Românii au crescut în acest an cheltuielile cu cardul, în hoteluri și în restaurante, după cum reiese dintr-o analiză realizată pe baza datelor colectate de terminalele de plată. În același timp, au redus la jumătate cheltuielile la supermaket.
Cheltuielile românilor cu cardul, în hoteluri, s-au dublat în perioada martie – mai, adică în lunile care se suprapun cu ieșirea din pandemie și din perioada de stare de alertă. De asemenea, cheltuielile din restaurante au crescut cu 36%, după cum arată statisticile bazate pe cifrele furnizate de oepratorii de terminale de plată. Toate procentele sunt raportate la valorile din 2021, într-o perioadă în care restricțiile din pandemie îi ținea pe români mai mult în casă.
Datele colectate în analiza făcute de operatorii de terminale arată că în martie-mai 2022, românii au plătit cu cardul peste 42 de milioane de lei, adică echivalentul a 8,4 milioane de euro, cu o sumă medie de 356 de lei pe tranzacție. Pentru comparație, să spunem că anul trecut, suma cheltuită în hoteluri a fost de 22 milioane de lei, adică aproximativ 4,4 milioane de euro), cu o sumă medie tranzacționată de numai 201 lei.
În restaurante, suma medie plătită cu cardul, în lunile martie-aprilie 2022, a fost de 79 de lei, față de 58 de lei, anul trecut. În total, românii au cheltuit peste 55 de milioane de lei, adică aproximativ 11,1 milioane de euro, în cele trei luni, în timp ce anul trecut au lăsat în restaurante doar 41 de milioane de lei (8,2 milioane de euro).
În același timp, analizele realizate pentru a stabili schimbările în comportamentul de consum ale românilor, realizate de Publicis Groupe România, arată că procentul celor care declară că au cumpărat doar produse esențiale, cu grija față de bugetul familiei, a crescut în mod constant în ultimele 3 luni, ajungând la 92% în luna mai. 60% dintre români au spus că vor combate inflația cu reducerea consumului.
Din acest motiv, românii au redus cu 46% cheltuielile făcute în magazine alimentare și supermarket-uri. Concret, în perioada martie-mai, au fost înregistrate cheltuieli de cinci sute de milioane de lei adică puțin peste 100 milioane de euro, ceea ce înseamnă mai puțin de jumătate față de 2021, când depășeau un miliard de lei, în aceeași perioadă (205,3 milioane de euro).
Datele au la bază analizele Global Payments România.