Primăria Sibiu a inițiat un proiect de extindere a transportului în comun în zona metropolitană a municipiului, care are la bază ADI Transport Metropolitan și se bazează pe finanțarea PNRR, pentru achiziția de autobuze electrice. Discuțiile dintre primăriile care fac parte din ADI au debutat cu stângul, în sensul că trei primării au pierdut startul în acest moment, din două motive: alocările către comune sunt foarte mici și nu acoperă costurile autobuzelor, iar Primăria Sibiu nu a acceptat să cedeze din autobuzele care revin municipiului Sibiu.
Un proiect important, care urmărește introducerea de autobuze electrice în zona metropolitană Sibiu a dat naștere unor discuțiile în contradictoriu în Consiliul Local Sibiu, din cauza eliminării unor comune din proiect. Micul scandal din CL a pornit de la o sesizare făcută de primarii din Poplaca, Roșia și Cristian, care au acuzată că au fost excluse din acest proiect. Adrian Bibu, consilier local și președinte PNL Sibiu, a anunțat că primarii l-au contactat pe email. „În cursul zilei de astăzi am primit un email de la primăria Poplaca, Primăria Roșia și Primăria Cristian în care mi se spune, citez: «Referitor la proiectul „Modernizarea şi extinderea transportului public la nivelul zonei metropolitana a Municipiului Sibiu”, avem rugămintea de a nu adopta acest proiect de hotărâre întrucât comunele Poplaca, Roșia și Cristian au fost excluse după o analiză prin care s-au stabilit criterii discriminatorii”. Adrian Bibiu i-a cerut explicații lui Astrid Fodor despre această situație, iar răspunsul a fost lămuritor într-o măsură mai mică sau mai mare.
„În primul rând nu au fost criterii discrimantorii. Am avut adunarea generală în 10 martie, iar de la cele trei comune n-au fost prezenți primarii, ci consilierii personali. În această adunare s-a discutat exact această problemă cum să încheiem aceste parteneriate încât acest transport să fie funcțional. Nu ne-am propus ca această asociație să fie una pe hârtie și să ne facem că cumpărăm autobuze și de fapt să nu putem deservi zona” a explicat primarul Fodor. E a mai spus și care este cauza acestei situații. „S-a plecat de la criteriul câți bani avem. Comunele aveau la dispoziție 300 și ceva de mii de euro. Un autobuz costă 600 și ceva de mii de euro. Municipiul Sibiu are la dispoziție o sumă mai mare, dar și municipiul Sibiu mai are nevoie să-și modernizeze flota”. Concluzia trasă de Astrid Fodor are în centru interesul orașului Sibiu: „În aceste condiții, tot ce a putut face municipiul Sibiu a fost să nu cumpere 18 autobuze, ci să cumpere 14, iar 3 jumate, că practic nu sunt nici patru autobuze, să meargă către ADI Zona Metropolitană. Și orașele Cisnădie și Ocna au fost de acord ca o parte din suma lor să meargă către zona metropolitană”.
Ce a mai spus Astrid Fodor:
– Pentru fiecare traseu este nevoie de două autobuze, pentru a fi funcționale.
– A fost făcută o analiză de către Tursib, s-a făcut o strategie și s-a decis ca să fie alocate autobuze către cele mai aglomerate trasee către Sibiu.
– Cei trei reprezentanți ai primarilor absenți nu au avut obiecții ca localitățile lor să nu primească autobuze.
– Din 10 martie până pe 29 martie Primăria nu a primit obiecții de la cele trei comune.
– Cele trei comune pot folosi cei 300 și ceva de mii de euro pentru a cumpăra microbuze.
Adrian Bibu, de la PNL, a intervenit din nou și a precizat că primăria și FDGR ar fi trebuit să anunțe consilierii PNL despre această decizie, având în vedere colaborarea atât dintre cele două formațiuni, cât și cea cu primarul Astrid Fodor.
Consilierul PSD Cătălin Stanciu a avut de asemenea o intervenție, în care a apreciat că alocarea de autobuze ar fi trebuit să fie făcută diferit, pentru a acoperi și cele trei comune. El a explicat că au fost excluse trei localități cu 12.000 de locuitori, fiind preferate comune cu doar 2.000 de locuitori.
Proiectul a fost aprobat cu două voturi împotrivă și o abținere, a lui Adrian Bibu.
Proiectul intitulat „Modernizarea şi extinderea transportului public la nivelul zonei metropolitana a Municipiului Sibiu”, în vederea depunerii şi finanţării acestuia în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă al României, Componenta C10 – Fondul local, Obiectul de investiţii I. 1. 1 – Înnoirea parcului de vehicule destinate transportului public (achiziţia de vehicule nepoluante), prevede ca Municipiul Sibiu – în calitate de lider de parteneriat, oraşul Cisnădie, oraşul Ocna Sibiului, comuna Şelimbăr, comuna Sadu, comuna Şura Mare şi comuna Şura Mică (partener 7), să cumpere în comun mijloace de transport public – autobuze electrice şi staţii de încărcare a autobuzelor electrice. Este vorba despre autobuze electrice de 12 – 18 metri, cu un preț maxim de 621.000 de euro pe bucată, inclusiv stațiile de încărcare. Bugetul total conform ghidului de finanțare este de 18,43 milioane de euro, din care 10,7 milioane sunt alocați Sibiului, câte 3,19 milioane celor două orașe, Cisnădie și Ocna Sibiului, și câte 324.770 fiecărei comune. Costul total al autobuzelor va fi de maxim 18 milioane de euro, la un total de 29 de vehicule prevăzute în proiect.
Autobuzele alocate vor fi 14 pentru Sibiu, 4 pentru Cisnădie (inclusiv Cartierul Arhitecților), 3 pentru Șelimbăr, 2 pentru Sadu, 4 pentru Ocna Sibiului și Șura Mică, și 2 pentru Șura Mare.