centrului de Integrare prin Terapie Ocupaţională (CITO) Dumbrăveni, finanţat de fostul ANPH, actuala Direcţie Generală pentru Protecţia Persoanelor cu Handicap, printr-un program de interes naţional, derulat de Fundaţia SERA România, în parteneriat cu Consiliul Judeţean şi DGASPC Sibiu. Proiectul prevede înfiinţarea a patru centre noi: trei Centre de Recuperare şi Reabilitare a Persoanelor cu Handicap şi un al doilea CITO, tot la Dumbrăveni, pentru 50 de beneficiari. Ioana Mălău
Actualizat:
„Problema e că avem o reţea de asistenţi maternali îmbătrânită”
Cele mai citite
Cick
Ultimele știri
ULTIMA ORĂ: Venituri mai mici pentru profesori. De ce se întâmplă acest lucru
Ministerul Educației a răspuns unei adrese a federațiilor sindicale, în care se menționează că „se înregistrează o diminuare a...
Articolul precedent
Articolul următor