Companiile aeriene care doresc să primească sprijin financiar pentru a deschide noi rute pe Aeroportul Sibiu vor avea acces la bani odată cu aprobarea unui ajutor acordat de Consiliul Județean Sibiu, aprobat de Comisia Europeană.
Consiliul Județean Sibiu urmează să aprobe în următoarea ședință de consiliu proiectul de hotărâre prin care sunt acordate ajutoare de stat companiilor pentru deschiderea a șase rute aeriene de pe aeroportul local. Ajutorul a fost aprobat de Comisia Europeană în cadrul unei decizii care include mai multe ajutoare de stat, companesații sau finanțări. În cazul Sibiului, CE a aprobat suma de 2,2 milioane de euro, ca grant direct, reprezentând 50% din tarifele de aeroport necesare deschiderii de noi rute de către transportatorii aerieni. Autorizarea face parte din sistemul de control al UE asupra ajutoarelor și subvențiilor acordate de statele membre. Contribuția maximă pentru o rută va fi de 372.414 euro.
Conform proiectului de hotărâre, decizia de acordare a unui ajutor companiilor aeriene vine din „necesitatea implementării schemei de ajutor de stat, consolidând poziția concurențială a beneficiarilor, prin realizarea la timp a demersurilor necesare maximizării avantajelor realizate prin punerea în aplicare a acesteia”. Acordarea ajutorului va fi condiționat de „stabilirea clară, fără echivoc a responsabilităților asumate de furnizorul de ajutor de stat, respectiv de către administratorul schemei” și de „obligația de îndeplinire în totalitate, de către beneficiari, a criteriilor de eligibilitate prevăzute în cadrul schemei de ajutor de stat pentru deschiderea de noi rute de la Aeroportul Internațional Sibiu”.
Pentru a acorda ajutoarele financiare, Consiliul Județean va derula o procedură de selecție de oferte, pentru a selecta beneficiarii, companii care doresc să deschidă de noi rute în Sibiu.
„Pentru a beneficia de ajutor de stat la înființare, compania aeriană va prezenta un Plan de afaceri ex-ante în care se vor fundamenta veniturile, costurile şi profiturile aşteptate legate de înfiinţarea de noi rute. Din Planul de afaceri prezentat trebuie să rezulte că, după maxim 3 ani, ruta care va beneficia de ajutor de stat va deveni profitabilă pentru compania aeriană fără finanţare publică”, se explică în Raportul de specialitate.
Pentru a fi acceptate, rutele trebuie să nu mai fi fost deservite de Aeroportul Internațional Sibiu în ultimii doi ani, să contribuie la creșterea netă a volumului de pasageri, să nu fie operată de un serviciu feroviar de mare viteză, să nu vizeze un aeroport aflat într-o zonă în care mai sunt efectuate zboruri de pe Aerorportul Sibiu, să fie garantați minim 10.000 de pasageri anual, cu minim două frecvențe săptămânale iar destinația noilor rute să fie exclusiv în Uniunea Europeană. Există o serie de condiții eliminatorii, cum ar fi cazul unei companii care operează deja pe aeroportul din Sibiu și abandonează o cursă pentru a opera o nouă rută finanțată cu acest ajutor de stat.
Comisia Europeană a mai aprobat o schemă de ajutor de 4,3 miliarde euro pentru mai multe aeroporturi din România, inclusiv cel din Sibiu (Bacău, Craiova, Iași, Sibiu, Suceava și Timișoara) în contextul efectelor pandemiei de coronavirus, care a generat suspendări de activitate cu pierderi mari. „Schema urmărește să le acopere pierderile suferite în perioada ianuarie-iunie 2022 și să îi ajute să își continue activitățile pe durata pandemiei și după aceasta.
În prezent, Aeroportul Internațional Sibiu are 18 rute din Uniunea Europeană, deservind o arie de circa 2,8 milioane de persoane, aflate la maxim 120 de minute de aeroport. Raportul CJ spune că aeroportul poate atrage o cotă de 46% din potențialul maxim, adică 1,3 milioane de persoane.