Biroul Vamal de Interior Sibiu își desfășoară activitatea sub directa coordonare și îndrumare a Direcției Regionale Vamale Brașov, făcând parte din structura organizatorică a Autorității Vamale Române. Structura organizatorică a Biroului Vamal de Interior Sibiu cuprinde Serviciu de Supraveghere și Control vamal, Compartiment Autorizări, Supraveghere și Control al Mișcării Produselor Accizabile, Compartiment Informatizare și Compartiment Financiar Contabilitate și Administrativ.
Începând cu data de 16 martie 2024 a intrat în producție noul sistem de export AES RO. Sistemul automat de export AES-RO este un sistem electronic de export, construit pe principiul că toate comunicările între operatorii economici și autoritatea vamală au loc în mediul electronic. Sistemul permite operatorilor economici să transmită declarația vamală de export prin intermediul sistemului, să încarce documentele justificative în sistemul AES – RO, fără a mai fi necesară prezentarea acestora în format de hârtie.
Noul sistem AES-RO oferă beneficii semnificative pentru derularea comerțului, permițând simplificări și facilități în declararea mărfurilor cum ar fi schimbul securizat de informații în format electronic între aplicațiile operatorilor economici autorizați să folosească soluția de conectare EDI; vămuirea centralizată la export; o nouă legătură între sistemele AES Șl EMCS, în cazul exportului de mărfuri în regim suspensiv de accize; interconectarea între sistemele NCTS-RO și AES-RO și închiderea automată a operațiunilor de export deschise în cazul procedurii de export urmată de tranzit.
Operatorii economici stabiliți pe teritoriul vamal al Uniunii care dețin statutul de operator economic autorizat pot solicita autorității vamale, în temeiul art.5 pct. 33 și ale art. 172 alin. 1 din Reg. (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal al Uniunii în situații bine justificate aprobarea unui alt loc în care să fie prezentate mărfurile în vamă, altul decât biroul vamal în cazul declarării mărfurilor pentru regimul vamal de export sau în cazul reexportului.
O altă noutate, plus situația concretă a activității
În data de 17 mai 2024 a intrat în producție noul sistemul de tranzit NCTS 5- RO, sistem care aduce o serie de modificări importante. În primele 6 luni ale anului 2023, Ia Biroul Vamal de Interior Sibiu au fost înregistrate 4.411 operațiuni vamale de export. În perioada analizată, se observă o creștere cu 3,85% a numărului declarațiilor vamale de export depuse Ia Biroul Vamal de Interior Sibiu și o descreștere a valorii statistice a mărfurilor exportate cu 11 %.
În ceea ce privește îndeplinirea programului de încasări, numărul operațiunilor vamale de punere în liberă circulație s-a aflat pe un trend ascendent cu 17,61 procente, față de aceeași perioadă a anului anterior, în timp ce valoarea statistică a mărfurilor prezentate pentru vămuire, este cu 24,84% mai mare decât în perioada similară a anului 2023, iar drepturile vamale stabilite prin declarațiile vamale de punere în liberă circulație au fost în creștere cu 8,84%.
În ceea ce privește activitatea de control vamal ulterior, în perioada 01.01.2024 – 30.06.2024 au fost reverificate 124 declarații vamale, fiind descoperite 4 iregularități. Au fost întocmite 4 decizii pentru regularizarea situației prin care au fost stabilite si încasate sume în valoare de 95.060 lei.
Situația amenzilor și planul de încasări
La nivelul Biroului Vamal de Interior Sibiu, în perioada menționată, au fost întocmite și dresate un număr de 20 procese verbale de constatare și sancționare a contravențiilor, prin care s-au dispus amenzi în valoare de 64.000 Iei, pentru următoarele fapte contravenționale: declararea eronată a mărfurilor; neîndeplinirea de către transportator a obligației de a păstra intacte integritatea sigiliilor și neîndeplinirea de către transportator a obligației de a solicita document de tranzit la introducerea în Uniune a mărfurilor neunionale. În perioada analizata nu au fost constatate fapte de natură penală în domeniul vamal.
Totodată, pentru primele șase luni ale anului 2024, Biroului Vamal de Interior Sibiu i-a fost repartizat un program de încasări, în cuantum de 140.100.0001ei, iar încasările efective au reprezentat 81 ,68% din programul de încasări, respectiv 114.431 .319 lei, pentru perioada respectivă.
Având în vedere și nivelul de TVA amânat Ia plată în vamă, se observă că veniturile stabilite sunt în valoare de 218.183.487 lei, ceea ce înseamnă o realizare a programului de încasări în procent de 155,73% față de programul alocat și o creștere de 17,82% față de perioada similară a anului trecut.
Locul 2 în regiune
La nivel regional, B.V.I. Sibiu se clasează pe locul doi în ceea ce privește numărul operațiunilor de import, cu 25,1 % din totalul declarațiilor vamale de import (20.086 număr total de operațiuni Ia nivelul BRV Brasov-5.041 operațiuni depuse la B.V.I. Sibiu). Totodată operațiunile de export cu țări terțe, reprezintă 14,83 procente din totalul pe regiune (29.785 număr total de operațiuni Ia nivelul BRV Brasov- 4.416 operațiuni depuse la BVI Sibiu) .
Referitor la analiza activității în domeniul combaterii traficului de mărfuri cu risc pentru sănătatea și siguranța consumatorului, altor bunuri interzise și restricționate de legislația vamală, în perioada 01.01.2024-30.06.2024, Biroul Vamal de Interior Sibiu a solicitat controale de specialitate autorităților competente, după cum urmează: Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Sibiu – 5 notificări în conformitate cu prevederile Regulamentului (CEE) nr. 2019/1020 al Parlamentului European și al Consiliului de stabilire a cerințelor de acreditare și de supraveghere, pentru verificarea conformității/supravegherea pieței produselor electrocasnice importate din China, și Garda Națională de Mediu – Comisariatul Județean Sibiu – 4 notificări pentru verificarea conformității/legalității/trasabilității importului de deșeuri de plastic din Elveția, de substanțe chimice din India si de baterii auto uzate.
Aceste controale au un rol esențial în asigurarea respectării reglementărilor în diverse domenii, contribuind astfel la protejarea sănătății publice, a mediului și a resurselor naturale. Colaborarea cu autoritățile relevante permite identificarea și sancționarea neregulilor, precum și implementarea de măsuri corective pentru îmbunătățirea conformității și performanței.
Activitatea în domeniul autorizării, supravegherii și mișcărilor de produse accizabile
Biroul vamal are atribuții, sarcini și responsabilități în domeniul autorizării, atestării, avizării persoanelor juridice și fizice care desfășoară activități de producție, îmbuteliere, ambalare, primire, deținere, depozitare și/sau expediere, comercializare, utilizare finală a produselor accizabile, controlul respectării prevederilor legale privind supravegherea mișcării produselor accizabile pe teritoriul național, urmărirea documentelor administrative electronice, întocmite în cazul deplasării produselor accizabile în regim suspensiv; verificarea, autorizarea și supravegherea producției, deținerii, importului și circulației produselor accizabile, conform legislației în vigoare.
La Biroul Vamal de Interior Sibiu, în primele 6 luni se regăseau în evidență agenți economici, pe următoarele categorii: 24 – Antrepozitari autorizați, 11 – Destinatari înregistrați, 4 – Destinatari certificați, 1 – Expeditor certificat, 3 – Utilizatori finali autorizați în conformitate cu prevederile din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, 5 – Mici producători de vinuri liniștite înregistrați conform art. 362 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal și 91 – persoane fizice care produc pentru consumul propriu alcool din fructe.
De asemenea, la nivelul organizației noastre sunt emise un număr de 122 atestate de înregistrare pentru comercializare en detail și angro de produse energetice/băuturi și tutun:
-64 atestate pentru comercializare en detail, Ia un număr de 23 de operatori
-19 atestate de distribuție și comercializare angro fără depozitare produse energetice
-1 atestat de distribuție și comercializare angro cu depozitare produse energetice
-38 atestate pentru distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat
La nivelul Biroului Vamal de Interior Sibiu în perioada supusă analizei, au fost emise un număr de 8 autorizații și atestate:
-3 atestate de comercializare en detail de produse energetice
-3 atestate de distribuție și comercializare angro fără depozitare produse energetice
-I atestat de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat
-1 autorizație de operator economic cu produse suspuse accizelor nearmonizate
A fost revocat un atestat de distribuție și comercializare angro de băuturi alcoolice și/sau tutun prelucrat
În perioada supusă analizei, au fost întocmite referate pentru 8 cereri depuse de operatorii economici, cu propunere de autorizare/revocareși transmise către autoritatea competentă pentru autorizare din cadrul D.R.V. Brașov, după cum urmează:
-2 cereri de reautorizare ca antrepozit fiscal – mică distilerie și producție în sistem de prestări individuale;
-2 cereri de reautorizare ca antrepozit fiscal – producție mică fabrică de bere
-1 cerere de reautorizare ca antrepozit fiscal – producție GPL
-I cerere de autorizare destinatar înregistrat
-1 cerere de atestare destinatar certificat
-1 cerere de revocarea antrepozitului fiscal – mică distilerie și producție în sistem de prestări individuale;
În perioada menționată, au fost efectuate 96 de controale privind recepția produselor accizabile, în vederea verificării și certificării datelor înscrise în documentul administrativ electronic, utilizând aplicația EMCS-RO-Mișcări de control al mișcărilor cu produse accizabile.
Au fost întocmite 12 Decizii de Impunere și au fost vizate 10 livrări de uleiuri uzate.
Totodată au fost înregistrate în Registrul special un număr de 408 notificări de gaz/ produse energetice în regim de scutire de la plata accizelor și 4 notificări privind producția, achiziția din alte state membre ale UE sau importul produselor prevăzute Ia art 439, alin. (2), lit. d) – e) din Codul fiscal.