Licitația pentru proiectarea și construirea a 10 stații de încărcare pentru mașini electrice a fost lansată de Primăria Sibiu, la o valoare estimată de 1,9 milioane de lei, așa cum au calculat cei care au întocmit studiul de fezabilitate. Stațiile vor fi amplasate în opt locuri din Sibiu și vor avea puncte de încărcare de 50 kW și de 22 kW.
Contractul de execuție a lucrărilor de montaj pentru 10 stații de încărcare a mașinilor electrice din municipiul Sibiu a fost scos la licitație, proiectul având incluse și proiectarea și celelalte documentații necesare. Primăria anunțase la începutul anului că va instala 15 stații noi, diferența fiind dată de cele care au fost montate sau sunt în curs de montaj în Cazarma 90 (o stație) și Parcarea Hipodrom (patru stații).
Proiectul scos la licitație, pentru care există deja finanțare asigurată de la Administrația Fondului pentru Mediu, va include elaborarea documentatiilor pentru obținerea acordurilor și avizelor necesare, cu termen de o lună de la semnarea contractului, Proiect Tehnic de execuție și Detalii de execuție, în două luni de la semnarea contractului, execuția montajului – trei luni de la semnare și emiterea ordinului de începere a lucrărilor, plus asistență pe parcursul execuției. În total, vor fi cinci luni pentru montajul acestor stații, de la data la care Primăria Sibiu va semna un contract cu câștigătorul licitației.
Prețul total, care va fi de circa 2,3 milioane de lei, include 39.000 proiectare, 1,87 milioane lei execuție și TVA.
Studiul de fezabilitate, realizat de Electromagnetic, datează din 2018, când Sibiul avea doar 8 automobile electrice înregistrate, din care două erau deținute de companii. De atunci, lucrurile s-au schimbat radical, atât din cauza apariției unui număr foarte mare de automobile în oferta producătorilor, cât și ca urmare a lansării unui model accesibil de către marca națională Dacia. Acest lucru va genera o cerere foarte mare pe aceste stații, care vor fi, cel mai probabil, ocupate 24 din 24 de ore.
Studiul de fezabilitate include două scenarii de montaj, ambele cu 10 stații electrice amplasate în opt puncte strategice din Sibiu:
- Str. Rahovei – Aleea Șelimbăr – (lângă parcarea existentă) – o stație cu două puncte.
- Calea Cisnădiei – Str. Siretului (lângă parcarea existentă) – o stație cu două puncte.
- Calea Șurii Mari – Drumul Ocnei (lângă DSV) – o stație cu două puncte.
- În spatele Centrului Cultural Ion Besoiu, lângă parcarea existentă – două stații cu patru puncte.
- Parcarea Cazarma 90 – două stații cu patru puncte.
- Strada 9 Mai – Piața Gării, (în parcare ) – două stații cu patru puncte.
- Strada V. Cârlova (lângă Stadionul Municipal) – o stație cu două puncte.
- Piața Aurel Vlaicu (în parcarea Raiffeisen) – o stație cu două puncte.
Cele două scenarii prevăd câte un punct pe stație, cu 50 kW, curent continuu, și, respectiv, cu 22 kW, curent alternativ sau câte un punct de 100 kW, CC, și, respectiv, 43 kW CA. Scenariul recomandat este cel cu stații mai mici. Pentru acesta, costul investiției estimat de studiul de fezabilitate este de 2,3 milioane de lei.
Studiul estimează că primăria va cheltui 18.250 de lei pe an, la o medie inițială, în primul an, de 4 mașini pe zi, cu o medie de 25 kWh încărcați. Calculul este făcut la prețurile din 2018. În al doilea an, costurile cu energia ar urma să fie de 31.939 de lei, la 7 mașini în medie/zi, iar începând din al treilea an sunt calculate în medie 14 mașini pe zi, cu un cost al energiei de 63.875 lei. La aceste sume se adaugă costul de întreținere, de 22.499 lei și costul cu personalul, de 24.000 de lei anual, ceea ce înseamnă că din anul al patrulea costurile anuale vor fi de 110.374. Repet: prețurile și costurile sunt cele de la data efectuării SF_ului.
Sursele de finanțare includ și finanțarea AFM, de 1,9 milioane lei, care va acoperi o bună parte din necesarul investiției. Studiul are la bază varianta în care stațiile vor fi folosite de sibieni gratuit, astfel că sumele calculate drept costuri sunt automat asimilate ca pierderi. Între timp, Primăria Sibiu a decis să introducă o plată în stațiile de încărcare, la un tarif de 2 lei/kW, decizie aprobată de Consiliul Local Sibiu. În acest fel, dacă ne bazăm pe calculele din studiul de fezabilitate, costurile primăriei vor fi acoperite.
Cele două probleme ale acestui proiect sunt legate de capacitatea acestor stații, care urmează scenariul minim al studiului de fezabilitate și ar putea rămâne în urmă raportat le evoluția industriei auto, precum și de volumul mare de mașini electrice, comparativ cu cel de la momentul realizării SF-ului. Punctele de încărcare de 50 kW și cele de 22 kW care vor fi instalate în cele 10 stații din Sibiu (la care se adaugă și celelalte 5 stații existente sau în curs de instalare, în parcarea Cazarma 90 și în parcarea Hipodrom) sunt suficiente în acest moment pentru ceea ce au la dispoziție mașinile de pe piață, însă în câțiva ani mașinile vor benefica de chargere mai puternice, pentru a se putea încărca rapid. Stațiile propuse de Electromagnetica, de 100 kW pentru curent continuu și 43 de kW pentru curent alternativ, ar fi fost mult mai potrivite, numai că s-ar fi generat costuri mai mari care depășeau cifrele din Ghidul de finanțare de la AFM, care va finanța proiectul. Și cererea foarte mare de încărcare ar fi fost mult mai bine satisfăcută de stații mai rapide, deoarece s-ar fi putut încărca mai multe mașini în același interval de timp.
În prezent, datele oficiale arată că în Sibiu erau la 1 ianuarie 213 autovehicule electrice, din care 206 autoturisme, 5 microbuze (Linia Verde) și două vehicule utilitare. De la acel moment numărul a crescut și ar putea ajunge la 300 de vehicule până la sfârșitul anului.