4.1 C
Sibiu
miercuri, noiembrie 12, 2025

CNADNR anunță 300 de nereguli constatate pe autostrada Săliște – Cunța

Cele mai citite

Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale ( CNADNR) a transmis printr-un comunicat de presă un punct de vedere cu privire la starea lotului 3 al autostrăzii Sibiu – Orăștie, între localitățile Săliște și Cunța, după ce săptămâna trecută în presa centrală a fost tras un semnal de alarmă asupra pericolelor pe care le implică acest sector de drum. CNADNR admite că pe acest lot sunt numeroase nereguli, de-a lungul derulării acestui contract, din 2011 până în prezent, inginerul FIDIC DRDP Brasov emițând aproximativ 300 rapoarte de neconformitate, conform prevederilor contractuale si legale, precum nerespectarea Proiectului Tehnic, nerespectarea caietelor de sarcini, calitatea materialelor sau execuția necorespunzătoare a lucrărilor. Potrivit contractului, firma constructoarea, Salini Impregilo SpA este obligată să remedieze pe propria cheltuială toate problemele apărute atât pe parcursul lucrărilor, cât și în perioada de garanție de 4 ani.

CNADNR, în baza unei expertize tehnice, a considerat si consideră că factorul antropic (activitatea de execuție) a avut un rol hotărâtor în apariția/declanșarea și evoluția fenomenelor de instabilitate din amplasament prin modul de organizare și desfășurare a lucrărilor fără respectarea prevederilor proiectului și a Caietelor de sarcini de terasamente și consolidări, ca și a altor reguli specifice existente în normele tehnice din România. Sistarea lucrărilor pe zonele instabile și cu potențial instabil pe perioade mari de timp (cca.1-1,5ani) fără luarea unor măsuri de urgență de protecție și reapărare a suprafețelor decapate și fisurate în scopul limitării efectului apei din precipitații a avut de asemenea un rol negativ asupra stabilității generale a amplasamentului. Un factor important care a influențat în mod semnificativ întârzierea finalizării tronsonului de autostrada Orăștie – Sibiu, lot 3 îl reprezintă slaba calitate a lucrărilor executate de către Antreprenor, aspect evidențiat prin numărul considerabil de rapoarte de neconformitate emise de către Inginer în cadrul Contractului (aprox. 300 – nerespectarea Proiectului Tehnic, nerespectarea caietelor de sarcini, calitatea materialelor, execuția necorespunzătoare a lucrărilor, etc)

”, se arată în comunicatul CNADNR.
IATĂ PRINCIPALELE DEFECTE CONSTATE DE CNADNR ÎN ȘANTIERUL AUTOSTRĂZII:
Defecte constatate la Viaductul Aciliu – termen de remediere, 31 august 2015
Ca urmare a cantitatilor relativ mari de precipitatii din ultima perioada si datorita faptului ca sistemul de colectare si evacuare a apelor meteorice nu a functionat (gurile scurgere fiind infundate), apele pluviale s-au scurs in lungul viaductului spre culeea Sebes ( viaductul avand panta unica in profil longitudinal, pe directia Sebes) si de-acolo prin zona mediana dintre cele doua structuri, pe bancheta cuzinetilor la culee si pe pereul sfertului de con. Sub actiunea efectelor hidrometeorologice din ultima perioada pereul sfertului de con a fost subspalat, conducand astfel la aparititia de fisuri, crapaturi, tasari si burdusiri ale dalelor din beton. Totodata s-a constatat deformarea glisierei parapetului din zona de imbinare dintre parapetul din cale curenta si parapetul de pe viaduct. Deformarea glisierei a fost cauzata atat de racordarea deficitara dintre cele doua tipuri de parapet, cat si datorita faptului ca rosturile prevazute pentru preluarea eforturilor (din dilatatie si contractie) nu au lucrat corespunzator. Avand in vedere cele prezentate mai sus, Antreprenorul a hotarat remedierea acestor probleme prin demolarea dalelor din beton ale sfertului de con, reprofilarea acestuia si refacerea protectiei cu dale din beton. Termenul de remediere comunicat de catre aceste este in data de 31.08.2015. La data prezentei se executa lucrari pentru decolmatarea sistemului de colectare si evacuare a apelor pluviale, si se constata ca protectia existenta a pereului (dalele din beton) a fost demolata.
Tot referitor la viaductul Aciliu, CNADNR face unele precizări, pentru a clarifica deficiențele semnalate în articolul “Pericol imminent! autostrada Sibiu Orastiea plecat la vale”:
– „Tevile de scurgere contorsionate” sunt defapt tevile de canalizatie ale sistemului ITS care datorita dilatatiilor viaductului au fost desprinse din zona
de mufare. Aceasta deficienta va fi remediata in cursul zilei de 21.07.2015.
– Placa de ornament de pe grinda parapet a fost degradata datorita lovirii cu cupa excavatorului in momentul taluzarii umpluturii la sfertul de con.
– Panoul de semnalizare de la km 60+300 dr. (km 272) a fost miscat de o alunecare de suprafata. Fundatia este realizata la o adancime de 1.50m. Pe
zona respectiva sunt prevazute in proiect consolidari cu coloane deep-mixing, care nu au fost inca realizate”.

Fisurile aparute la riglele pilelor Viaductului de la Aciliu – termen de remediere, 2 luni
Antreprenorul a emis un raport tehnic detaliat, semnat de un expert, prin care se ilustreaza solutiile tehnice pentru a remedia microfisurile aparute la riglele pilelor viaductului de la Aciliu, iar lucrarile de remediere vor incepe la finele lunii iunie 2015 si se vor finaliza in aproximativ 2 luni.
Crapatura km 60+595 – km 60+717, calea 1 – expertize tehnice în curs
In data de 20.11.2014 s-a constatat aparitia unor fisuri la pozitia km 60+660, calea 1, in corpul autostrazii care pleaca din banda de stationare sub forma de arc de cerc. La data prezentei se constata executia lucrarilor la sistemul de drenaj aflat in partea de aval a autostrazii, si s-a constatat ca Antreprenorul a efectuat lucrari de reparatii provizorii a pe ambele cai, pe o lungime de 122.0 m (calea 2, banda a 2-a, iar pe calea 1 pe toata latimea). In momentul de fata sunt in curs de elaborare 2 expertize tehnice, una efectuata de Antreprenor, si una de CNADNR, in baza carora Antreprenorul va adopta solutii de remediere a problemelor, degradarilor aparute.
Alunecare km 64+300 – 64+500, calea 1 – expertiză tehnică în curs
S-au constatat ravenari (eroziuni) si usoare alunecari ale taluzului debleului ca urmare a actiunii apelor meteorice si a lipsei protectiei acestuia. Alunecarile observate nu sunt de natura sa puna in pericol siguranta circulatiei pe aceasta zona, in perioada imediat urmatoare. In momentul de fata este in curs de elaborare o expertiza tehnica, in baza careia Antreprenorul va adopta solutii de remediere a problemelor, de stabilizare a alunecarilor existenta, si a refacere a elementelor degradate.
Defecte constatate km 44+305 – km 44+380, calea 1
In zona km 44+360, calea 1 s-a constat un ebulment (denivelare) pe banda de stationare de urgenta, la limita cu dispozitivul de colectare a apelor pluviale (sant). Zona afectata este zona de conexiune a lotului 2 cu lotul 3 Pana in prezent Antreprenorul nu a remediat definitiv defectele constatate, iar in Santier defectele au evoluat constatandu-se urmatoarele: dislocare tub camin dren, fisura bancheta din fata zidului de gabioane, fisuri sant de scurgere a apelor, fisurare acostament betonat. In momentul de fata este in curs de elaborare o expertiza tehnica, in baza careia Antreprenorul va adopta solutii de remediere a problemelor, de stabilizare a alunecarilor existenta, si a refacere a elementelor degradate.
Infiltratii pasajul CF
Dupa realizarea umpluturilor peste pasajul CF si in urma ploilor cazute se constata ca printre rosturile dintre elementele prefabricate curge apa. Actiuni corective propuse: Se va convoca proiectantul in vederea aplicarii solutiei optime de remediere. Se va emite Dispozitie de Santier in acest sens.
Defecte constatate km 59+950 (cale 1)
S-a constatat aparitia unei denivelari in banda de urgenta, banda 1 si banda 2 , care continua si pe calea 2. In momentul de fata este in curs de elaborare o expertiza tehnica, in baza careia Antreprenorul va adopta solutii de remediere a problemelor, de stabilizare a alunecarilor existenta, si a refacere a elementelor degradate
Defecte constatate km 62+090 – 62+140 (cale 1)
S-a constatat o denivelari aparute in banda de urgenta. In momentul de fata este in curs de elaborare o expertiza tehnica, in baza careia Antreprenorul va adopta solutii de remediere a problemelor, de stabilizare a alunecarilor existenta, si a refacere a elementelor degradate
Defecte constatate km 64+380 – 64+400 (cale 1)
S-a constatat aparitia unei denivelari in banda de urgenta, aparuta in urma impingerilor provocare de taluz. Conform informarii transmise de catre Antreprenor, in momentul de fata este in curs de elaborare o expertiza tehnica, in baza careia acesta va adopta solutii de remediere a defectelor constatate.
Potrivit contractului, firma italiană Salini Impregilo SpA este obligată să remedieze pe cheltuială proprie toate defectele apărute pe acest tronson, atât în perioada de execuție a lucrărilor, cât și în perioada de garanție, de 4 ani.

Pentru toate aceste defecte constatate, Inginerul FIDIC DRDP Brasov a emis rapoarte de neconformitate, conform prevederilor contractuale si legale. Conform prevederilor Contractului “Proiectare si Executie Autostrada Orastie – Sibiu, lot 3, km 43+855 – km 65+965”, Antreprenorul are responsabilitatea deplina pentru remedierea defectelor aparute atat in perioada de executie a Lucrarilor cat si in perioada de garantie (4 ani). Astfel, lucrarile de remediere vor fi executate pe riscul si cheltuiala Antreprenorului

”, transmite CNADNR.
Prevederile contractului “Proiectare și execuție Autostrada Orăștie – Sibiu, Lot 3: km 43+855 – km 65+965”
Contractul “Proiectare și execuție Autostrada Orăștie – Sibiu, Lot 3: km 43+855 – km 65+965” a fost atribuit prin licitație publică firmei Salini Impregilo SpA.
În data de 20.05.2011 a fost semnat Acordul Contractual. Data de începere a lucrărilor a fost 20.06.2011. Data de finalizare a execuției lucrărilor conform Contractului a fost 17.04.2013. În data de 14.11.2014 a avut loc deschiderea oficială a traficului pe tronsonul de autostradă Orăștie – Sibiu, lot 3. Valoarea de contract acceptată este de 604.791.600,00 lei fără TVA.
Prin semnarea Contractului, Antreprenorul Salini Impregilo SpA a acceptat responsabilitatea totală pentru care și-a prevazut toate dificultatțle și costurile pentru finalizarea cu succes a Lucrărilor. Obligațiile Antreprenorului conform Condițiilor Contractului și prevederilor legislației în vigoare Legea nr. 10/1995(…), cu privire la Proiectarea Lucrărilor:
Antreprenorul va proiecta, executa si termina Lucrarile in conformitate cu prevederile Contractului si va remedia orice defecte ale Lucrarilor. (…) Lucrarile vor include orice lucrare care este necesara pentru a satisface Cerintele Beneficiarului, Propunerea Antreprenorului si Listele, sau impuse de prevederile Contractului, precum si toate lucrarile care (desi nu sunt mentionate in Contract) sunt necesare pentru asigurarea rezistentei, stabilitatii si sigurantei in exploatare a Lucrarilor
Antreprenorul are obligatia asigurarii unui standard ridicat pentru toate aspectele necesare proiectarii Lucrarilor, standard ce poate fi verificat de catre Inginer. In plus, Antreprenorul are obligatia de a se asigura ca toate aspectele privind proiectarea Lucrarilor respecta cerintele impuse de catre Comitetul Tehnic si Economic al CNADNR in cadrul procedurii de aprobare”.
Obligatii si raspunderi ale proiectantilor :
(…)asigurarea prin proiecte si detalii de executie a nivelului de calitate corespunzator cerintelor, cu respectarea reglementarilor tehnice si a clauzelor contractuale;
„Specialistii verificatori de proiecte atestati raspund in mod solidar cu proiectantul in ceea ce priveste asigurarea nivelului de calitate corespunzator cerintelor proiectului.”

Citește și : Specialist infrastructură: „Autostrada Săliște-Cunta ar trebui închisă. Viaductul de la Aciliu s-ar putea prăbuși în orice moment!”

Publicitate
spot_img
Cick
Ultimele știri

FOTO: Șoferiță prinsă cu viteză uriașă pe A1, în județul Sibiu

O conducătoare auto din județul Bacău a fost prinsă pe Autostrada A1 circulând cu viteză uriașă, mult peste limita...

Publicitate

spot_img

Știri pe același subiect