Primăria Municipiului Sibiu a comandat studiul intitulat „Harta strategică de zgomot a municipiului Sibiu” care analizează nivelurile de poluare fonică în diferite zone și străzi ale orașului, constatând numeroase depășiri periculoase ale limitelor normale, lucru sesizat în repetate rânduri de sibieni și de diverși specialiști.
Harta strategică de zgomot a Sibiului urmărește două surse importante de zgomot pentru locuitorii orașului, surse care sunt prezente în orice oraș dezvoltat din lume, dar care pot reprezenta un factor important de îmbolnăvire și reducere a confortului pentru locuitori. Este vorba desre zgomotul produs de traficul rutier și de cel produs de zonele industriale. Dacă în cazul celui din urmă situația nu este una îngrijorătoare pentru Sibiu, dat fiind faptul că principalele zone industriale se află la distanță mare de zonele rezidențiale, traficul rutier începe să devină tot mai mult un factor de stres pentru sibieni, pe măsură ce numărul vehiculelor care circulă pe străzi crește considerabil.
Conform precizărilor făcute în studiul elaborat de Enviro Consult, datele utilizate pentru emisi a dezgomot sunt aferente anului 2021, pe parcursul anului 2022 fiind primite date noi de intrare din partea Primăriei Sibiu. Măsurătorile s-au făcut în 76 de locații din Sibiu, fiind vorba despre măsurători de treceri și măsurători de zgomot. Raportul conține două rezultate distincte, pentru zgomotele pe timp de zi și cele pe timp de noapte.
Conform datelor prezentate în studiu, locuitorii aflați de-a lungul mai multor străzi din Sibiu sunt expuși la niveluri de zgomot de peste 70 dB, nivel considerat pragul acceptat (pe timp de zi): A1, Ștefan Cel Mare, Henri Coanda, Semaforului, General Vasile Milea, Moldoveanu, Nicolae Iorga, Rahovei, Mihai Viteazul, Oștirii, Constantin Noica, Corneliu Coposu, Fânarilor, Calea Gusteritei, Strungului, Nicolaus Olahus, Calea Dumbrăvii, Calea Cisnădiei, Argeșului, Gheorghe Dima, Siretului, Avrig, Poplacăi, Cristian, Maramureșului, Alba Iulia, Transilvaniei, Banatului, Malului, Lunga, Rusciorului, Țiglarilor, Calea Surii Mari, Viitorului.
Cele mai multe dintre aceste artere înregistrează depășiri și în cazul înregistrărilor pe timp de noapte, când limita admisă de zgomot este de 60 dB:
A1, Stefan Cel Mare, Henri Coanda, General Vasile Milea, Moldoveanu, Nicolae Iorga, Rahovei, Mihai Viteazul, Corneliu Coposu, Calea Gusteritei, Nicolaus Olahus, Calea Dumbrăvii, Calea Cisnădiei, Argeșului, Poplacăi, Cristian, Maramureșului, Alba Iulia, Transilvaniei, Banatului, Malului, Lunga, Rusciorului, Tiglarilor, Calea Surii Mari, Viitorului.
După cum se precizează în studiu, există un număr de 3534 persoane expuse la un nivel de zgomot peste 70 dB pentru indicatorul Lzsn (zgomot pe timp de zi), respectiv 5.205 persoane expuse la nivel de peste 60 dB pentru indicatorul Lnoapte.
În ceea ce privește numărul de clădiri cu caracter special expuse la niveluri peste limitele legale raportul precizează că există 6 clădiri expuse la niveluri de peste 70 dB pentru Lzsn:
1. Colegiul Tehnic Textil
2. Grădinița nr.45
3. Scoala cu clasele I-VIII nr.15
4. Scoala gimnaziala nr.13 Sibiu
5. Spital județean
6. Universitatea Romano-Germana
De asemenea sunt 6 clădiri expuse la niveluri de peste 60 dB pentru Lnoapte.
1. Colegiul Tehnic Textil
2. Grădinița nr.45
3. Scoala cu clasele I-VIII nr.15
4. Scoala gimnaziala nr.13 Sibiu
5. Spital județean
6. Universitatea Romano-Germană
Din fericire, indicatorii care urmăresc expunerea la zgomotele generate de zonele industriale arată că în Sibiu nu există persoane afectate, care să fie expuse la niveluri mari de zgomot, atât pe timp de zi, cât și pe timp de noapte.
Autoritățile locale din România au obligația legală de a întocmi hărți de zgomot ale aglomerărilor urbane. Potrivit Legii nr 121/2019 privind evaluarea şi gestionarea zgomotului ambiant, cu modificările şi completările ulterioare, autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să realizeze cartarea zgomotului şi să elaboreze hărţile strategice de zgomot şi planurile de acţiune pentru traficul rutier de pe drumurile din interiorul aglomerărilor, și pe amplasamentele unde se desfăşoară activităţi industriale.