0.2 C
Sibiu
luni, noiembrie 25, 2024

Publicitate electorală

spot_imgspot_img

eveniment

Tracon scumpeşte tariful la depozitarea deşeurilor de la Cristian cu 45%. Aşteptăm reacţia sibienilor

Cele mai citite

Consilierii judeţeni vor dezbate, luni, 27 februarie, adică peste o săptămână, un proiect de hotărâre de CJ, prin care se cere mandatarea Danielei Cîmpean, președintele Consiliului Județean Sibiu, în calitate de reprezentant al Județului Sibiu în Adunarea Generală a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară „ECO” Sibiu, să voteze ”pentru” modificarea tarifului solicitat de operatorul depozitului ecologic de deșeuri, Societatea TRACON S.R.L., de la Cristian, de la 90,00 lei/tonă fără TVA, la 130,25 lei/tonă, fără TVA.

Motivele invocate şi cum se justifică majorarea preţului în proiectul de hotărâre

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ”ECO” Sibiu a informat CJ că în urma corespondenței purtate cu operatorul depozitului ecologic de deșeuri, societatea TRACON S.R.L, cât și a documentelor transmise de operator, consideră oportună și legală solicitarea de modificare a tarifului de depozitare a deșeurilor, de la tariful actual de 90,00 lei/tonă fără TVA, la tariful de 130,25 lei/tonă fără TVA. Conform expunerii de motive a societății Tracon S.R.L., la modificarea tarifului s-au luat în calcul ”costuri noi impuse de legislație/acte normative și Autorizația integrată de mediu, dar și creșterile semnificative a prețurilor la materiile prime”:

− plata la bugetul statului a diverselor taxe de mediu rezultate din activitatea depozitului (emisii de poluanți în atmosferă, deșeuri proprii din activitatea depozitului etc.);

− contribuții la bugetul Agenției Naționale de Reglementare pentru Servicii Publice Comunale (în funcție de cantitatea de deșeu primită spre depozitare);

− constituire depozite bancare pentru “fond închidere depozit deșeuri“;

− obținere Autorizație Integrată de Mediu, ce necesită ,,Studii de Impact, Bilanțuri de Mediu, Avize gospodărie ape, Rapoarte amplasament pentru fiecare celulă în part , Studii geo etc., întocmite doar de persoane autorizate ;

− creșterea costului cu protecția mediului, creștere ce reprezintă aproximativ 21 % din structura tarifului;

− modificări legislative: Ordonanța nr. 2/2021 privind depozitarea deșeurilor;

− proiecte de specialitate pentru ”degazarea activă a depozitelor ecologice”;

− modificări de preț/cost/tarif la energie electrică, prin liberalizare și prin apariția de taxe reglementate de ANRE;

− creșterea semnificativă a prețului carburantului (motorină);

− creșterea semnificativă a costului forței de muncă;

− modificări legislative, conform art.17 din OUG nr. 92/19.08.2021 privind regimul deșeurilor, autoritățile administrației publice locale ale unităților administrativ teritoriale sau, după caz, asociațiile de dezvoltare intercomunitară au obligația atingerii până în anul 2025 a unui nivel minim de pregătire pentru reutilizare și reciclare a deșeurilor municipale de 55% din masă.

Calculele făcute de administratorul depozitului de la Cristian

Solicitarea de modificare a tarifului are la bază prevederile art. 36 și art. 54 din Ordinul Președintelui ANRSC nr. 640/2022, operatorul înaintând în acest sens către ADI ECO Sibiu în luna ianuarie 2023 ultima variantă de Fișă de fundamentare recalculată pentru modificarea tarifului de depozitare la activitățile specifice de salubrizare și Memoriile tehnico-economice aferente în vederea modificării tarifului de depozitare la DEDMI Tracon Cristian, pentru 130,25 lei/tonă fără TVA. Creșterile pe liniile de cheltuieli care au condus la modificarea tarifului de depozitare, potrivit operatorului în discuție, sunt:

  1. Cheltuiala cu combustibilul, fundamentată pentru un preț mediu al motorinei de 6,99 lei/litru pentru un consum de 393.260 litri/an, depunându-se de societatea Tracon S.R.L. dovezi și anume facturi de achiziție motorină la prețul din pompă, neexistând un contract de negociere a unui preț fix cu niciun furnizor de combustibil, operatorul depozitului considerând mai avantajoasă varianta de achiziție a motorinei la prețul din pompă, prețul/litru variind în funcție de ziua alimentării;

2.Cheltuielile cu consumurile, piesele de schimb utilaje și reparațiile, reviziile, rovinietele, asigurările, solicitate pentru 15 utilaje, echipamente, autoturisme necesare desfășurării activității DEDMI Sibiu Cristian;

3.Cheltuielile cu personalul, solicitate inițial pentru 30 de persoane (20 angajați ai societății Brixen SRL și 10 angajați ai societății Tracon SRL), ulterior solicitând cheltuieli suplimentare cu salarizarea a încă 9 persoane, angajați TESA, ai societății Tracon SRL;

4. cheltuieli cu dobânzile aferente achiziționării a 4 noi utilaje, în valoare de 66.613,19 lei/an fără TVA.

5. Referitor la cheltuielile cu situațiile de lucrări de execuție și adiacente (”Acoperiri periodice celula 4, ”Întreținere renovare corp administrativ”, ”Placă beton rampă descărcare”, ”Racord celulă 3 la arzător”, ”Supraînălțare celulă 3”, ”Execuție celulă nouă 5”, ”Lucrare conductă subtraversare celulă”, ”Drum intern”), în valoare de 8.453.028,74 lei fără TVA, șe va deconta prin prezenta propunere de tarif valoarea de 1.401.658,33 lei fără TVA rezultată în urma eșalonării pe 8 ani a anumitor cheltuieli solicitate.

6. Referitor la cheltuielile lucrărilor pentru închiderea provizorie, definitivă, topografia depozitului și monitorizarea post închidere, facem următoarele precizări:

a) Se supun prevederilor art. 14 alin. (1) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2021 privind depozitarea deșeurilor “Operatorul/Titularul depozitului este obligat să constituie un fond pentru închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitului, denumit în continuare fond, de la momentul începerii activităţii de depozitare.”

b) Se supun prevederilor art. 15 alin. (1) “Returnarea/Decontarea sumelor aferente lucrărilor de închidere intermediară/finală se face de către Administraţia Fondului pentru Mediu, pe baza situaţiilor de lucrări justificative, a proceselor-verbale de recepţie a lucrărilor şi actelor de control întocmite de autorităţile administraţiei publice locale, corelate cu proiectul tehnic de închidere al depozitului şi monitorizare postînchidere.”

c) Analizând cele 2 articole, rezultă fără echivoc faptul că, sumele încasate de societatea TRACON S.R.L. aferente cheltuielilor pentru închiderea provizorie/închiderea definitivă/monitorizarea postînchidere trebuie păstrate într-un cont purtător de dobândă, deschis la o bancă comercială, la dispoziţia Administraţiei Fondului pentru Mediu.

d) Din total valoare 15.361.956,02 lei fără TVA s-a scăzut la solicitarea ADI ECO Sibiu valoarea de 929.780,43 lei fără TVA decontată până în prezent prin tarif de UAT-urile din județul Sibiu și anume în perioada 1.07.2015 până în 1.11.2022.

Poziţia Consiliului Judeţean

Astfel, potrivit proiectului de hotărâre realizat de Executivul CJ, ca urmare a acestui calcul a rezultat că primăriile din județul Sibiu mai au de decontat prin tarif situații de lucrări de închidere provizorie, definitivă și monitorizare post închidere, către operatorul depozitului, societatea Tracon S.R.L., în valoare de 14.432.175,59 lei fără TVA, eșalonat în 8 ani de zile până la finele contractului. Cu alte cuvinte, prin actuala propunere de tarif se va deconta doar valoarea de 1.804.025,70 lei fără TVA. În concordanță cu prevederile Ordonanței Guvernului 2/2021, privind depozitarea deșeurilor, la solicitarea ADI ECO Sibiu, pentru celulele 1 și 2 s-au introdus în tariful propus cheltuielile certe de închidere provizorie și definitivă și cheltuieli estimate pentru celule 3, 4 și 5. Prin urmare, cheltuielile pentru lucrările de închidere a celulelor 1 și 2 rămân fixe în orice viitoare propunere de tarif până la finalul contractului, iar cheltuielile pentru lucrările de închidere a celulelor 3,4 și 5 se vor modifica în momentul finalizării lucrărilor, acestea fiind momentan estimate. De menționat este și faptul că variația între cheltuiala estimată și cheltuiala certă pentru situațiile de lucrări de închidere provizorie și definitivă pentru celulele 3, 4 și 5 nu vor fi de natură să influențeze în mod substanțial tariful în orice viitoare propunere de tarif până la finalul contractului.

Cheltuielile cuprinse în fișa de fundamentare și memoriile tehnico-economice transmise de societatea Tracon SRL, care stau la baza majorării tarifului de depozitare cu 45 % (de la 90 lei/tonă fără TVA la 130,25 lei/tonă fără TVA) au fost estimate pentru o cantitate de deșeu depozitat mai mare cu 63% față de fundamentarea anterioară (de la 70.000 tone/an la 114.177,42 tone/an). Cantitatea de 114.177,42 tone deșeu depozitat reprezintă cantitatea real intrată în depozit în anul 2022 și este în conformitate cu Ordinul Președintelui ANRSC 640/2022, care prevede, la art. 37, faptul că deșeurile care se iau în calcul la modificarea nivelului tarifului se determină pe baza cantităților de deșeuri intrate la depozit, în condiții concrete de prestare a activității la nivelul anului în care se face propunerea. “În consecință, ținând cont de prevederile Statutului și Actului constitutiv al Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară ”Eco” Sibiu, legislația în vigoare precum și cele prezentate mai sus, propunem spre analiză şi aprobare proiectul de hotărâre anexat”, se arată în proiectul de hotărâre.

Urmărește Sibiu 100% în Google News 

Publicitate

Publicitate electorală

spot_img
Ultimele știri

ULTIMA ORĂ/FOTO: Incendiu de proporții care amenință să se extindă la o casă

Pompierii sibieni intervin, luni seara, localitatea Galeș pentru stingerea unui incendiu izbucnit într-o gospodărie.Pompierii intervin cu trei autospeciale de...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect