16.2 C
Sibiu
joi, mai 2, 2024

Piața Cibin: construim o simplă parcare sau o clădire emblematică?

Publicitate

spot_imgspot_imgspot_img

Publicitate

Cele mai citite
Publicitate

Construcția de parcări în zona centrală a orașului reprezintă o prioritate pentru sibieni, așa cum a reieșit atât din consultările primăriei cu cetețenii, în timpul realizării Planului de Dezvoltare Urbană Durabilă, dar și din sondajul realizat de Banca Mondială, cu sprijinul primăriei (Proiectele Orașului Tău). Cererea de locuri de parcare este firească, cererea masivă de parcări în centru, acolo unde oamenii sunt nevoiți să dea ture ori de câte ori vor să iasă în oraș, este mai mult decât naturală.
Primăria Sibiu are mai multe proiecte care țintesc construirea de parcări, unul dintre acestea, cel din B-dul Mihai Viteazu/Hipodrom este într-o fază avansată. În zona centrală, însă, proiectele abia apar. După cel de la gară, care va deservi mai degrabă cartierele din zonă, navetiștii și autobuzele, acum a apărut un nou proiect, intitulat “Parcare Subterană Piața Cibin”. Proiectul se află în stadiul de aprobare a indicatorilor tehnico-economici, adică a sumelor ce vor fi cheltuite pentru realizarea acestei investiții, la care a fost efectuat studiul de fezabilitate și care ar trebui să treacă în acest an la faza de proiectare. Indicatori economici pentru această parcare avem valoarea de aproximativ 88 milioane de lei, din care construcția propriu-zisă este evaluată la 73.902.841,41 lei. Aproximativ 15,5 milioane de euro, pentru această parcare, care va cuprinde și amenajarea la suprafață a zonei, cu spații verzi, două parcări, trotuare, iluminat și chiar și o stație de autobuze electrice.

Parcarea în sine va cuprinde drumurile de acces, rampele de intrare/ieșire, utilități, grupuri sanitare, ascensoare.
Din punct de vedere tehnic, clădirea parcării va avea o suprafață utilă totală de 21.326 metri pătrați, cu circa 9.300 metri pătrați pe nivel de parcare (subsol 1 și subsol 2) și un parter de 2.717 metri pătrați. Suprafața construită va fi de circa 3.000 de metri pătrați. Suprafața totală, desfășurată, va fi de 23.332 metri pătrați. Vor fi 712 locuri de parcare, din care 523 locuri în subteran, și 16 locuri de taxi.
Dar lucrurile nu se opresc aici, deoarece lucrările presupun afectarea în mare parte a suprafeței actuale a pieței Cibin. Primăria dorește să renoveze și ceea ce este astăzi Piața Cibin. Vor fi construite 104 magazine, din care 70 în actuala hală de carne, care va fi renovată, vor fi 291 de tarabe pentru comercianți, 32 de boxe de frig, la care se adaugă un food-court de 428 de locuri. Piața va avea 210 tarabe de legume – fructe, 46 de tarabe de animale – carne și 35 de tarabe de flori. Proiectul este destul de ambițios, dacă luăm în calcul parcarea, dar este lipsit de anvergură, în privința pieței.
Construcția unei piețe acoperite
Investiția în zona Pieței Cibin ar putea permite Primăriei să dea orașului o piață nouă, care să ofere protecție comercianților și cumpărătorilor pe vreme rea și în același timp să devină un punct turistic atractiv. Construcțiile unor piețe din Europa, cum sunt Budapesta, Barcelona, Berlin, Rotterdam, Amsterdam, Londra, Copenhaga, Lisabona sau Madrid, pentru a da numai câteva exemple, sunt modele perfecte pentru administrație pentru a alege transformarea Pieței Cibin nu doar într-o uriașă parcare, ci și într-o construcție emblematică pentru oraș. În ceea ce privește arhitectura unei hale a pieței, ar putea fi folosite elemente ale vechilor clădiri care au existat în zonă, de exemplu Poarta Turnului, ce a stat în picioare chiar în locul în care azi există piața. Costurile suplimentare generate de construcția unei hale pe structură metalică, deasupra parcării și, implicit a pieței, nu ar mai fi atât de mari, în raport cu investiția inițială.

Nagycsarnok (Piața Mare) – Budapesta
Probleme tehnice
Din punct de vedere al problemelor tehnice care ar putea să apară, cea mai importantă este legată de zidăria rămasă în subteran a fostului Bastion SAG. Aceasta urmează să fie restaurată, subzidită și pus în evidență ca obiectiv turistic, însă doar după ce va fi decopertată zona constructorii vor ști cu exactitate care este starea acestor zidării.
O altă problemă ar putea fi generată de structura solului, una puternic influențată de apropierea de Râul Cibin. Devizul de cheltuieli realizat de proiectantul TRIFORELI SRL include studii ale terenului în valoare de 111.000 lei, însă și aici ar putea să apară situații neprevăzute legate de infiltrațiile de apă, inclusiv costuri suplimentare.
Finalizarea parcării de la Piața Cibin nu  este prevăzută pentru anul acesta, în niciun caz, dat fiind faptul că abia după aprobarea bugetului va fi demarată achiziția proiectării. În proiectul de buget pentru 2019 este prevăzută suma de 6,3 milioane lei, ceea ce ar acoperi cheltuielile de proiectare plus studii și asistență tehnică. Execuția va fi demarată, probabil, în 2020, iar construcția ar putea fi gata mult după alegerile locale.

Markthal Rotterdam

Publicitate

Publicitate

spot_img

Publicitate

spot_img
Ultimele știri

Joia Mare: Pâinea noastră cea de toate zilele…

Joia Mare este cea mai plină de Evanghelie dintre toate zilele în care Biserica își trăiește tonusul său liturgic....

Locuri de muncă

spot_img
Shortcode field is empty!

Știri pe același subiect