Zi și noapte între 31.000 și aproape 37.000 de sibieni suferă din cauza zgomotului fie din perspectiva amplasării clădirilor unde locuiesc sau își desfășoară activitatea, fie din cauza traficului.Pentru a reduce disconfortul locuitorilor orașului, municipalitatea încearcă să ia măsuri menite să reducă zgomotele și să protejeze sănătatea populației.
Conform Planului de Acțiune pentru Prevenirea și Reducerea Zgomotului Ambiental în Municipiul Sibiu sunt depășite limitele de zgomot cu peste 5 decibeli în clădiri în zonele Bulevardul Corneliu Coposu, Bulevardul Victoriei, Calea Dumbrăvii, Șoseaua Alba Iulia dar și pe străzile Andrei Șaguna, strada Argeșului, Avrig, Banatului, Constituției, Cristian, General Vasile Milea, Herman Oberth, Lungă, Maramureșului, Rahovei, Râului, Rusciorului, Semaforului. Pe timpul nopții numărul străzilor afectate crește.
La acestea se adaugă alte câteva zeci de străzi din oraș unde limitele admise de zgomot cu valori cuprinse între 0 și 5 decibeli. Vorbim aici despre Bulevardul Mihai Viteazu, Calea Cisnădiei, Calea Gușteriței, Calea Poplăcii, Calea Șurii Mari, Calea Turnișorului dar și străzile Abatorului, Alexandru Odobescu, Avram iancu, Bâlea, Cetății, Cibin, Dealului, Deventer, Distribuției, Bieltz, Magheru, Dima, Coandă, Lisabona, Ludoș, Luptei, Malului, Măsarilor, Metalurgiștilor, Moldoveanu, Iorga, Teclu, Ocnei, Reconstrucției, Siretului și Stefan cel Mare.
Specialiștii spun că ”în municipiul Sibiu , zgomotul se datorează traficului rutier si intr-o mult mai mica masura unitatilor industriale. Impactul asupra sănătăţii umane poate fi direct asupra auzului şi asupra întregului organism. Impactul asupra urechii poate conduce la tulburări acute rezultate în urma unor zgomote prelungite de mare intensitate, care provoacă traumatisme ale timpanului sau ale urechii medii, materializându-se prin înfundarea sau spargerea timpanului, hemoragii, surditate.”
Influența nefastă a zgomotului ambiental este mult mai pregnantă în cazul copiilor.
”La copiii mici zgomotele de mare intensitate produc numeroase tulburări cu urmări negative în dezvoltarea ulterioară a organismului. În cazul impactului asupra întregului organism, pătrunderea zgomotului se face nu numai pe calea nervului auditiv ci şi prin piele, muşchi, oase etc. Ca urmare, apare accelerarea pulsului, creşterea tensiunii arteriale, creşterea frecvenţei şi amplitudinii respiratorii, scăderea atenţiei, apariţia oboselii rapide, a cefaleei şi a asteniei nervoase. Dintre maladiile cauzate de zgomot mai pot fi citate: nevrozele, psihastenia, gastrita, ulcerul gastric şi duodenal, colita, diabetul, hipertiroidismul.”, se arată într-un document privind măsurile de reducere a zgomotului ambiental.
În 2011 a fost realizat primul Plan de Acțiune pentru Prevenirea și Reducerea Zgomotului Ambiental din Municipiul Sibiu. De-a lungul timpului însă datele oferite de acesta și-au pierdut acuratețea din cauza dezvoltării continue a orașului. Acum municipalitatea sibiană încearcă să îl revizuiască.
Revizuirea Planulul de Acțiune pentru Prevenirea și Reducerea Zgomotului Ambiental din Municipiul Sibiu se va face în urma unei dezbateri publice programate pentru data de 26 februarie. Întâlnirea dintre autoritățile locale și sibienii interesați să își spună părerea va avea loc la sediul Primăriei din centrul orașului, în Sala de ședințe a Consiliului Local.
Planul revizuit, supus dezbaterii publice pe site-ul municipalității chiar în aceste zile, prevede și măsuri pentru reducerea zgomotului. Cea mai importantă dintre ele este aceea a unei planificări eficiente în ceea ce privește dezvoltarea orașului.
Pe următorii 5 ani, în vederea atenuării problemelor de zgomot, se are în vedere connstrucția de noi străzi de legătură care să preia parte din traficul arterelor aglomerate, construcția de parcări în apropierea stațiilor de transport public astfel încât oamenii să nu fie nevoiți să mai meargă cu mașina proprie până în curtea unității în care își desfășoară activitatea, devierea traficului către zone mai puțin sensibile, reducerea traficului greu și bineințeles dezvoltarea sistemului de transport public sau cu bicicleta.
Planul revizuit poate fi consultat AICI: