Primarul Sibiului, Astrid Fodor, şi Daniela Cîmpean, preşedintele Consiliului Judeţean, se află pe poziţii diametral opuse pe tema propunerii creșterii prețului depozitării deşeurilor în judeţ. Cererea de creştere a tarifului e solicitată de societatea Tracon, cea care operează depozitul. Astrid Fodor este categoric împotrivă, în timp ce Daniela Cîmpean susţine argumentele pentru scumpire ale societăţii Tracon. Din păcate sau fericire, nu depind toate deciziile de ele în această speţă, în condiţiile în care votul decisiv aparţine atât consilierilor locali, cât şi celor judeţeni. Totuşi, în final, Asociaţia ADI ECO Sibiu, care reuneşte toate primăriie din judeţ şi CJ, va decide dacă va acceapta sau nu majorarea tarifului solicitat de Tracon.
Consilierii locali vor analiza şi vor vota, joi, în şedinţa Consiliului Local Sibiu, un proiect de hotărâre privind mandatarea reprezentantului Municipiului Sibiu în Adunarea Generală a Asociaţiei de Dezvoltare lntercomunitară ECO Sibiu să voteze cu privire la solicitarea Tracon S.R.L., modificarea tarifului de depozitare a deşeurilor. Potrivit proiectului, „se mandatează reprezentantul Municipiului Sibiu în Adunarea Generală a Asociaţiei de Dezvoltare lntercomunitară ECO Sibiu să voteze împotriva solicitării TRACON S.R.L. de modificare a tarifului de depozitare a deşeurilor de la tariful actual, de 90 lei/tonă, fără T.V.A., la tariful de 130,25 lei / tonă, fără T.V.A. Se împuternicește Primarul Municipiului Sibiu să nominalizeze, prin Dispozitie, unul dintre viceprimarii Municipiului Sibiu, să îndeplinească prin vot mandatul acordat conform art. 1 din prezenta hotărâre”.
Primarul Astrid Cora Fodor propune Consiliului Local respingerea cererii de majorare a preţului, din mai multe motive. „A.D.I. ECO Sibiu a solicitat supunerea spre aprobarea Consiliului Local a unui proiect de hotărâre având ca obiect mandatarea reprezentantului Municipiului Sibiu în Adunarea Generală a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară ECO Sibiu să voteze cu privire la solicitarea TRACON S.R.L. de modificare a tarifului de depozitare de la 90 ei/tonă, fără T.V.A., la 130,25 ei/tonă, fără T.V.A., conform deciziei luate în cadrul şedinţei Consiliului Local al Municipiului Sibiu. S-a precizat, de asemenea că, în cazul în care, în termen de 30 de zile de la primirea solicitării, Consiliul Local nu se pronunţă asupra hotărârii privind acordarea mandatului special anterior menţionat, se va prezuma că mandatul este acordat tacit. În urma analizei documentaţiei primite au fost constatate o serie de neconformităţi asupra cărora au fost solicitate clarificări A.D.I. ECO Sibiu, prin adresa nr. 329/10.02.2023, astfel:
I. Comparând Fişa de fundamentare pentru modificarea tarifului transmisă de Tracon S.R.L. în ianuarie 2023 şi Memoriul tehnico-economic justificativ, întocmite în baza Ordinului A.N.R.S.C., nr. 64012022, cu Fişa de fundamentare pentru modificarea tarifului transmisă de Tracon S.R.L., în 16.09.2021 cu nr. de Înregistrare 4345 şi Fişa de calcul pentru fundamentarea modificării tarifului, întocmite în baza Ordinului A.N.R.S.C. nr. 10912007, fişa de fundamentare şi Memoriul tehnico-economic justificativ din februarie 2022 sunt întocmite pentru ajustarea tarifului şi nu detaliază elementele de cost), au rezultat diferenţe astfel:
a) modificarea structurii personalului
2021: 15 – salariaţi Tracon, 7 – personal pază Breitling, 15 – personal Brixen
2023: 10 – salariaţi Tracon, 9 – personal TESA, 20 – personal Brixen, 8 – personal pază Breitling (la capitolul Alte servicii executate de terţi).
Vă rugăm să explicaţi diferenţa de 10 persoane din anul 2023, faţă de decembrie 2021. În fundamentarea din anul 2021, cheltuiala cu diurne era calculată la 261 de zile/an, iar în anul 2023 este calculată la 342 de zile/an. Vă rugăm să ne explicaţi diferenţa. În fundamentarea din anul 2021 nu sunt incluse cheltuieli cu masă şi transport. În anul 2023 sunt incluse cheltuieli cu masa pentru 20 de angajaţi, pentru 342 de zile/an. Transportul este calculat pentru 20 de angajaţi, 12 luni/an, deşi operatorul prezintă în fundamentare 3 auto pentru transport personal.
b) modificarea structurii utilajelor şi a tipurilor acestora
2021: 2 Încărcător frontal, 1 Excavator şenile, 2 Autobasculantă, 2 Auto transport personal;
2023: 1 încărcător frontal, o excavator şenile, 3 autobasculantă, 3 auto transport personal.
Deşi se utilizează un număr mai mic de utilaje (15 în anul 2023, faţă de 16 in anul 2021), în fundamentarea transmisă în 22.12.2021, cu nr. de înregistrare 1637, apare un consum total de motorină de 291.165,00 litri/an, iar în ianuarie 2023 cantitatea este de 393.260,00 litri/an. Cum se justifică diferenţa de peste 100.000 de litri la consum? De exemplu, în fundamentarea din anul 2021, buldozerul Liebherr cu nr. de inventar 30688, are un număr de ore de funcţionare de 1252 în anul 2021 şi 2400 de ore în anul 2022. Acelaşi lucru este valabil şi pentru buldozerul sau buldoexcavatorul Komatsu cu nr. de inventar 30728. Având în vedere cele de mai sus, considerăm necesar să se stabilească elementele de cost prezentate în memoriul tehnico-economic şi fişa de fundamentare de către operator, astfel încât acestea să reflecte costurile reale ale activităţii, să poată fi comparate la fiecare solicitare de ajustare sau modificare de tarif, iar toate elementele modificate faţă de fundamentarea anterioară ar trebui aprobate de A.D.I. ECO Sibiu, înainte de a fi efectuate astfel de cheltuieli (de exemplu, numărul şi tipul utilajelor, numărul şi structura personalului). De altfel, cheltuiala cu amortizarea investiţiilor trebuie să respecte prevederile Ordinului 64012022 (cheltuielile cu amortizarea anuală se iau în considerare la nivelul rezultat din planul de amortizare aferent mijloacelor fixe destinate prestării serviciului de salubrizare. Operatorii au obligaţia să evidenţieze poziţiile din planul de amortizare care s-au luat în calcul la fundamentarea amortizării anuale – inclusiv să precizeze, în situaţia în care anumite mijloace fixe care sunt utilizate în mai multe activităţi – cheia de repartizare a amortizărilor respective între tarifele activităţilor), aceasta însemnând că orice investiţie nouă trebuie iniţial aprobată de A.D.I. ECO Sibiu, pentru a putea deveni eligibilă ca element de cost.
II. De asemenea, ţinând cont de prevederile Ordinului A.N.R.S.C. nr. 64012022 în ceea ce priveşte facturile emise de operatori şi faptul că, în modalitatea 2 de plată prin taxă, nu se emit facturi între operatori pentru prestarea activităţilor de salubrizare desfăşurate pe fluxul deşeurilor municipale, plata acestor servicii fiind asigurată de către autorităţile administraţiei publice locale/A.D.I., vă rugăm să ne precizaţi dacă, în urma modificării tarifului de depozitare se va modifica şi tariful operatorului de colectare şi transport, Soma S.R.L. sau se va proceda la scoaterea tarifului de eliminare finală şi a contribuţiei la economia circulară din tariful operatorului de colectare şi transport deşeuri”. A.D.I. ECO Sibiu a răspuns, prin adresa nr. 172/14.02.2023, astfel:
I. Referitor la comparaţia între Fişele de fundamentare şi Memoriile tehnicoeconomice din 16.09.2021 şi cele din 16.01.2023, se subliniază faptul că solicitarea nr. 4345116.09.2021 de modificare a tarifului, de la 79, 74 lei/tonă fără T. V.A. la 103,3 lei/tonă fără T. V.A. , a fost respinsă de A.D.I. ECO Sibiu, motivat de faptul că cheltuielile erau fundamentate pentru cantitatea de 68000 tone/an, fără să se ţină cont că în anul anterior s-au depozitat de DEDMI Cristian 112. 500 tone de deşeuri.
A.D.I. ECO Sibiu concluzionează că propunerea de modificare a tarifului de depozitare din 16.01.2023 este fundamentată corect de către operatorul depozitului pentru cantitatea de 114.177,42 tone/an şi este evident faptul că cheltuielile solicitate de operator în data de 16.09.2021 sunt raportate la cantitatea de 68.000 tone/an.
Analizând răspunsul, facem următoarele observaţi:
La momentul analizei documentaţiei, au fost avute în vedere Fişele de fundamentare şi Memoriile tehnico-economice din 16.09.2021, întrucât aceste documente erau ultimele transmise de către operator, care conţineau detalierea elementelor de cost, fiind similare cu cele depuse în anul 2019 în ceea ce priveşte resursele tehnice şi umane. Precizăm faptul că nu s-a pus în discuţie nivelul cheltuielilor operatorului, deşi acesta şi-a fundamentat şi modificarea anterioară a tarifului (în 2019) prin raportare la cantitatea de deşeuri programată (70.000 tone), şi nu la cea real depozitată (anul 2019 -114.036 tone). Faptul că operatorul a raportat toată cheltuiala la cantitatea de 70.000 tone, iar în realitate a depozitat peste 100.000 tone anual, reprezintă un avantaj pentru acesta (conform formulei de calcul prevăzută în Ordinul ANRSC nr. 109/2007, creşterea cheltuielilor totale ca urmare a modificărilor intervenite în costuri, la care se adaugă cota de profit a operatorului, se împart la cantitatea programată, determinată de condiţiile concrete în care se prestează activitatea). Precizăm faptul că, în cazul operaţiuni de ajustare a tarifelor, cantitatea la care se împart costurile este cea stabilită prin fundamentarea anterioară, iar în acest caz era corectă raportarea la 70.000 de tone. Dar, la modificarea tarifelor, costurile totale se împart la cantitatea real depozitată”, se arată în proiectul de hotărâre.
Calculele Primăriei Sibiu sunt riguroase
Specialiştii Primăriei Sibiu vin cu date concrete şi contestă poziţia ADI ECO Sibiu, dar şi a celei prezentate de Tracon: „Referitor la cantităţile depozitate în anii anteriori, conform Studiului de Fezabilitate – Investiţii complementare Sistemului de Management Integrat al deşeurilor în judeţul Sibiu, întocmit la nivelul Consiliului Judeţean Sibiu, cantităţile de deşeuri municipale depozitate la DEDMI Cristian în anii anteriori se prezintă astfel:
Deşeuri depozitate judeţul Sibiu: 2018 – 114.036, 2019 – 112.544, 2020 – 123.226, 2021 – 114.322.
După cum se poate observa, cantitatea de deşeuri real depozitată de către operator nu a suferit modificări semnificative, care să determine ceşterea substanţială a resurselor implicate.
Deşi au fost solicitate clarificări cu privire la modificarea structurii personalului faţă de fundamentarea anterioară a operatorului (precizăm că în anul 2019 fundamentarea a fost efectuată tot pentru un număr de 37 de angajaţi), numărul de zile pentru care este calculată diurna şi adăugarea cheltuielilor cu masă şi transport, A.D.I. ECO Sibiu se referă la majorarea cheltuielii cu personalul, menţionând că a aplicat corect prevederile art. 36 alin. (5) lit. c) din Ordinul A.N.R.S.C. nr. 640/2022, care specifică faptul că: „cheltuielile cu personalul se iau în considerare prin raportare la nivelul cheltuielilor cu salariile, cheltuielilor cu tichetele acordate salariaţilor şi cheltuielilor cu asigurările şi protecţia socială rezultate din ultimul stat de plată, anterior datei solicitării modificării tarifului, precum şi, după caz, pe baza documentelor justificative de aprobare a unor drepturi salariale stabilite prin contractul colectiv de muncă pentru care nu s-au Întocmit statele de plată”.
De asemenea, Asociaţia face referire la răspunsul operatorului care menţionează că numărul personalului se suplimentează în funcţie de lucrările desfăşurate, masa acordată salariaţilor reprezintă cheltuieli sociale acordate în baza Codului Fiscal, iar cheltuielile cu transportul sunt justificate de mobilitatea personalului la punctele de lucru ale societăţii. Cu privire la solicitarea de clarificare a modificării structurii utilajelor şi a tipurilor acestora, precum şi diferenţa de consum de carburant şi numărul de ore de funcţionare, A.D.I. ECO Sibiu se referă la majorarea cheltuielilor cu aceste elemente de cost, menţionând din nou cantitatea de deşeuri depozitată în anul anterior (114.177,42 tone/an) şi volumul mare de lucrări desfăşurate în anul 2022 şi continuate în anul 2023 (execuţie celulă 5, închidere provizorie celulă 3, închidere definitivă celulă 2, deschidere şi acoperiri periodice celulă 4).
A.D.I. ECO Sibiu precizează: „Cu alte cuvinte, suplimentarea personalului atât direct productiv, cât şi TESA, cheltuielile aferente acestora şi anume diurne, transport, dar şi normările şi consumurile utilajelor au crescut semnificativ, motivat de faptul că din anul 2022 se efectuează lucrări de construcţii la 4 din cele 5 celule existente. Toate utilajele desfăşoară lucrări de manipulare a deşeurilor, cât şi lucrările adiacente, fiind folosite uniform pentru ambele tipuri de activităţi”.
Referitor la aceste afirmaţii, facem următoarele precizări:
1. Cu privire la justificarea creşterii necesarului de resurse umane şi tehnice datorită creşterii volumului de deşeuri, aceasta nu are susţinere, întrucât cantităţile depozitate începând cu anul 2018 sunt apropiate, ba chiar în anul 2020 depăşesc 123.000 tone.
2. Referitor la personal şi cheltuielile suplimentare introduse în anul 2023 (10 angajaţi în plus), cheltuieli cu diurna de la 261 de zile/an la 342 de zile/an, cheltuieli cu transportul pentru 20 de angajaţi şi cheltuieli cu masa angajaţilor, nu contestăm nivelul costurilor, ci faptul că acestea nu erau cuprinse în fundamentările anterioare. Art. 54 din Ordinul A.N.R.S.C. nr. 640/2022 prevede la alin. (2) lit. e) faptul că operatorul care solicită modificarea tarifului transmite la autorităţile administraţiei publice locale dau, după caz, la asociaţia de dezvoltare intercomunitară, o documentaţie care cuprinde, printre altele, şi „alte date şi documente justificative necesare pentru analiza şi verificarea modului de fundamentare al nivelului fiecărui element de cheltuieli propus, precum: (…) organigrama şi statul de funcţii aprobate (. . .)”. Menţionăm că toţi operatorii din sistemul de salubrizare au organigramă şi stat de funcţii aprobate anterior de către A.O.I. ECO Sibiu sau de către U.A.T.
3. Referitor la consumurile de combustibili şi lubrifianţi, am constatat faptul că, pentru anul 2020, timpul de funcţionare utilizat este de 1250 de ore pentru utilaje şi 1044 de ore pentru autobasculante, la o cantitate de deşeuri depozitată de 123.226 tone de deşeuri, iar în anul 2021, timpul de funcţionare este de 2400 de ore pentru utilaje şi 1500 de ore pentru autobasculante, la o cantitate depozitată de 114.322 tone. Reiterăm că nu am contestat nivelul preţurilor carburanţilor, ci doar modalitatea de creştere artificială a consumului.
4. Referitor la afirmaţia A.D.I. ECO Sibiu că pe amplasament se desfăşoară 2 activităţi, constatăm că această afirmaţie nu se susţine pentru motivele expuse în cele ce urmează. Operatorul afirmă că, fiind la bază firmă de construcţii, a realizat investiţiile prezentate în regie proprie, însă investiţiile au un regim separat de recuperare a costurilor, prin amortizare. Astfel, dacă lucrările pe amplasament au fost realizate cu aceleași resurse tehnice și umane, atunci acestea ar trebui foarte clar delimitate de activitatea de depozitare finală a deşeurilor”, se argumentează în proiect.
Lecţia de administraţie a Primăriei Sibiu
Primăria Sibiu acuză ADI ECO Sibu că nu cunoaşte legea. „În mod eronat, A.D.I. ECO Sibiu afirmă că articolul 36 alin. (5) lit. a) din Secţiunea a 3-a a Ordinului A.N.R.S.C. nr. 640/2022 intitulată Modificarea tarifelor pentru activitătile specifice serviciului de salubrizare se referă doar la situaţia tarifelor operatorilor de colectare-transport, unde o maşină poate fi folosită pentru colectarea şi transportul mai multor fracţii de deşeuri”. De fapt, norma invocată precizează: „Operatorii au obligaţia să evidenţieze poziţiile din planul de amortizare care s-au luat în calcul la fundamentarea amortizării anuale, inclusiv să precizeze, în situaţia în care anumite mijloace fixe care sunt utilizate în mai multe activităţi, cheia de repartizare a amortizărilor respective între tarifele activităţilor. După cum se poate observa, concluzia Asociaţiei că această prevedere nu este aplicabilă situaţiei de faţă unde se propune spre aprobare un singur tarif de depozitare”, nu este fundamentată. Afirmaţia A.D.I. ECO Sibiu că „nu are competenţe legale sau contractuale (Convenţia nr. 1115.12.2014) să impună operatorului Tracon S.R.L. numărul şi tipul utilajelor şi numărul şi structura personalului nu se susţine în condiţiile în care AD.I. ECO Sibiu are încheiată o convenţie cu Tracon S.R.L., în care sunt precizate condiţiile de ajustare şi modificare a tarifului operatorului. Chiar şi în situaţia în care nu ar exista o fundamentare anterioară de la care să se facă analiza comparată, pentru aprobarea tarifelor, operatorul ar avea obligaţia, conform art. 26 alin. (6) din Legea nr. 101/2006, de a prezenta nivelul cheltuielilor realizate în ultimele 12 luni anterioare solicitării. De altfel, pentru situaţia în care nu există contract de delegare încheiat cu operatorul, O.U.G. nr. 133/2022, publicată în Monitorul Oficial nr. 958/30.09.2022, prevede că, în termen de maximum 120 de zile de la data intrării în vigoare a actului normativ, U.A.T. sau, după caz, A.D.I., au obligaţia ca, pentru activităţile de sortare, tratare şi/sau depozitare, prin eliminare, a deşeurilor municipale, să atribuie contracte de delegare a gestiunii activităţii/activităţilor respective, în vederea conformării la noile prevederi legale conform cărora „este interzisă prestarea de către operatori a activitătilor de sortare, tratare şi sau de eliminare prin depozitare, a deşeurilor municipale, fără contract de delegare încheiat cu unitatea/subdiviziunea administrativteritorială de pe raza căreia provin deşeurile” şi „Garda Naţională de Mediu, prin comisarii şi persoanele împuternicite cu atribuţii de control, propune autorităţii competente pentru protecţia mediului suspendarea autorizaţiei de mediu/autorizatiei integrate de mediu, în condiţiile legii, în cazul în care titularul autorizatiei desfăşoară activităti de sortare, tratare şi/sau depozitare prin eliminarea deşeurilor municipale, fără contract de delegare a gestiunii încheiat cu unitatea/subdiviziunea administrativteritorială de pe raza căreia provin deşeurile municipale”.
Potrivit Ordinului A.N.R.S.C. nr. 640/2022, modificarea tarifelor reprezintă operaţiunea de analiză şi verificare a nivelurilor tarifelor aprobate anterior, aplicabilă în situaţiile în care intervin schimbări în structura costurilor şi/sau modificări ale nivelului elementelor de cheltuieli care conduc la recalcularea tarifelor existente, determinate de modificări legislative, modificări ale cantităţilor programate şi/sau creşteri ale elementelor de cheltuieli peste nivelul rezultat din aplicarea parametrului 5 de ajustare, pe baza metodologiei de calcul din normele metodologice aprobate prin acest act normativ. Normele metodologice aprobate prin Ordinul A.N.R.S.C. nr. 640/2022 se aplică de către autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, de asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, la aprobarea tarifelor pentru activităţile de salubrizare, invocându-se de către Primăria Sibiu şi alte prevederi legale.
Luând în considerare aspectele prezentate în cuprinsul prezentului raport, propunem adoptarea unei hotărâri de către Consiliul Local al Municipiului Sibiu privind mandatarea reprezentantului Municipiului Sibiu în Adunarea Generală a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară ECO Sibiu să voteze împotriva solicitării Tracon S.R.L. de modificare a tarifului de depozitare a deşeurilor de la tariful actual de 90 le tonă ără T.V.A. la tariful de 130,25 lei /tonă fără T.V.A.”
Funcţionarii Primăriei Sibiu care au semnat raport de specialitate ce însoţeşte proiectul de hotărâre iniţiat de primarul Astrid Fodor, susţină că „certificăm în privinţa realităţii, valabilităţii şi legalităţii datelor înscrise în conţinutul acestuia. Documentaţia poate fi promovată spre analiză şi dezbatere în şedinţa Consiliului Local”.
Citiţi aici şi reacţia Consiliului Judeţean, care printr-un proiect iniţiat de vicepreşedintele CJ, Marcel Luca o mandatează pe Daniela Cîmpean, preşedintele Consililui Judeţean, să voteze „pentru” în Adunarea Generală a ADI ECO Sibiu. Consilierii judeţeni se întâlnesc, luni, în şedinţă, pentru a vota sau respinge proiectul.